Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Etron og ABRP på langtur

Startet av Jan-Børre Olsen, fredag 30. september 2022, klokken 07:23

« forrige - neste »

Jan-Børre Olsen

Hvor god er ABRP til beregne ladestopp osv på langturer? Beregnet en tur fra sør til nord-Norge gjennom Sverige og den legge 7 ladestopp til grunn. Velger mye Teslaladere ser jeg. Kan jeg regne med at disse ladestoppene går bra eller er det bingo og burde heller freestyle og lade når jeg kan eller vil?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Øyvis Prøyvis

Min erfaring er at ABRP velger gode ladealternativer. Jeg bruker fullversjonen og får oppdaterte værdata og tilgjengelighet på ladestasjonene

Jeg har brukt Tesla ladere ved flere anledninger i sommer da jeg reiste med campingvogn, og laderne der er langt mer stabile enn det de andre ladeoperatørene tilbyr. Jeg kjører 55AS og når jeg lader på Tesla ladere starter ladingen på ca 5 sek. Jeg har også til gode å oppleve ladekø på Tesla ladere.
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

tromsø

På våre turer fra Tromsø til sør Sverige så bruker jeg alltid ABRP og den fungerer bra MEN egentlig kun etter at en har validert start/slutt verdier fra et par tre turer med virkelige data.

Feks så bruker ABRP en altfor høy referanseverdi for vår e50. Default er den på 240 og vi må ha den på ca 200 Wh/km. Bruker gratis versjonen.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Jan-Børre Olsen

Har kjøpt fullversjon og satt referanseverdien for 110kmt til 210. Det litt morsomme er at vi kjører nedover med en A6 diesel og opp med etron. Da får man også sett den praktiske forskjellen det er å kjøre langt med ICE vs EV. Selv gjetter jeg at vi klarer å kjøre nedover ganske mye fortere og trenger mindre tid enn opp men vi får se. Forskjellen trenger ikke å bli så stor som man tror men ABRP sier 28timer med lading hvorav ladingen skal ta i overkant av 2timer totalt. Det er jo i praksis nada i denne sammenhengen. Jeg vet at det er ca 20 kjøretimer i vanlig ICE hastighet på E4. Det er langt og man skal sitte mange timer i bilen så jeg kommer nok til å ligge dønn på fartsgrensen tenker jeg.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

tromsø

Jeg tror du vil få en flott tur i begge biler! Raskere å kjøre i Sverige men litt kjedeligere.

Angående Tesla ladere så er de gull verdt i nor Sverige, brukte dem mye I sommer. Lykke til og kom med rapport i etterkant!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Orbit

Sitat fra: smaug01 på lørdag 01. oktober 2022, klokken 09:47
Har kjøpt fullversjon og satt referanseverdien for 110kmt til 210.
Dekkbredde/felg spiller en del inn her. Tromsø har vel 19" aero-felger, som er de som går absolutt billigst. Om du har bil med 21"+, er nok 210 for lavt referanseforbruk.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jan-Børre Olsen

Kan hende at jeg må få lagt på 20" Hakka pigg før start. 210 er nok kanskje litt optimistisk ja.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

tromsø

Ja, er korrekt at jeg har 19" aero sommer og vinter. Så du kanskje lander på 220 men prøv deg frem og se etter et par turer hvilken verdi som passer best!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA