Selge TMYP eller Enyaq

Startet av Kilo, fre 23. sep 2022, kl. 10:38

« forrige - neste »

Kilo

Jeg har en Skoda Enyaq jeg har vært ok fornøyd med, men siden denne ikke har firehjulstrekk endte jeg opp med å bestille en TMYP da jeg tenkte dette var noe jeg trengte.

Nå får jeg min Tesla model Y Performance nå til uka, og siden bestilling har jeg nok landet på at ikke trenger firehjulstrekk med det første da hyttekjøp nok ikke lenger er nærstående.

Noen som vet hva man kan selge en ny Tesla Model Y Performance for i dag? Den er hvit med sorte 21" felger, sort interiør og hengerfeste. Ikke vinterhjul og ikke autopilot eller lignende..

Er det andre som har hatt både Enyaq og TMY som kan dele noen erfaringer av dem satt opp mot hverandre?

sjokomelk

Sitat fra: Kilo på fre 23. sep 2022, kl. 10:38
Noen som vet hva man kan selge en ny Tesla Model Y Performance for i dag? Den er hvit med sorte 21" felger, sort interiør og hengerfeste. Ikke vinterhjul og ikke autopilot eller lignende..
Se hva andre har lagt de ut for på Finn: https://www.finn.no/car/used/search.html?model=1.8078.2000555&sort=PUBLISHED_DESC
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

geear

Når du spør i denne delen av forumet, hvor de aller fleste har valgt Y over Enyaq, så gir det seg litt selv hva som vil være det overveiende svaret. Det er såpass forskjellige biler at det som finnes og ikke finnes på den ene og andre kan være dealbreakere for mange, men virker som du er egentlig relativt positiv til begge to. Hvis du da ser bort fra alt dette som går på personlige preferanser, så antar jeg at Y Performance er en dyrere bil enn Enyaq uten AWD, og dermed berøres mer av momsen enn Enyaq. I tillegg antas det at Performance er relativt lavt prises i Norge i forhold til resten av verden - prisforskjellen til LR er for eksempel blant det laveste i noe land. Med dette i bakhodet så kan det nok tenkes at verdifallet på en Performance ikke blir noe høyere enn på en Enyaq - kanskje til og med lavere. Da har du i tillegg som bonus at du kjører en bil som gjør 0-100 på under halve tiden til Enyaqen, du har den sikreste bilen EuroNCAP noen sinne har testet, du har AWD og så videre.

Edit: Måtte bare legge til at momstillegg allerede er delvis innpriset i bruktprisene på Finn, så denne gevinsten kan du selvfølgelig også hente ut omtrent umiddelbart.

Geir Tore Simonsen

Selv om du ikke nødvendigvis "trenger" firehjulstrekk for å komme dit du skal så er det vanvittig deilig å ha brukbar akselerasjon hele vinteren. Jeg har til en hver tid hatt minst en bil med firehjulstrekk siden 2009, og kommer aldri til å betale annet enn småpenger for en bil som ikke har det.

førategangtesla

Har du prøvekjørt en Y performance? Hvis du føler deg usikker på hva du vil velge så ville jeg ha sendt en forespørsel til tesla om prøvekjøring av en demobil før utlevering, så kan du jo se om bilen er noe for deg.

Hvis du allerede bestemt deg for Skoda så står det vel om å kansellere eller ta ut bilen og selge på finn.no. Skulle absolutt tro at du enten tjener på å selge den på bruktmarkedet eller i verste fall i det minste går opp i opp. Kan jo se ut som det er god flyt i bruktmarkedet for tiden.

Autowinder

Mister fortsatt angreretten ved prøvekjøring (i eget navn), men det høres ikke ut som det er et issue her.
TMY 2025 LR AWD • BMW i3 2022 120ah FC

TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL INNLEVERING, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Haggish

Sitat fra: Autowinder på lør 24. sep 2022, kl. 08:48
Mister fortsatt angreretten ved prøvekjøring (i eget navn), men det høres ikke ut som det er et issue her.

Hvem har fortalt deg at du mister angreretten om du prøvekjører?
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

førategangtesla

Hvor i all verden har du lest dette? Jeg har prøvekjørt Y performance 2 ganger i sommer hos tesla i påvente av levering, for å sjekke ut plass til begge barna, forøvrig plass til bakovervendt og sittepute med kona i midten bak (med barnesetene trukket så langt ut på isofixfestene jeg kunne, lange fester bak) jeg har vært i dialog med tesla og vært klar på at jeg muligens kommer til å kansellere hvis bilen ikke kommer før neste år, hvis det blir slik at momsen slår inn og jeg har fått beskjed om at jeg kan kansellere når som helst. Tror ikke at tesla får noen som helst problem med selge bilen til en annen, den er solgt til ny mann i det jeg takker nei.

Handyman

Sitat fra: Haggish på lør 24. sep 2022, kl. 09:12

Hvem har fortalt deg at du mister angreretten om du prøvekjører?

Sitat fra: førategangtesla på lør 24. sep 2022, kl. 09:51

Hvor i all verden har du lest dette? Jeg har prøvekjørt Y performance 2 ganger i sommer hos tesla i påvente av levering, for å sjekke ut plass til begge barna, forøvrig plass til bakovervendt og sittepute med kona i midten bak (med barnesetene trukket så langt ut på isofixfestene jeg kunne, lange fester bak) jeg har vært i dialog med tesla og vært klar på at jeg muligens kommer til å kansellere hvis bilen ikke kommer før neste år, hvis det blir slik at momsen slår inn og jeg har fått beskjed om at jeg kan kansellere når som helst. Tror ikke at tesla får noen som helst problem med selge bilen til en annen, den er solgt til ny mann i det jeg takker nei.
Det er en veldig kjent sak som ble hyppig diskutert da TM3-utleveringene startet. Det gjaldt Teslas 3dagersfrist, og hadde ikke noe med forbrukerkjøpsloven å gjøre.
https://www.tek.no/nyheter/nyhet/i/BRm729/tesla-inviterer-kunder-til-aa-proevekjoere-model-3
https://elbilforum.no/index.php?topic=44658.30
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Haggish

Da er det jo bare og bruke lovfestet 14 dager angrefrist. Selv ved kansellering. Bilen er kjøpt på nett😉
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

Handyman

Sitat fra: Haggish på lør 24. sep 2022, kl. 10:30
Da er det jo bare og bruke lovfestet 14 dager angrefrist. Selv ved kansellering. Bilen er kjøpt på nett😉
Jepp, men med ordningen som var i 2019 fikk man ALLE pengene tilbake og "no question asked". Slik er det jo ikke nå.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

geear

Vilkårene står her, skumma det bare, men kunne ikke se noe om at man fraidr seg noe angrerett ved prøvekjøring.

https://www.tesla.com/no_NO/order/download-order-agreement?redirect=no&country=NO&model_code=ms

Ved kansellering før utlevering kan det iallfall ikke være noe problem.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA