Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tirsdag 20. september 2022, klokken 10:29

« forrige - neste »

Mebi

For de som får bil fra Kina (ikke hvit og svart) blir ikke VIN tilgjengelig før to dager etter at båten har gått fra Shanghai. Dette er nok tidligst andre uka i oktober.

For de som får bil fra Berlin blir vel VIN tildelt rett etter at bilen er produsert?

odark

Sitat fra: mirrormatch på fredag 23. september 2022, klokken 11:32
Jeg har fått en sånn:
PendingVin":"A VIN will be assigned to your order as soon as a vehicle that matches your configuration is available. After you get your VIN, you will be able to make your final payment."
beskjed i kildekoden. Hva betyr det?

Haha, jeg gikk fra PendingVin "nil" , til det du skriver her i forrige uke. Sjekker jeg nå er det tilbake til "nil" ...
Lord Elon Musk works in mysterius ways .... (ironi her )
Tesla Model Y Performance 2023 (Hvit,sort, 21") bestilt 3/8-22, levert 16/12 -22

ndrsone

Sitat fra: Mebi på fredag 23. september 2022, klokken 12:49
For de som får bil fra Kina (ikke hvit og svart) blir ikke VIN tilgjengelig før to dager etter at båten har gått fra Shanghai. Dette er nok tidligst andre uka i oktober.

For de som får bil fra Berlin blir vel VIN tildelt rett etter at bilen er produsert?

Må vel kanskje legge til 20" også.. Har ikke sett noe info på LR med 20" fra Berlin enda.

Mebi

Sitat fra: ndrsone på fredag 23. september 2022, klokken 13:07
Sitat fra: Mebi på fredag 23. september 2022, klokken 12:49
For de som får bil fra Kina (ikke hvit og svart) blir ikke VIN tilgjengelig før to dager etter at båten har gått fra Shanghai. Dette er nok tidligst andre uka i oktober.

For de som får bil fra Berlin blir vel VIN tildelt rett etter at bilen er produsert?

Må vel kanskje legge til 20" også.. Har ikke sett noe info på LR med 20" fra Berlin enda.

Kanskje Berlin ikke har nok kapasitet enda til å produsere alt så de har fokusert på 19" til nå, men det er jo bare felger. De burde jo klare å sette på 20" der også. :D

ndrsone

Sitat fra: Mebi på fredag 23. september 2022, klokken 13:10
Sitat fra: ndrsone på fredag 23. september 2022, klokken 13:07
Sitat fra: Mebi på fredag 23. september 2022, klokken 12:49
For de som får bil fra Kina (ikke hvit og svart) blir ikke VIN tilgjengelig før to dager etter at båten har gått fra Shanghai. Dette er nok tidligst andre uka i oktober.

For de som får bil fra Berlin blir vel VIN tildelt rett etter at bilen er produsert?

Må vel kanskje legge til 20" også.. Har ikke sett noe info på LR med 20" fra Berlin enda.

Kanskje Berlin ikke har nok kapasitet enda til å produsere alt så de har fokusert på 19" til nå, men det er jo bare felger. De burde jo klare å sette på 20" der også. :D

Jeg skal ikke engang prøve å sette meg inn i logikken til Tesla, men du kunne jo sagt det samme om farge ;-)

Krissulf

Kjenner dere til om leveringskontorene har oversikt på planlagte leveranser til seg? Kan det for eksempel være de plutselig får inn en leveranse i oktober, eller er det utelukket? (Vurderer ta turen innom senere idag)
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Krissulf på fredag 23. september 2022, klokken 13:54
Kjenner dere til om leveringskontorene har oversikt på planlagte leveranser til seg? Kan det for eksempel være de plutselig får inn en leveranse i oktober, eller er det utelukket? (Vurderer ta turen innom senere idag)

Biler fra Tyskland kan vel komme nesten når som helst, men Tesla slutter å sende båter fra Kina når det er for sent til at de kan leveres ut før kvartalsslutt. Vi må nok inn i oktober før det blir sendt noe mer derfra.

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: Slarre40 på fredag 23. september 2022, klokken 09:50
Litt rart at de har så hard kobling mellom bil og felg.

Skulle tro man sto i kø for BILEN, og så satte de på de felgene som tilfeldigvis stod på bestillingen når det skal leveres ut?
Dekk og felg er jo ikke en kanpphetsressurs i samme grad som de andre bilkomponentene?

Det viktigste for Tesla er nok å holde produksjonskostnadene nede. De selger uansett alt de produserer, så hvorfor skulle de bruke tid på å bytte om på hjul mellom produksjon og levering? Det er enklere og billigere for dem å matche bilen med en som har bestilt de hjulene som ble satt på under produksjon.

Thalgar

Model Y LR Quicksilver, 2023

Slarre40

Hvordan fungerer det internasjonale bestillingssystemet?
Vil en bil bestilt til Taiwan i september komme før i køen enn en bestilt i Norge i Juni?
Trondheim

geear

Det finnes det ingen predefinert fasit på. Kommer helt an på hvilke slotter de har satt opp for Taiwan, hvordan de prioriterer et ferskt marked, hvordan de prioriterer Norge før momsinnførsel og så videre. Tesla prioriterte for eksempel leveringer i Danmark før avgiftsnivøet økte der, tilbake i 2016 eller når det var.

Lucifer-

Jeg ser forresten at følgende tekst ble endret når jeg fikk oppdatert EDD til jan 23 - mar 23.
Sitat"Vinterdekk leveres på bilen fra 1. oktober til og med 31. mars. Monterte dekk og levering av andre dekk vil bli bekreftet når det er tid for å planlegge."

Før stod det at bilen ville leveres med Gemini, og at andre dekksett ble levert i bilen.

RJK

Sitat fra: Slarre40 på fredag 23. september 2022, klokken 22:40
Hvordan fungerer det internasjonale bestillingssystemet?
Vil en bil bestilt til Taiwan i september komme før i køen enn en bestilt i Norge i Juni?
Her blir sikkert blirer produsert for Taiwan og andre områder nært Kina, produsert etter at batchene som skal til Europa er ferdige.Kortere leveringstid fører til at de kan fokusere på å levere disse mer JIT.

Så helt klart at biler til Taiwan kan være bestilt senere enn biler til Europa, og likevel leveres ut sånn nogenlunde samtidig. Når roro-skipene bruker mye kortere tid til Taiwan, kan samme båten gå mange turer frem og tilbake på samme tiden som et skip bruker bare på turen til Europa og Norge.

Og de skipene skal nå engang tilbake og. Men da kanskje med biler som skal fra Europa til Asia, så de slipper å sele tomme tilbake.

Så da har de kanskje både BMWer, MBer, Audier og VW og andre merker fra både Frankrike, Nederland, Spania, Tjekkia, Romania og Østerrike, og andre bilproduserende land.

Ikke alle modeller som produseres i Kina.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Thalgar

Sitat fra: RJK på mandag 26. september 2022, klokken 10:19
Sitat fra: Slarre40 på fredag 23. september 2022, klokken 22:40
Hvordan fungerer det internasjonale bestillingssystemet?
Vil en bil bestilt til Taiwan i september komme før i køen enn en bestilt i Norge i Juni?
Her blir sikkert blirer produsert for Taiwan og andre områder nært Kina, produsert etter at batchene som skal til Europa er ferdige.Kortere leveringstid fører til at de kan fokusere på å levere disse mer JIT.

Så helt klart at biler til Taiwan kan være bestilt senere enn biler til Europa, og likevel leveres ut sånn nogenlunde samtidig. Når roro-skipene bruker mye kortere tid til Taiwan, kan samme båten gå mange turer frem og tilbake på samme tiden som et skip bruker bare på turen til Europa og Norge.

Og de skipene skal nå engang tilbake og. Men da kanskje med biler som skal fra Europa til Asia, så de slipper å sele tomme tilbake.

Så da har de kanskje både BMWer, MBer, Audier og VW og andre merker fra både Frankrike, Nederland, Spania, Tjekkia, Romania og Østerrike, og andre bilproduserende land.

Ikke alle modeller som produseres i Kina.

Taiwan skal få bilar frå Berlin ;)
Model Y LR Quicksilver, 2023

RJK

Sitat fra: Thalgar på mandag 26. september 2022, klokken 10:55
Sitat fra: RJK på mandag 26. september 2022, klokken 10:19
Sitat fra: Slarre40 på fredag 23. september 2022, klokken 22:40
Hvordan fungerer det internasjonale bestillingssystemet?
Vil en bil bestilt til Taiwan i september komme før i køen enn en bestilt i Norge i Juni?
Her blir sikkert blirer produsert for Taiwan og andre områder nært Kina, produsert etter at batchene som skal til Europa er ferdige.Kortere leveringstid fører til at de kan fokusere på å levere disse mer JIT.

Så helt klart at biler til Taiwan kan være bestilt senere enn biler til Europa, og likevel leveres ut sånn nogenlunde samtidig. Når roro-skipene bruker mye kortere tid til Taiwan, kan samme båten gå mange turer frem og tilbake på samme tiden som et skip bruker bare på turen til Europa og Norge.

Og de skipene skal nå engang tilbake og. Men da kanskje med biler som skal fra Europa til Asia, så de slipper å sele tomme tilbake.

Så da har de kanskje både BMWer, MBer, Audier og VW og andre merker fra både Frankrike, Nederland, Spania, Tjekkia, Romania og Østerrike, og andre bilproduserende land.

Ikke alle modeller som produseres i Kina.

Taiwan skal få bilar frå Berlin ;)
Takk for info. Det fikk ikke jeg med meg, dessverre. Men da må de vel ha en batch klar til båter som går i retur, noe som endrer forutsetningene endel.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA