Model Y Long Range - bestilling og levering 4. kvartal 2022

Startet av marsetbor, tir 20. sep 2022, kl. 10:29

« forrige - neste »

keith11

Jeg lurer på om det er noe håp om å få LR H/S 19'' som ble bestilt i midten av juni? Det ser du at det er flere båter fra Shanghai til Zeebrugge i flere dager, har bilene i disse båtene allerede tildelt VIN-nummer?

ToWalkOrDrive

Sitat fra: keith11 på man 05. des 2022, kl. 15:10
Jeg lurer på om det er noe håp om å få LR H/S 19'' som ble bestilt i midten av juni? Det ser du at det er flere båter fra Shanghai til Zeebrugge i flere dager, har bilene i disse båtene allerede tildelt VIN-nummer?

Vet i hvert fall fra tidligere at Tesla har håndtert veldig store utleveringer rett før kvartalsslutt, om det så er utleveringer på varemessen i Lillestrøm, eller hjemmelevering.
Tesla Model Y                         2021-

peterka

Sitat fra: HOFFERN342 på man 05. des 2022, kl. 14:56
Sitat fra: GOS på man 05. des 2022, kl. 14:42
Sitat fra: doo-kie på man 05. des 2022, kl. 14:25
Sitat fra: Krissulf på man 05. des 2022, kl. 14:22
Jeg finner registreringsdata om bilen min når jeg skriver inn vin i statens vegvesen. men står samtidig at den ikke er registrert. Er ikke det et fremskritt? Mener jeg søkte tidligere uten noe slags funn av data.
Da er nok bilen på vei til Norge. Var det samme med min. Når jeg fikk utlveringsdato var også bilen å finne hos vegvesenet. Min ble resgistrert på meg 30nov.

Korreksjon vil jeg si: Når en finner bilen på Vegvesenet da ER bilen i Norge..og som regelmså er det dag(er) om å gjøre før en får SMS fra Vegvesenet om å godkjenne eierskap....og etter en dag eller 2 (3) typisk så er den registrert med skilt nummer på deg som eier
Sikker? Jeg har funnet min i bortimot en uke nå, men utlevering er ikke før 15.

Betyr det at den da kanskje står i nesten 3 uker i Norge før den registreres?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Har snakket med Tesla Delivery og det er fullbukket heile desember. Så alle blir presset inn

ViktorS

Sendte sms i dag til Tesla, spurte om bilen "min" var på båt på vei til Tromsø, siden jeg har fått VIN i kildekode og edd 16-31 des.

Fikk svaret:
Leveringsteamet vil kontakte deg snarest.
Ditt Tesla Team

Fikk også svar fra Tesla Tromsø etter jeg spurte de hvorfor jeg ikke hadde blitt koblet mot andre ledige biler, uansett konfig, uansett utleveringssted. Da sa de "for du er tildelt bil nå"

Dette til tross for at de noen uker før, når jeg ikke hadde fått vin enda, sa til meg at de ikke hadde noe system for å tildele ledige biler... Og i forkant avd etter har de sagt til meg ved flere anledninger at de skulle kontakte meg hvis det dukket opp ledig bil 🤷🏻😂

Og ja, i mellomtiden hører man om nye kunder, som har vært innom butikkene, fått tildelt ledig bil, uten at noen av de på ventelista har blitt kontaktet... Og ja, noen andre butikker kontakter kunder som er på ventelista 🤷🏻

For ikke snakke om at jeg har blitt lovet bil flere ganger fra jeg bestilte i april. Først i mai, deretter i juli.. så september... Osv osv...

Jeg må innrømme at hele denne opplevelsen har fått meg til å bli ganske sur 😂 når man skal betale 600k for noe, så tenker jeg at man burde ha bedre oppfølging enn dette.

Satser på at jeg nå endelig skal få bil, men jeg har mine tvil om at jeg får den i nærmeste framtid. Kanskje januar🤷 og da blir det avbestilt.
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

GOS

Jeg finner registreringsdata om bilen min når jeg skriver inn vin i statens vegvesen. men står samtidig at den ikke er registrert. Er ikke det et fremskritt? Mener jeg søkte tidligere uten noe slags funn av data.
Da er nok bilen på vei til Norge. Var det samme med min. Når jeg fikk utlveringsdato var også bilen å finne hos vegvesenet. Min ble resgistrert på meg 30nov.

Korreksjon vil jeg si: Når en finner bilen på Vegvesenet da ER bilen i Norge..og som regelmså er det dag(er) om å gjøre før en får SMS fra Vegvesenet om å godkjenne eierskap....og etter en dag eller 2 (3) typisk så er den registrert med skilt nummer på deg som eier

Ja, er sikker på at de ikke melder bilen inn før den er i Norge. Vil isåfall være helt ny praksis
Audi A6 e-tron Sportback Quattro Dynamic Pro bestilt november 2024, levert mai 2025
Model Y bestilt august 2022, tatt ut juli 2022
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
Tesla Model S85 blå, levert juni -14, 2019

Gaaasen

Sitat fra: GOS på man 05. des 2022, kl. 22:56

Ja, er sikker på at de ikke melder bilen inn før den er i Norge. Vil isåfall være helt ny praksis
Min var på kaia i zeebrugge når den ble meldt inn hos vegvesenet.:)

Krissulf

Ser det er et betydelig antall LR på drammen havn om dagen.. Kan ikke huske å ha sett så mange før.
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

Selbyggen

Hentet min TMY H/H 20" i dag. Den har med VIN: LRWYGCEK3PC5XXXXX

Altså en 2023 versjon fra Kina. Denne har derimot parkeringssensorer foran og bak. Og ikke tilhengerfeste. Den har heller ikke forlengende sideseter i baksetet og da kanskje sannsynligvis ikke forbedrede dempere.

Dette er derimot en bil som ble avbestilt av noen andre og som jeg fikk overta etter å ha ringt Tesla Trondheim.

Kim-

2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

snakkesalig

Er det bare jeg som venter på grå LR?
Bestilt i april. Ingen EDD og slettes ingen VIN.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Selbyggen på tir 06. des 2022, kl. 10:36

Altså en 2023 versjon fra Kina. Denne har derimot parkeringssensorer foran og bak. Og ikke tilhengerfeste. Den har heller ikke forlengende sideseter i baksetet og da kanskje sannsynligvis ikke forbedrede dempere.

Dette er derimot en bil som ble avbestilt av noen andre og som jeg fikk overta etter å ha ringt Tesla Trondheim.

Det betyr gjerne at du har bittelitt høyere Nyttelast, og kanskje bittelitt større batteri og? Er noen som har ment at de justerte ned nyttelasten for å tyne like mange kilometer ut av bilen da de begynte å produsere bilen i Tyskland (en del av WLTP testes med full last). Men er sikkert "har hørt fra en som har hørt fra en som har hørt".
Tesla Model Y                         2021-

Krissulf

Tok meg friheten til å kontakte Enter forsikring, selv om jeg enda ikke har fått utleveringsdato. Mulig ikke sånn det skal foregå, men hva gjør man ikke mens man venter?
LR svart/svart 19", bestilt 29.04.22. Levert 15.12.22.

ViktorS

Sitat fra: Krissulf på tir 06. des 2022, kl. 12:26
Tok meg friheten til å kontakte Enter forsikring, selv om jeg enda ikke har fått utleveringsdato. Mulig ikke sånn det skal foregå, men hva gjør man ikke mens man venter?

Hadde de noe spennende å meddele da? =)
Tesla Model Y Hvit,sort, 20" hengerfeste
Ordredato: 10/4-22
Utlevering: Tromsø
Utlevering: 23/12-22
VIN: XP7YGCEK0PB052***

Selbyggen

Sitat fra: ToWalkOrDrive på tir 06. des 2022, kl. 10:53
Sitat fra: Selbyggen på tir 06. des 2022, kl. 10:36

Det betyr gjerne at du har bittelitt høyere Nyttelast, og kanskje bittelitt større batteri og? Er noen som har ment at de justerte ned nyttelasten for å tyne like mange kilometer ut av bilen da de begynte å produsere bilen i Tyskland (en del av WLTP testes med full last). Men er sikkert "har hørt fra en som har hørt fra en som har hørt".

Følgende er opplyst hos vegvesenet:

Egenvekt
1 982 kg

Egenvekt med fører
2 057 kg

Tillatt totalvekt
2 518 kg

Maks nyttelast
461 kg

erikaak

Sitat fra: Krissulf på tir 06. des 2022, kl. 12:26

Lurer også på dette (som ViktorS)...kan de forsikre bilen med bare VIN-nr? Og er det hensiktsmessig på noe vis? Hvordan sette startdato?
TM3LR (rød) aug 19, 38'km - Solgt mars 22.
TMYLR (hvit/svart/20") bestilt 12/3-22, utlevert 20/12-22.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA