Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt ville priser, skal selge snart og vet ikke hvor jeg skal legge meg

Startet av Egil S, mandag 19. september 2022, klokken 19:46

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Tesla Model Y                         2021-

Egil S

Da var èn måned på finn over, ble ikke salg.
Ble ikke allverdens respons:
1. bytteforslag i fritidseiendomstomt.
1. svindelforsøk
1. rèel kjøper, men valgte beholde sin gamle 60ah i3.
1. forhandler tilbød 270.000kr (50.000kr under prisantydning)
1. bilmegler tok kontakt og tilbød kommisjons salg.

Så nå sitter jeg å lurer på hva jeg skal gjøre.
1. Sette den for kommisjonssalg, betale 15.000kr i kommisjon pluss omregistreringsavgift på 6800kr, da vet jeg hva jeg i beste fall kan bli sittende igjen med, men ikke i værste fall.

2. Annonsere den igjen selv èn gang til, sette ned prisen og ha prutningsmonn sånn at jeg kan ende opp med det samme som ved kommisjonssalg.

Siden bilen har nesten 3 år nybilgaranti er det ingen risiko for meg ved noen av salgsformene.
Forhandleren har kanskje en fordel i og med at han kan tilby finansiering og innbytte som jeg ikke kan.
Jeg har inntrykk at mange helst ønsker å kjøpe bil av forhandler i dag.
Men det er jo ikke garantert at bilmegleren får solgt bilen på mange måneder og da ender jeg opp med verditap/kostnader til forsikring og lån og en lavere pris til meg.

Ble litt i villrede hva jeg skulle gjøre.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Trond.m

Hvordan så statistikken ut på Finn ?. Antall treff, antall lagret som favoritt ?
Har opplevd å få flere tusen visninger og mange 10-talls favoritter uten å få reelle kjøpere. Det kan tyde på at prisen er såpass mye over hva kjøperne forventer at de ikke ser noen hensikt i å by. Får du 50 mindre fra en forhandler så er kanskje prisen din 20.000 for høy ?

Egil S

Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. januar 2023, klokken 20:43
Hvordan så statistikken ut på Finn ?. Antall treff, antall lagret som favoritt ?
Har opplevd å få flere tusen visninger og mange 10-talls favoritter uten å få reelle kjøpere. Det kan tyde på at prisen er såpass mye over hva kjøperne forventer at de ikke ser noen hensikt i å by. Får du 50 mindre fra en forhandler så er kanskje prisen din 20.000 for høy ?

Hadde 768klikk, 21 favoritter og 106 som besøkte mer enn èn gang.

Bilen var den 3 billigste 2020 i3s under 40.000km (med kun 17.600km).
Den lå det meste av måneden ute til 320.000kr pluss omreg. på da 1670kr.
To firma som selger på kommisjon, mener nå 319.000kr inkl registrering er rett pris på min bil, så jeg kan ikke ha vært langt unna.
Det ligger lignende biler ute til 349.000kr hos merkeforhandlere til sammenligning.
De to siste dagene satte jeg bilen ned til 305.000kr pluss registrering som 1. januar gikk opp til 6800kr, så selv om jeg satte bilen ned 15.000kr, så ble den bare 10.000kr billigere totalt, 311.000kr.
Det ligger ikke en eneste tilsvarende utstyrt 2020+ i3s med under 30.000km under 319.000kr på finn.
Bilfirma er jo ute etter å tjene penger, så med 270.000 var det nok minst 40-50.000kr i profitt for dem tenker jeg.

Så spørsmålet blir jo, skal jeg "gi vekk" penger for å la noen andre selge, eller annonsere selv å droppe prisen. Hvis jeg får rent salg for 300.000kr privat så får jeg alle de pengene, hvis jeg må ned til 300.000kr gjennom megleren etter kanskje 2 mnd, sitter jeg igjen med knapt 280.000kr.

Men, markedet forandrer seg jo, det som ser rett ut i forhold til andre biler kan jo tyde på at mange biler er "feil priset" og trenger en justering.

Nå er det noen år siden jeg solgte bil før, men har jo opplevd at folk har kommet å tilbudt 50-100.000kr under prisforlangende, så når bilen lå ute til 321.000kr hadde jeg forventet at noen kom å prøvde seg på 300 eller 295, men det har ikke det heller.

Hvis det ikke bare var julerushet som gjorde at folk ikke hadde lyst å kjøpe bil da.
Eller kanskje røde biler ikke er så lettsolgte......
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Trond.m

Det var relativt få synes jeg. Til sammenlikning har jeg 300 treff og 19 favoritter på iX siden i går. Det kan jo hende det stopper der, men det tyder på at det er få som er i markedet for i3.
Synes forventningene du har til pris er høy. Selv solgte jeg en 2 mnd gammel 2021 i3 FC med takluke og HK - Blue ridge mountain for 318.000. (kjøpt ny for 305.000). Det som går opp kommer også ned igjen, så 300.000 tror jeg er for mye i dag, men har du tid kan du satse på at den siste idioten ikke er død 😉

Egil S

Sitat fra: Trond.m på lørdag 07. januar 2023, klokken 22:18
Det var relativt få synes jeg. Til sammenlikning har jeg 300 treff og 19 favoritter på iX siden i går. Det kan jo hende det stopper der, men det tyder på at det er få som er i markedet for i3.
Synes forventningene du har til pris er høy. Selv solgte jeg en 2 mnd gammel 2021 i3 FC med takluke og HK - Blue ridge mountain for 318.000. (kjøpt ny for 305.000). Det som går opp kommer også ned igjen, så 300.000 tror jeg er for mye i dag, men har du tid kan du satse på at den siste idioten ikke er død 😉

Var mye treff første 3 dagene, så dabbet det av.
Min er nesten 2021 (prod oktober 20), normalt ville den vært MY2021, men BMW ventet til 2021 før de begynte på MY21 i3, ikke september som alle andre modeller.
Min har det aller aller meste av utstyr, bortsett fra skinnsetene og soltaket, jeg la på "alt" på den bilen når jeg kjøpte og den har knapt km, 17.600km er jo ingenting.

Men jeg kan argumentere alt jeg vil, det spiller ingen rolle. Jeg priset meg i den lave delen av markedet og hadde prutningsmonn, men det var ingen som ville prute, jeg var sånn sett fornøyd med alt over 300.
Vet ikke om folk pruter så mye på bil lengre, jeg var bare overrasket over hvor dødt markedet er.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

ToWalkOrDrive

Jeg tipper det er et rush med andre biler pga avgiftsendringer. Hvis du har tid ville jeg ventet en måned og så laget ny annonse, men denne gang med prisen du satte den ned til på første annonse. Da vil mange få varsling om bilen i deres Finn-varsling innenfor satt prisintervall. Med ny annonse, som og har konkurransedyktig pris, så vil den igjen dukke øverst når det er sortert på Publisert. Kan veldig godt være det kommer til mange kjøpere på en måned og...tror ikke en bør være utålmodig så tidlig i januar.
Tesla Model Y                         2021-

RJK

Jeg er ikke ute etter i3S, men pga artikkelen, så har jeg sikkert besøkt finn-annonsen minst 2 ganger. Så ved å lage en tråd her inne, så får du nok endel flere klikk enn du ellers ville fått.

Av de 3114 visningene på tråden, kan du fort dra ut 200 klikk på annonsen, bare på folk her inne som har klikket seg helt inn. Så sånn sett har du nok langt færre visninger  av folk som faktisk har funnet annonsen selv på finn.no.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

arthur

Sitat fra: Egil S på lørdag 07. januar 2023, klokken 18:48
Da var èn måned på finn over, ble ikke salg.
Ble ikke allverdens respons:
1. bytteforslag i fritidseiendomstomt.
1. svindelforsøk
1. rèel kjøper, men valgte beholde sin gamle 60ah i3.
1. forhandler tilbød 270.000kr (50.000kr under prisantydning)
1. bilmegler tok kontakt og tilbød kommisjons salg.

Så nå sitter jeg å lurer på hva jeg skal gjøre.
1. Sette den for kommisjonssalg, betale 15.000kr i kommisjon pluss omregistreringsavgift på 6800kr, da vet jeg hva jeg i beste fall kan bli sittende igjen med, men ikke i værste fall.

2. Annonsere den igjen selv èn gang til, sette ned prisen og ha prutningsmonn sånn at jeg kan ende opp med det samme som ved kommisjonssalg.

Siden bilen har nesten 3 år nybilgaranti er det ingen risiko for meg ved noen av salgsformene.
Forhandleren har kanskje en fordel i og med at han kan tilby finansiering og innbytte som jeg ikke kan.
Jeg har inntrykk at mange helst ønsker å kjøpe bil av forhandler i dag.
Men det er jo ikke garantert at bilmegleren får solgt bilen på mange måneder og da ender jeg opp med verditap/kostnader til forsikring og lån og en lavere pris til meg.

Ble litt i villrede hva jeg skulle gjøre.

Er du klar over:

https://www.tv2.no/underholdning/tv-2-hjelper-deg/gjor-du-dette-nar-du-skal-selge-bilen-kan-du-fa-trobbel-flere-ar-etterpa/14246696/
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Ansjosfilet

2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

Skattefuten

Skal selge min 2016 60ah i3, og er jo som nevnt her noe overrasket over prisnivået på finn.
27 000 km, med noen finesser, mangler acc.

Da sa Nettbil at de estimerte 100 - 120k.
Nettbil høres iallefall ut som en deilig løsning, men her må en vel kanskje prøve finn først. All den tid tilsvarende biler ligger der med priser langt over 120k....så er det jo en annen sak hva en ender opp med å få til slutt.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Skattefuten på fredag 20. januar 2023, klokken 09:44
Skal selge min 2016 60ah i3, og er jo som nevnt her noe overrasket over prisnivået på finn.
27 000 km, med noen finesser, mangler acc.

Da sa Nettbil at de estimerte 100 - 120k.
Nettbil høres iallefall ut som en deilig løsning, men her må en vel kanskje prøve finn først. All den tid tilsvarende biler ligger der med priser langt over 120k....så er det jo en annen sak hva en ender opp med å få tilslutt.

Nettbil er jo en god idè i utgangspunktet, men problemet er at det er to profesjonelle aktører som skal tjene penger på den. Først skal Nettbil ha sin bunke tusenlapper fra forhandleren som vinner budrunden, og så skal forhandleren tjene penger når han selger den. I tillegg må forhandleren ha dekket inn alle kostnader med frakt og klargjøring til stedet hvor han hører til. For en bil til 100-200.000 så blir det plutselig ikke så mye penger.

Hvis en er nøye på å gjøre bilen ren, og tar flotte bilder, ikke har anonymisert FINN-bruker som kontakt på Finn-annonsen, og har fikset evt. hull i seter osv, og legger prisen ned mot å være blant de billigste på Finn så får en som regel solgt bilen ganske kjapt. Er verre hvis en først begynner med jalla-annonse, og så fikser etterhvert.

De gangene jeg ville brukt nettbil var om en har en bil hvor en er redd bensinmotoren har store problemer, og en bare vil bli kvitt bilen.
Tesla Model Y                         2021-

syklisten

Sist jeg byttet bil så orket jeg ikke styre med Finn og privatsalg, og Nettbil virket fristende. Prisestimatet vi fikk var derimot som et skambud å regne. Endte opp med å levere inn bilen som innbytte hos forhandler der vi kjøpte nyere bruktbil, og fikk det samme som vi uansett hadde tenkt å prise den for (hvis vi hadde solgt den på Finn). Nettbil sitt prisestimat var på omtrent 60% (husker ikke tallene eksakt). Vet jo ikke hva prisen hadde endt på tilslutt om det er slik de sier, at oppkjøpere byr over hverandre for bilen.

Selv har jeg benyttet meg av innbytte 3-4 ganger, og synes det er veldig lettvint og trygt, selv om jeg kanskje taper noen tusenlapper på det.

Skattefuten

 :+1:Enig...begge skal nok ha litt penger ja. Så da blir det lite igjen på meg :) selv om prisnivået nå er på et annet nivå enn hva jeg hadde drømt om da jeg kjøpte bilen.

Takker for tips angående salgsprosess på finn....skal hente frem fotografen i meg å styre unna jalla-annonse ;D

Jeg kan fint gå med på å tape litt penger om prosessen er smooth, og at en slipper å forholde seg til kjøper i etterkant. Men gir jo ikke bort over 20k+++?

Egil S

Sitat fra: arthur på torsdag 19. januar 2023, klokken 19:00
Er du klar over:

https://www.tv2.no/underholdning/tv-2-hjelper-deg/gjor-du-dette-nar-du-skal-selge-bilen-kan-du-fa-trobbel-flere-ar-etterpa/14246696/

Ligger bak betalingsmur, men jeg er klar over at ved kommisjonssalg er jeg akkurat like ansvarlig som ved privat salg i 24mnd, men siden min bil har 32mnd nybilgaranti igjen er jeg derfor ikke så skeptisk.

Sitat fra: Skattefuten på fredag 20. januar 2023, klokken 10:01
Men gir jo ikke bort over 20k+++?

Det er akkurat der jeg også er, gir ikke bort penger, spesielt siden kommisjon ikke er garantert salg/pris heller, kan jo ta mange måneder.

Jeg fikk et "bud" fra en forhandler på 270.000kr, det så jeg på som for lavt for en 2 år gammel topp utstyrt bil med bare 17.000km og takket nei.

To kommisjons forhandlere ville satt bilen ut til samme pris som jeg hadde satt, 319.000 inkl omreg.
1. januar gikk omregistreringen opp med over 5000kr, det er en kost jeg nå må ta, pluss 15.000kr i kommisjon.
Om bilen ble solgt for listepris på kommisjon, så får jeg 298.000kr, men må nok regne med minst 10.000kr i pruting, da er jeg på 288.000kr.
Så blir kanskje ikke bilen solgt så raskt heller og må settes ned til 309.000kr, da er jeg på 378.000kr og bare 8.000kr over tilbudet på 270.000kr som jeg avslo.....
Drar det ut så risikoer jeg å sitte igjen med under 270.000kr til slutt.

Selger jeg privat kan jeg sette ned prisen/godta pruting på 30.000kr og fortsatt sitte igjen med mer.

Mye av grunnen til at jeg selger selv er jo fordi jeg fikk innbytte tilbud fra Skoda på 260.000kr i september, når tilsvarende biler lå ute til 350.000kr. Nå har jo markedet kjølnet endel før jul og spørs hva denne prisreduksjonen til Tesla får å si for markedet.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA