Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Helt ville priser, skal selge snart og vet ikke hvor jeg skal legge meg

Startet av Egil S, mandag 19. september 2022, klokken 19:46

« forrige - neste »

Chimp

Prisen din er nok litt høy gitt.

Se denne som er ett år nyere og mindre km:
https://www.finn.no/284996611
309 000, 2021mod

Eller denne som er veldig lavt priset, men ikke S og har litt høy km. Når man da må ut med nesten 100 mer for din...

https://www.finn.no/283035338
233 000, 2020mod


Egil S

Sitat fra: Chimp på søndag 01. januar 2023, klokken 15:59
Prisen din er nok litt høy gitt.

Se denne som er ett år nyere og mindre km:
https://www.finn.no/284996611
309 000, 2021mod

Eller denne som er veldig lavt priset, men ikke S og har litt høy km. Når man da må ut med nesten 100 mer for din...

https://www.finn.no/283035338
233 000, 2020mod

Jeg har sett den første der, den er ekstremt billig, mistenksomt billig med tanke på resten av bilene i markedet. Den har også 24mnd garanti fra merkeforhandler, det er rart, en 2021 burde hatt minst 40mnd nybilgaranti.
Kan være en import bil. Jeg ser den også er ribbet for utstyr, ikke ryggekamera, liten infotainment, ikke H&K stereo eller adaptive lys, ser ut som en bil med ingen utstyrspakker eller ekstrautstyr, det spiller også inn på prisen, og prisforskjellen til min er 10.000kr.

S modellen kostet jo litt mer enn den vanlige ny, så her vil nok S modellene ligger litt over vanlig i3.

Nå er det lite 2020 modeller ute, 2019 modeller under 30.000km ligger fra 280-330.000, 2021 modeller ligger fra 239-400.000kr.

Sånn sett syns jeg ikke min er dyr, det er den tredje billigste i3s 120ah under 20.000km i landet.
Jeg synes det er feil å sammeligne en bil med 17.500km med noen som har gått 60-70-80.000km.

Men det er markedet som bestemmer, jeg ser de samme bilene har ligget lenge (flere siden oktober), når jeg har solgt bil tidligere så har det vært mange som kom med bud langt under prisantydning, har ikke være noen av de denne gangen så markedet virker være temmelig dødt akkurat nå.
Det kan være hele markedet er priset feil siden biler bli liggende lenge.
Får bare se, stresser ikke med å selge.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Chimp

La ikke merke til alle skavanker på S-modellen. Enig i at denne ikke kan sammenlignes. Ingen vil ha liten NAVI :)
Edit: eller import.

Hadde selvfølgelig sett dette med litt bedre undersøkelser. Var litt rask og beklager det fordi argumentasjonen for at prisen var høy forsvinner litt nå.
Kan ikke sammenlikne to biler med så forskjellig km, men samtidig så gir det en viss pekepinn på hvor markedet skal

arthur

Sitat fra: Egil S på søndag 01. januar 2023, klokken 16:42
Sitat fra: Chimp på søndag 01. januar 2023, klokken 15:59
Prisen din er nok litt høy gitt.

Se denne som er ett år nyere og mindre km:
https://www.finn.no/284996611
309 000, 2021mod

Eller denne som er veldig lavt priset, men ikke S og har litt høy km. Når man da må ut med nesten 100 mer for din...

https://www.finn.no/283035338
233 000, 2020mod

Jeg har sett den første der, den er ekstremt billig, mistenksomt billig med tanke på resten av bilene i markedet. Den har også 24mnd garanti fra merkeforhandler, det er rart, en 2021 burde hatt minst 40mnd nybilgaranti.
Kan være en import bil. J

Den er bruktimportert, registrert første gang 12.10.21 og på eier 30.12.22 og avregistrert samme dag i følge vegvesen.no.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Trond.m

Det er vel bare prisen som er for høy. La selv ut en id4 GTX i desember til en fornuftig pris. Stoppet annonsen etter et par timer. Da var det 6 som vilke kjøpe bilen til prisantydning. Da vil sikkert noen si at jeg solgte for billig, men synes det er greit at både kjøper og selger er fornøyd med handelen. Oppgjøret gikk ekstremt greit også, og fordelen med moderat pris er at man kan håndplukke kjøper. En hyggelig handel synes jeg betyr mere enn noen tusen fra eller til.

Egil S

Sitat fra: Chimp på søndag 01. januar 2023, klokken 17:49
La ikke merke til alle skavanker på S-modellen. Enig i at denne ikke kan sammenlignes. Ingen vil ha liten NAVI :)
Edit: eller import.

Hadde selvfølgelig sett dette med litt bedre undersøkelser. Var litt rask og beklager det fordi argumentasjonen for at prisen var høy forsvinner litt nå.
Kan ikke sammenlikne to biler med så forskjellig km, men samtidig så gir det en viss pekepinn på hvor markedet skal

Går fint, tar meg ikke så lett nær av ting :)

Jeg prøvde å følge markedet, fulgte med fra oktober av, men ser ut som ting stoppet opp i november.

Jeg har litt å gå på, men har det heller ikke for travelt, får se hvordan det går.
Har solgt bil før, og det pleier å være folk som byr 80-100.000kr under prisantydning, men ikke denne gangen.
Far til en kompis fikk 280.000kr i innbytte for en 2019 i3 nå i desember med endel mer km, så jeg vet ikke, får bare se.
Selv fikk jeg usett innbyttetilbud på 260 av Skoda i oktober når tilsvarende biler lå for 340-360 på finn, da valgte jeg å selge selv.

Sitat fra: Trond.m på søndag 01. januar 2023, klokken 18:47
Det er vel bare prisen som er for høy. La selv ut en id4 GTX i desember til en fornuftig pris. Stoppet annonsen etter et par timer. Da var det 6 som vilke kjøpe bilen til prisantydning. Da vil sikkert noen si at jeg solgte for billig, men synes det er greit at både kjøper og selger er fornøyd med handelen. Oppgjøret gikk ekstremt greit også, og fordelen med moderat pris er at man kan håndplukke kjøper. En hyggelig handel synes jeg betyr mere enn noen tusen fra eller til.

Det kan være, kan være markedet for litt "eldre" modeller trenger en justering.
En i3s henger ikke helt med teknologisk i 2023, så det er godt mulig prisene skal noen ned.

Det viktigste som selger er vel å få det man vil ha for den, uten samtidig å "gi den vekk" og føle man gjorde et dårlig salg.

Var jo mye pruting på bil før, vet ikke om markedet har endret seg, er vel 6år siden jeg solgte bil selv sist, la inn litt prutningsmonn i prisen, men virker ikke som folk vil diskutere pris engang.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

RMM

Jeg har også fulgt litt med på i3-markedet, og som det allerede er nevnt tidligere i denne tråden, er jeg enig i at markedet roet seg betydelig i november. Jeg tror nok større deler av markedet er overpriset nå, særlig når det sannsynligvis kommer mange brukte elbiler til salgs denne måneden, etter nesten 37 000 elbilregistreringer i desember.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: RMM på tirsdag 03. januar 2023, klokken 11:39
Jeg har også fulgt litt med på i3-markedet, og som det allerede er nevnt tidligere i denne tråden, er jeg enig i at markedet roet seg betydelig i november. Jeg tror nok større deler av markedet er overpriset nå, særlig når det sannsynligvis kommer mange brukte elbiler til salgs denne måneden, etter nesten 37 000 elbilregistreringer i desember.

Var akkurat det jeg tenkte og....at veldig mange brukte elbiler finner veien til bruktmarkedet nå når "alle" skal ha nye elbil, og får ny elbil. Men tenker og at mange har lagt ut bilen til salgs allerede, og har gjort det i et par måneder, og at det er derfor i3-prisene plutselig har blitt lavere siste måneden og to. Kan jo fort være at disse ekstra bilene blir absorbert i løpet av de neste to månedene, og at prisene stiger igjen da.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Egil S på søndag 02. oktober 2022, klokken 21:06
Sitat fra: heiho på søndag 02. oktober 2022, klokken 20:45
Ganske utrolig hvis folk gir 349' for to år gamle i3'er. Begynner å bli rimelig utdatert mtp. rekkevidde, ladehastighet osv.

Ja det kan man si, er biler som ligger ute godt over 400 også, riktignok helt nye biler hos merkeforhandler.
Er vel etterspørselen som setter prisen tenker jeg, så får man bare se.

Nå er min erfaring etter snart to år at i3 er en bruksbil, den er helt ypperlig til å bruke til jobb, handling og slikt, men i mine øyne ikke noe langtur bil, selv med ca 300km (sommer) rekkevidde. Den er også veldig morsom å kjøre.
Jeg lader hjemme og og en full lading dekker uten problem mitt normale 5 dagers behov.
Hurtiglading på max 50Kw er ikke allverden i dag nei, men siden batteripakken er såpass liten så får man ladet mye på en halvtime.

Men ja, den begynner å henge godt etter på teknologien i forhold til de nyere bilene på markedet, det gjorde den forsåvidt allerede når jeg kjøpte min sent i 2020.

Jeg tror ikke de fleste som kjøper i3 kjøper en som primærbil, men en veldig kurrant nummer to bil til/fra jobb, på butikken, barn på trening osv.
Det var først når jeg solgte 5-serien min i fjor høst at jeg oppdaget begrensningene i3'n hadde for å dekke 100% av mine behov.

Jeg skal oppdatere når jeg har solgt om noen uker, så får vi se hva faciten ble.

Kan du utdype hvorfor du ikke synes bilen er en langtursbil?
Begynner å kikke litt på i3 som mulig Bil nr 2 (konebil), men som jeg ser fort kan bli brukt til noen hytteturer på 12-13 mil. Men er det pga smale hjul det ikke er langtursbil? Andre ting? Tips til andre biler? Tenker det må bli en bil under 200.000.
Tesla Model Y                         2021-

Autowinder

Helt flott langtursbil, men kanskje ikke for den som kjører langturer hele tiden. Kommer seg greit opp på fjellet i 15cm nysnø med traction control på, til og med kjørt forbi e-golfer som snegler seg opp på samme føre. Fikk 322km ut av den i sommer Oslo-Norefjell og retur, mens nå i jula ble det bare 241km. Med bare 2 personer i bilen og bakseter slått ned har en jo raust med plass også, men det går jo ikke like bra om en er 4...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Egil S

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 04. januar 2023, klokken 15:38

Kan du utdype hvorfor du ikke synes bilen er en langtursbil?
Begynner å kikke litt på i3 som mulig Bil nr 2 (konebil), men som jeg ser fort kan bli brukt til noen hytteturer på 12-13 mil. Men er det pga smale hjul det ikke er langtursbil? Andre ting? Tips til andre biler? Tenker det må bli en bil under 200.000.

Dette er mine betraktninger etter to år.

Bilen egner seg fint til turer på 20-25 mil, men personlig ville jeg ikke kjørt fra Stavanger til Nordkapp eller Trondheim i den bilen, til nød Oslo, men helst ikke.

Hvorfor, vel:
1. Komfort, bilen er generelt litt stiv og det er ikke allverden med komfort i den, nå har jeg kjørt 95% alene i bilen og jeg merker at den er mykere med flere personer og/eller bagasje i noe som vel kanskje er mer aktuelt ved hyttetur.

2. Stabilitet, på 19" 155 vinterhjul blir bilen litt vinglete i motorveifart, fra 90 og oppover, S modellen har 175/195 20" sommerhjul og det utgjør en STOR forskjell.

3. Støy, bilen er ikke spesielt godt lydisolert, over 70km/t er det derfor endel dekkstøy, vindstøy og hører veldig godt motgående trafikk fra den farten og opp.

4. Plass. Det går ikke inn 2 vanlige "feriekofferter" uten å slå ned bakseteryggen(e), man får med seg 2 personer og to "håndbaggasje/trillekofferter". 4 personer med ferie baggasje kan du bare glemme. Tar du ut hattehyllen og slår ned baksetene har du mye plass, får kanskje inn en vaskemaskin til og med.
En hyttetur med bagasje, mat osv for 3 personer går nok greit.

Jeg har kjørt endel Stavanger - Karmøy, ca 11mil, det gir fint t/r på èn lading, litt spennende på vinteren, men det går.
Har også kjørt Stavanger - Kristiansand, det gikk helt fint, ankom med 19% igjen sommerstid, men merker de 3 tingene over, vinterstid kan det være du må ta et kort ladestopp.

Rekkevidde gen 1 (2013-2015) maks 130km, gen 2 (2016-2018) (94ah) maks 220km, gen 3 (2019-2022)(120ah) maks 300km.
Min I3s 120ah får jeg ved blandet kjøring 270km, langtur opp mot 300km, vinterstid 240-250km.

Ladehastighet på maks 50Kw er kanskje lavt, men batteriet er lite (42Kwh/120ah) så opp mot andre biler (70-90Kw/h) går det opp i opp.
Bilen er bare 1200kg og har lavt forbruk, den er veldig gøy å kjøre, føles utrolig kvikk ut opp til 60kmt og er bare herlig på svingete veier.
Så er den laget av komposittmaterialer og plast så ingenting ruster og den får heller ikke parkeringsbulker.

Som nr to bil til å kjøre på jobb, handleturer og hverdagslige gjøremål er den perfekt og utrolig morsom.

For meg kom den litt til kort som nr èn bil, ville ha komfort, litt mer plass, litt rekkevidde og tilhengerfeste, så da ble det en Enyaq på meg.

Tror jeg ville strukket meg litt på pris om jeg var deg å kjøpt en 2018 120ah for å få rekkevidden.
mulig du må opp rundt 220.000kr for en slik.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

turfsurf

Sitat fra: Egil S på onsdag 04. januar 2023, klokken 19:53

Bilen egner seg fint til turer på 20-25 mil, men personlig ville jeg ikke kjørt fra Stavanger til Nordkapp eller Trondheim i den bilen, til nød Oslo, men helst ikke.

Må si meg litt uenig. Vi hadde 2015 i3 60Ah og 2019 i3 120Ah. Kjørte tilsammen 125k km i de.

Kjørte 144 mil på to døgn med 60Ah, og 270 mil på to og ett halvt døgn med 120Ah. Det viktigste med i3 på slike turer er å ha støysvake dekk.

Med 60Ah var det kjøre en time, lade 25 min. Med 120Ah var det kjøre to timer, lade 40 minutt.

Med såpass ofte stopp får man tid til å bevege seg mye, så blir ikke veldig sliten. Bilen er og lettkjørt og kvikk. Det eneste jeg ville vært forsiktig med er mye vind. Den er lett og høy.

Vår erfaring med rekkevidde er alt fra 8-16 mil med 60Ah, og 16-32 mil med 120Ah.

Med litt nedoverbakke kom vi 18,5 mil med 60Ah og 36 mil med 120Ah, uten å hypermile. Greide og å trille inn til lader med 2km igjen etter 15 mil med 120Ah.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Bolfus

Jeg kjører vår i3 120ah mellom Drammen og Mo i Rana (1000km) tre ganger i året. Det er en flott bil til langturer. Hadde selvfølgelig ikke takket nei til raskere lading, men samtidig så går det helt greit med 50kw også.

Sent from my Pixel 6 using Tapatalk


odahle

Jeg tror det er enda viktigere å prise seg riktig fra start av. Nyhetsverdien er høy med så mange biler på Finn, og en forsvinner fort ned i mengden med så mye bil tilgjengelig. Ville derfor vært veldig var for å prise meg for høyt.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

Egil S

Gidder ikke quote så @turfsurf og @Bolfus:

Dette er jo selvfølgelig personlig, rekkevidde/lading er ikke grunnen min, det er komfort og vindstøy som er hovedgrunnen. i3s har ganske stivt understell og blir litt "spretten" til tider, ble lei av hodestøtte som klasker meg i bakhodet når jeg kjører langt (bedre med tung bil).
Jeg synes også setene er litt tynne og gir lite/ingen sidestøtte.
Den er også følsom for vind som tidligere nevnt.

Alt i alt ville jeg personlig valgt en annen bil om jeg skulle kjøre mye på langtur, men bortsett fra det er det en kjempebil.

Sitat fra: odahle på torsdag 05. januar 2023, klokken 10:02
Jeg tror det er enda viktigere å prise seg riktig fra start av. Nyhetsverdien er høy med så mange biler på Finn, og en forsvinner fort ned i mengden med så mye bil tilgjengelig. Ville derfor vært veldig var for å prise meg for høyt.

Det er sant, nå er annonsen gått ut, har blitt kontaktet av noen bilmeglere, så jeg skal se hva de kan tilby, hvis ikke så tar jeg 1-2 ukers pause og legger ut på nytt.

2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA