Passende tilhenger til Model Y?

Startet av S4e, søndag 18. september 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

geear

Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 26. august 2023, klokken 10:56Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.

Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.

Jeg lærte jo faktisk litt også!  ::)  ::)
Du har med kl. B lov å trekke henger som har tillatt totalvekt lavere enn egenvekta til bilen, og tillatt totalvekt på bil + henger skal være under 3500 kg. Min første Kina-Y hadde tt 2371, og kunne dermed trukket henger med tillatt totalvekt 1129 kg med kl. B. I realiteten er det neppe særlig utvalg mellom 1000 og 1200, så da blir det typisk en 1000 kg henger.

Min nåværende Y P har TT 2634 kg, og med B på den kan man derfor kun trekke henger med tillatt totalvekt 866 kg. Da er nok i realiteten en 750 kg henger det man får kjøpt.

(Jeg har BE, så heldigvis aktuell vekt som gjelder.. 1600 er dog litt lavt det og, men har en annen bil med 2 tonn)

TheRealCoinman

Tror vi snakker litt om hverandre.

Jeg snakker med BE så er det aktuell total vekt som gjelder, mens med B er det tillat total vekt som gjelder.

Bare dette i seg selv gjør det verd å ta BE, for da kan en stort sett koble på hvilken henger en vil, uten å tenke på vekt, en må bare passe på hvor tungt en laster den med + egen vekt.

Eksempel under.

Tillat totalvekt på henger er 1995Kg.

Bilde1: Med B er det ulovlig å trekke denne med en 2022 registret Model Y.
Bilde2: Med BE er det lov å trekke den, men ikke lov å laste den med mer enn 1100Kg.

geear

Trodde du kommenterte Handyman sitt innlegg, men da er vi nok enige alle mann.. :p

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på lørdag 26. august 2023, klokken 17:09
Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 26. august 2023, klokken 10:56Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.

Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.

Du har med kl. B lov å trekke henger som har tillatt totalvekt lavere enn egenvekta til bilen, og tillatt totalvekt på bil + henger skal være under 3500 kg. Min første Kina-Y hadde tt 2371, og kunne dermed trukket henger med tillatt totalvekt 1129 kg med kl. B. I realiteten er det neppe særlig utvalg mellom 1000 og 1200, så da blir det typisk en 1000 kg henger.

Min nåværende Y P har TT 2634 kg, og med B på den kan man derfor kun trekke henger med tillatt totalvekt 866 kg. Da er nok i realiteten en 750 kg henger det man får kjøpt.

(Jeg har BE, så heldigvis aktuell vekt som gjelder.. 1600 er dog litt lavt det og, men har en annen bil med 2 tonn)

Wow, da kan jeg faktisk kjøre en helt ok campingvogn med min Model Y 2021 på mitt b-sertifikat. Hadde i hodet en tanke om at jeg kun kunne ha 910 kg, men ser du har rett  :D . Var mange kjekke vogner med maks 1100 kg (totalvekt).

https://www.finn.no/300466268
Tesla Model Y                         2021-

geear

:+1:

Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt), mye større utvalg av vogner, nytt og brukt, og du får glede av lappen resten av livet. Verdt hver krone for min del.

TheRealCoinman

Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59:+1:

Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt), mye større utvalg av vogner, nytt og brukt, og du får glede av lappen resten av livet. Verdt hver krone for min del.
:+1:  :+1:  :+1:

RJK

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. august 2023, klokken 08:05
Sitat fra: geear på lørdag 26. august 2023, klokken 17:09

Wow, da kan jeg faktisk kjøre en helt ok campingvogn med min Model Y 2021 på mitt b-sertifikat. Hadde i hodet en tanke om at jeg kun kunne ha 910 kg, men ser du har rett  :D . Var mange kjekke vogner med maks 1100 kg (totalvekt).

https://www.finn.no/300466268
Husk at campingvogner oppgis som oftest med "tørrvekta", så mye av lastekapasiteten brukes opp bare på å fylle vann til vogna.

Så skal man inn med fortelt/markise ev. sidevegger og bunnduk til denne, mat i kjøleskap, noen flasker vin++ og et brett øl, kjøkkenting som bestikk, tallerkener og kokekar/panner, innredning og pynt, sengetøy og klær til turen, og campingbord og stoler etc.

Og gjerne noen sykler i eget stativ bak, 2 10-liters gassflasker med innhold og egen kull/vedgrill/ildsted for hyggen sin skyld, og matlaging på utsiden av vogna.

Plutselig er vogna på max og kanskje over. Og om man da satset på en vogn som var lovlig på tørrvekta til akkurat den bilen, er man kanskje over med 100-200 kg før man vet ordet av det.

Mange campingturister som blir overrasket i kontroll når det viser seg at de nesten må tømme hele vogna for å komme ned i lovlig vekt for bil og/eller vogn. Er de heldige, kan de kanskje laste noen ting over i bilen, men den er jo ofte godt full den og.

Så tipset om å likevel gå for BE, er gull verdt i så måte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

kaistian

Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt)
Ser du har skrevet ubegrenset i hermetegn, men for de som tar BE nå er det tydelig definerte grenser for henger på 3500 kg tillatt totalvekt.

Håvar

Støtter de over her, BE er verdt hver krone.
Og for den som ikke har hatt kursing i lastsikring tidligere er den delen nesten verdt det alene.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

RJK

Sitat fra: kaistian på søndag 27. august 2023, klokken 11:32
Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59Men tenker du seriøst på vogn til 300k så er det en liten investering med BE, som muliggjør opp til 1600 kg aktuell vekt (og "ubegrenset" tillatt totalvekt)
Ser du har skrevet ubegrenset i hermetegn, men for de som tar BE nå er det tydelig definerte grenser for henger på 3500 kg tillatt totalvekt.
Det stemmer, om du tar lappen for BE nå. Tidligere var det faktisk ingen grense på maks tillatt totalvekt, men en mer praktisk grense på 3500 kg aktuell vekt. Da var det helt opp til sjåfør å finne den riktige balansen mellom tilhenger og nyttelast.

Regelendringen gjelder for dse som tok BE etter 20.01.13:

"Med klasse BE tatt før 19. januar 2013 kan du trekke en tilhenger uansett hva den tillatte totalvekten er. På førerkortet er dette markert som kode 79.06."

https://nye.naf.no/trafikksikkerhet/lover-regler/sjekk-forerkort-og-vognkort-for-du-kjorer-med-tilhenger
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Finnes det noen personbiler som har lov til å trekke mer enn 3500 kg da?

Eller tenker du at "ubegrenset" skulle bety at man kunne henge en jumbojet på Amaroken og trille avgårde?  ::)

E_S

Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 15:35Finnes det noen personbiler som har lov til å trekke mer enn 3500 kg da?

Eller tenker du at "ubegrenset" skulle bety at man kunne henge en jumbojet på Amaroken og trille avgårde?  ::)

Maksimal hengervekt på 50 mm kulekobling og påløpsbrems er uansett 3500 kg, så for å få høyere hengervekt må man ha en annen kobling. Dette med over 3500 kg hengervekt på B-biler (som kun går med "gammel" BE, ellers må man ha C1E) treffer i praksis bare mini-semi av type MB Sprinter/Iveco Daily med svingskive og en tralle med over 3500 kg totalvekt. Disse finnes det svært få av, og de som eksisterte før 2013 er nok enten nedregget til 3500 kg, eller bilen oppregget til C1-bil uansett nå.

Underviser selv mye i B96/BE, og kan bare anbefale å ta det. Koster ikke så veldig mye, og åpner helt nye muligheter. Med BE får man i tillegg operere med aktuell vekt, altså kan man dra f.eks. en henger med tillatt totalvekt på 3500 kg, så lenge den der og da ikke er lastet så den veier mer enn de 1600 bilen har lov å dra. Den muligheten har man ikke med B eller B96, da "veier" hengeren i regnestykket hele sin totalvekt, om den så er tom.
:)

geear

Er det lov med noe annet enn kulekobling på personbil? Kan man montere svingskive på en eller annen pickup for eksempel? I så fall ser jeg såklart relevansen i kommentaren lenger oppe her, i at man kan taue en svingskivehenger med høyere tillatt totalvekt, men aktuell vekt under 3500 kg. Eventuelt finnes det såklart firkantfester med høyere belastning på amerikanske biler, men får man det godkjent i Europa? Og kan de registreres som personbil?

Jeg har BE fra 2006, så i min lapp er det ingen begrensninger på tillatt totalvekt, men har ikke tenkt at det har noen praktisk betydning kontra de 3500 kg man får i dag.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 09:59:+1:

Jeg tenkte mest på leie. Men hvis jeg skulle kjøpt campingvogn måtte jeg vurtdert nærmere hvem som skal være inni, nyttelast inni campingvognen, hvor jeg har tenkt å kjøre og om bilen er grei nok. Ser for meg rekkevidden med for stor og tung kunne blitt vel kort. Da måtte jeg nok byttet bil til Kia EV9   :D
Tesla Model Y                         2021-

kaistian

Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 15:35
Finnes det noen personbiler som har lov til å trekke mer enn 3500 kg da?

For de som har BE før 2013 kan dra en henger med tillatt totalt vekt på 3501 kg, det kan man ikke om man tar BE i dag da den er maks 3500 kg som er langt unna "ubegrenset".
Så isteden for å slenge ut vage verdier som "ubegrenset" ville jeg bare presisere at det faktisk er en grense for i som tar BE i dag.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA