Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Passende tilhenger til Model Y?

Startet av S4e, søndag 18. september 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

S4e

Hvilken henger passer til Model Y der en holder seg innenfor "campingvogn regelen" for førerkort klasse B? Hva er totalvekten for Model Y LR som leveres nå? Er bilen så tung at en må holde seg innenfor 750 kg henger uansett?

SitatSkal du trekke en tilhenger, er hovedregelen at den har høyst tillatt totalvekt på 750 kg med førerkort klasse B. Det vil si at tilhenger og last skal ikke veie mer enn 750 kg til sammen.

Du kan trekke en tyngre tilhenger hvis den tillatte totalvekten for bilen og tilhengeren til sammen er maks 3 500 kg.

Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Geir Tore Simonsen

Med klasse B kan ikke tilhengeren ha høyere tillatt totalvekt enn 881 kg, hvis vi tar EE30611 som eksempel. Det vil vel i praksis si 750 kg, tror ikke det er veldig mange tilhengere som har mellom 750 og 1000 kg tillatt totalvekt.

Med B96 får du utnyttet hele kapasiteten til Y på 1600 kg.

Radial

Spar deg bryet, og fiks BE eller minimum B96.
Problem løst i "all evighet", og du lærer mye nyttig om lastsikring og viktigheten av kulevekta, som kanskje er det mest verdifulle med hele opplæringen.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Handyman

Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

S4e

Sitat fra: Handyman på søndag 18. september 2022, klokken 11:35
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.

Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Handyman

Sitat fra: S4e på søndag 18. september 2022, klokken 11:39
Sitat fra: Handyman på søndag 18. september 2022, klokken 11:35
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.

Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?
Ja, men jeg husker ikke eksakt når høyere totalvekt kom.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Geir Tore Simonsen

Sitat fra: S4e på søndag 18. september 2022, klokken 11:39
Sitat fra: Handyman på søndag 18. september 2022, klokken 11:35
Kjører du en av TMY-ene med liten nyttelast (lavere tillatt totalvekt) kan du trekke henger på opp til 1129kg med B-lappen.

Det betyr i praksis en TMY levert 2021 og tidlig 2022?
Ja, men som Radial skriver - B96 eller BE er en mye bedre løsning. Dessuten hadde jo 21 modellen så dårlig nyttelast at man lett kjørte ulovlig med 5 voksne uten bagasje. Jeg skal i hvert fall aldri ha en.

Jeg er generelt mot mange av de strenge reglene vi har rundt bilkjøring i Norge, men akkurat når det gjelder tilhenger så har jeg sett så mye uvettig lasting at jeg synes nesten all kjøring med tilhenger skulle vært forbudt uten B96 eller BE.

Når det gjelder kulevekt og vektdistribusjon bør alle som trekker henger se denne eller tilsvarende videoer: https://youtu.be/JeEEC5eVNCk

Klykken

Én bot og BE-lappen er verdt det.
Ellers er 750kg-henger tillatt. Sjekk ellers tilhengerkalkulatoren til SVV hvis du er usikker.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ToWalkOrDrive

#8
Sitat fra: Geir Tore Simonsen på søndag 18. september 2022, klokken 11:04
Med klasse B kan ikke tilhengeren ha høyere tillatt totalvekt enn 881 kg, hvis vi tar EE30611 som eksempel. Det vil vel i praksis si 750 kg, tror ikke det er veldig mange tilhengere som har mellom 750 og 1000 kg tillatt totalvekt.

Med B96 får du utnyttet hele kapasiteten til Y på 1600 kg.

Tredal har i hvert fall henger med 850kg totalvekt. Men under 2m lang.
Jeg bruker en med totalvekt maks 750kg, og det er mer fysisk størrelse jeg skulle ønsket jeg hadde mer av, mens nyttelast på over 550kg holder mer enn nok for meg. Skal jeg ha noe tyngre bestiller jeg uansett heller med hjemkjøring.

Savner henger som er over 240cm lang innvendig. Tysse har det kombinert med maks 750kg.
Tesla Model Y                         2021-

jlan

#9
Jeg har denne med lokk(Jaxal), som jeg har nedregistreres fra 1000 kg til 980 kg (for en model Y med totalvekt 2518kg).
Egenvekt 322 kg+ lokk ca. 100 kg.
https://www.finn.no/bap/webstore/ad.html?finnkode=246915365
https://www.telemarktrading.no/jaxaltopp
Veldig stabil å kjøre med, men har dårligere galvanisering enn de norskproduserte.

https://tysse.no/artikler/fritid/kjoepe-tilhenger-guide-til-tysse-sine-mest-populaere-varehengere#:~:text=Nedregistrering%20av%20nyttelast,lett%20og%20med%20stort%20volum.
SitatNedregistrering av nyttelast
Alle Tysse sine varehengere kan nedregistreres, slik at du får lavere tillatt totalvekt. Det gjør at du lovlig kan kjøre en større tilhenger med førerkortklasse B, og er praktisk hvis du trenger å frakte noe lett og med stort volum.

Hvis du oppgraderer førerkortklassen din senere, kan SVV oppregistrere nyttelasten igjen.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Geir Tore Simonsen

Selv har jeg en Brentex 325 med 1000 kg totalvekt, 720 kg nyttelast og kasse på 1,5x3,25m. Veldig anvendelig henger, og god å kjøre med bladfjærer og støtdempere. Vet ikke hvor behjelpelig forhandlere kan være med nedgradering og oppgradering av totalvekten mht. Y og klasse B.

De få gangene den blir for spinkel har jeg en Brian James med 3500 kg totalvekt, 2800 kg nyttelast (på papiret, har mistanke om at karmer, vinsj, kjørelem og hydraulisk tipp spiser av dette men har ikke veid) og kasse på 2x5m. Den frakter det meste, men er et tungt beist å håndtere.

Robert123

Ca 900kg totalvekt på tilhengeren er tillatt på Model Y.
Det er ingen problem å få nedregistrert hos SVV.

Støtter nevnte Brentex, slår alt av Tysse, BK, Gaupen o.l. som har den fordømte torsjonsfjæringa.
Brentex har flere gode løsninger i tillegg til fjæring og dempere, blant annet surrekroker montert i karmene (slipper snø, grus etc som gjør de vanskelige å løsne).

Handyman

#12
Sitat fra: Robert123 på fredag 25. august 2023, klokken 21:49Ca 900kg totalvekt på tilhengeren er tillatt på Model Y.
Det er ingen problem å få nedregistrert hos SVV.
Det for mange helt unødvendig å nedregistrere en 1000kg henger for bruk sammen med en Y. Med B-lappen kan man trekke henger med aktuell- og tilltatt totalvekt på 1129kg hvis man har en Y med den laveste tillatt totalvekten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

TheRealCoinman

Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.

Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.

Jeg lærte jo faktisk litt også!  ::)  ::)

Handyman

Sitat fra: TheRealCoinman på lørdag 26. august 2023, klokken 10:56Regelen om aktuell totalvekt gjelder kun om en har BE, og ikke B.

Men før en vurdrer å ta B96, eneste forskjellen på BE og B96 er oppkjøringen. Det skal mye til for å stryke, og kjøreskolene er veldig flink i guide deg gjennom hele greien. Kostet rundt 10.000, og jeg angrer på at jeg ikke gjorde det for 10år siden.

Jeg lærte jo faktisk litt også!  ::)  ::)
Da bør du kontakte SVV og få dem til å endre tilhengerkalkulatoren sin. Dere er nemlig uenige  ;)
Jeg tror du blander med maks TT på hengeren på 3500kg. Det gjelder for BE tatt for første gang etter 18. januar 2013.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA