Passende tilhenger til Model Y?

Startet av S4e, søndag 18. september 2022, klokken 10:22

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: geear på søndag 27. august 2023, klokken 16:22Er det lov med noe annet enn kulekobling på personbil? Kan man montere svingskive på en eller annen pickup for eksempel? I så fall ser jeg såklart relevansen i kommentaren lenger oppe her, i at man kan taue en svingskivehenger med høyere tillatt totalvekt, men aktuell vekt under 3500 kg. Eventuelt finnes det såklart firkantfester med høyere belastning på amerikanske biler, men får man det godkjent i Europa? Og kan de registreres som personbil?

Jeg har BE fra 2006, så i min lapp er det ingen begrensninger på tillatt totalvekt, men har ikke tenkt at det har noen praktisk betydning kontra de 3500 kg man får i dag.

Kjøretøyforskriften sier (min utheving):
Sitat§ 38-2.Tilhengerkopling på bil
1. Bestemmelsene i nr. 1-3 gjelder for personbil og varebil.
2. Bilens trekkdel skal ha tydelig og varig merking som angir fabrikat og største tillatte tilhengervekt.
For trekkdel som er typegodkjent i henhold til direktiv 94/20/EF er merking som angitt i direktivet tilstrekkelig.

3. Bilens trekkdel skal ha en kule med diameter 50 mm.

Svingskive brukes mye i USA, men da hovedsakelig på biler som i Norge vil registreres som lastebil, altså Ford F-250 og Chevrolet/GMC/Ram 2500 og oppover. Det brukes i svært liten grad og har begrenset bruksområde på 150/1500-biler (altså biler under/rundt 3500 kg).

Forøvrig har jo amerikanerne også kuler som kan trekke opp til ca 8 tonn, evt 16-17 tonn hvis kula sitter i planet (gooseneck), men da er det som du sier helt andre dimensjoner på kula (og bilen er over 3500 kg).
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler og diverse kjøretøy

Nimrad

Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. august 2023, klokken 16:44Ser for meg rekkevidden med for stor og tung kunne blitt vel kort.
"Stor" er i praksis det som har noe å si. Utrolig hvor lite vekten har å si på sånne, hvertfall med kjøring sørover i Europa i høy fart.
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

turfsurf

Sitat fra: Nimrad på søndag 27. august 2023, klokken 21:21
Sitat fra: ToWalkOrDrive på søndag 27. august 2023, klokken 16:44Ser for meg rekkevidden med for stor og tung kunne blitt vel kort.
"Stor" er i praksis det som har noe å si. Utrolig hvor lite vekten har å si på sånne, hvertfall med kjøring sørover i Europa i høy fart.
Ja, men hvis man skal til hytta på fjellet så slår "tung" inn også. Trenger mye ekstra buffer den siste bakken.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

standahm


Fritidshenger tot.vekt 1000 kg med <60 kg taktelt og stenger. Nydelig på tur/retur Vestfold-Lofoten. Kort nok til ikke å måtte kobles fra annet enn på noen få ladeplasser.

Du kan ikke vise dette vedlegget.
Tesla 2023 MY LR XP7YGCEK2PB048### (reg. 12-2022)
Renault Zoe 2014 Q210 Sort Intense (solgt).

Nimrad

Sitat fra: standahm på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 14:13Fritidshenger tot.vekt 1000 kg med <60 kg taktelt og stenger. Nydelig på tur/retur Vestfold-Lofoten. Kort nok til ikke å måtte kobles fra annet enn på noen få ladeplasser.
Kult! Sover dere oppå hengeren? Får du opp noe luke uten å ta av teltet?
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

RJK

Sitat fra: Nimrad på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 17:35
Sitat fra: standahm på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 14:13Fritidshenger tot.vekt 1000 kg med <60 kg taktelt og stenger. Nydelig på tur/retur Vestfold-Lofoten. Kort nok til ikke å måtte kobles fra annet enn på noen få ladeplasser.
Kult! Sover dere oppå hengeren? Får du opp noe luke uten å ta av teltet?
Tipper det er mindre problematisk. Ihvertfall om de bytter demperne/gassfjærene til noen som tåler/trenger den ekstra vekten.

Men uansett blir jo vekten fordelt over et stort område, så tenker det ikke er veldig tungt selv med original utrustning. Selvsagt noe tyngre enn uten den ekstra vekten.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Nimrad

Sitat fra: RJK på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 19:39Tipper det er mindre problematisk. Ihvertfall om de bytter demperne/gassfjærene til noen som tåler/trenger den ekstra vekten.

Men uansett blir jo vekten fordelt over et stort område, så tenker det ikke er veldig tungt selv med original utrustning. Selvsagt noe tyngre enn uten den ekstra vekten.
Kikket litt på nettsidene til Tredal. De selger jo disse hengerne med rails og taktelt/tarp er blant ekstrautstyret du kan kjøpe med: https://tredal.no/tilhenger/varehenger/cbb1e065-c0aa-4f99-ac71-9fdc56a65911/
Tesla MY LR CR 2023
Fiat 500e 2021 Icon 3+1
Seat Mii 2020 - Solgt

RJK

Sitat fra: Nimrad på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 19:51
Sitat fra: RJK på tirsdag 24. oktober 2023, klokken 19:39Tipper det er mindre problematisk. Ihvertfall om de bytter demperne/gassfjærene til noen som tåler/trenger den ekstra vekten.

Men uansett blir jo vekten fordelt over et stort område, så tenker det ikke er veldig tungt selv med original utrustning. Selvsagt noe tyngre enn uten den ekstra vekten.
Kikket litt på nettsidene til Tredal. De selger jo disse hengerne med rails og taktelt/tarp er blant ekstrautstyret du kan kjøpe med: https://tredal.no/tilhenger/varehenger/cbb1e065-c0aa-4f99-ac71-9fdc56a65911/
Ja, da er de nok forberedt for de. Ser Norsk Tilhengersenter har et Wildland taktelt på 74 kg + stige som "tilleggsutstyr".

https://webshop.nts.no/tilhengerutstyr/taktelt-wildland-rock-cruiser-140/g806i55476
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA