Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Zoe Easee lader på it nett

Startet av Danskeren, lørdag 17. september 2022, klokken 15:25

« forrige - neste »

Helge

Sitat fra: OttorieG på fredag 25. november 2022, klokken 13:29
Elektriker og Easee fant til slutt ut av det. Det gjelder å treffe på rett person.
Elektriker skriver:

"Renault Zoe kan kun lade på TN-nett, derav egen trafo.
Strukturen med laderne er bygd opp med 1 stk masterenhet pr hovedkurs.

I følge Easse support (konsulent nr. 3 i rekken) kunne ikke en lader som var satt opp for TN-nett stå sammen med IT-ladere med felles master.

Zoe-laderen er nå satt opp som sin egen master med maks 13A ladestrøm (3kW), og fungerer dermed ikke i felles lastbalansering med øvrige. Ladeeffekten på denne vil da heller ikke reduseres ved maksimal belastning av øvrig ladeanlegg."

Zoe eier er nå strålende fornøyd med sin nye garasje og lader, men
ikke like fornøyd med å ha betalt unødige 2900,- for sjekk av ladeporten hos bilforhandler.

Enda et av maaaaange eksempel jeg har sett selv og ellers hørt om (som her) på hvor mye prakk som oppstår fordi vi i Norge satset stort på 230 V IT nett, mens det meste av resten av verden gikk for 230/400 V TN Nett.
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

TB

#16
At Norge sent startet å bygge ut TN nett var trolig et kostnadsspørsmål lenge før lading av Renault Zoe var et tema.

I tilfellet OttorieG beskriver har elektriker satt opp Easee med IT nett for garasjerekkene, men koblet en av ladere bak en skilletrafo. Dermed har en en blanding av IT og TN som styringen til Easee ikke aksepterer. Løsningen var å ta denne ene ladeboks ut av felles systemet, slik at den "styrer seg selv".

Hadde denne diskusjon i 2017 når vi monterte Zaptec ladere hos oss. Vi vurderte å montere skilletrafo foran hele anlegget, men valgte det bort pga. plassbehov til trafo, tap i trafo samt kostnader sett opp mot faktisk behov.

Har en budsjett til det kan TN nett bestilles fra nettselskapet, da unngår en plass til egen trafo. Ulempen er et høyt anleggsbidrag.

Så langt er det en Renault Zoe i borettslaget her jeg bor. Der benyttes en skilletrafo mellom Zaptec ladeboks og bil. Det fungerer uten noen andre tilpasninger i anlegget.

Edit: Tegning "stjålet" fra Helge innlegg nr 9.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Helge

Sitat fra: TB på lørdag 03. desember 2022, klokken 19:31
Har en budsjett til det kan TN nett bestilles fra nettselskapet, da unngår en plass til egen trafo. Ulempen er et høyt anleggsbidrag.
Jeg jobber selv i "nettbransjen" og kan avkrefte at man alltid kan forvente å få TN nett bare man er villig til å betale ganske mye. Noen/mange selskap vil nok nekte dette midt inne i etablerte områder som kun har 230 V IT nett. Noen selskap vil kanskje tilby det, men i mange tilfeller vil det innebære at nettselskapet monterer en trafo i stedet for at du gjør det selv og da kan det hende du må stille med areal (ute eller inne) til trafoen.

Sitat fra: TB på lørdag 03. desember 2022, klokken 19:31
Så langt er det en Renault Zoe i borettslaget her jeg bor. Der benyttes en skilletrafo mellom Zaptec ladeboks og bil. Det fungerer uten noen andre tilpasninger i anlegget.
Skilletrafoen etter ladeboksen ja... Det har jeg faktisk ikke sett før, men så har jeg heller ikke sett så mange ladebokser med skilletrafo for ZOE. De 5 jeg har sett hadde alle trafoen foran ladeboksen.

Ellers så var det hyggelig å se gjenbruk av den figuren jeg laget til et tidligere innlegg i denne tråden  :) :+1:
2021 Tesla Model 3 Long Range (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Edition One (Hvit)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Svart)
2020 Renault Zoe ZE50 Intense (Hvit)
2003 Citroën Saxo Electrique (hvit)
Ex: 2003 Citroën Saxo Electrique (sølv)
Ex: 2001 Peugeot 106 Electric (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn)

TB

Skal ikke påstå en alltid kan forvente TN levert. Mer en forklaring på hvorfor IT ladeanlegg blir montert. Kan være uforholdsmessig kostbart og plasskrevende med levering av TN. Dermed blir IT brukt.

Fungerer helt fint, med noen unntak, blant annet Zoe og noen nye modeller snart i salg.

En metode ref innlegg over som fungerer er trafo mellom ladeboksen og bil.

Ulempen er lavere maks effekt og mer kabel og utstyr for bruker å koble til.
Ulike varianter av "hyttelader" som er en ordinær jern trafo. ZapCharger Portable er en elektronisk variant. Det gjelder også Raydiall Ucase. Felles for alle variantene er de kan brukes uten fast omkobling av ladestasjonen.

Har lagt til kildehenvisning til tegningen. En god illustrasjon.  :angel:
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

minibiti

Can you tell us what other cars soon for sale are not compatible with IT?
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

kaiat

Nye Renault Kangoo og søster-modellen Nissan Townstar. Jeg mener det kommer en Mercedes-variant av disse også og da har du vel samme problemet der også.

minibiti

I see. This probably makes sense as they share the platform/engine with the Zoé.
Oslo
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - present)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

ze

Angående trafo etter ladeboks: Betyr dette at det i teorien burde være mulig å modifisere en ladekabel slik at L og N gikk via en trafo?

Jeg lurer på dette, siden jeg er i ferd med å få installert ladeuttak nr. 2, som skal være en Easee på 3fas TT. Har fra før av det originale oppsettet på en vanlig 16A-kurs fra bilen ble levert i 2015.
Tanken har vært å bare beholde denne for å lade Zoe-en, men det absolutt mest praktiske hadde vært å ha to Easee-ladere med lastbalansering, slik at jeg fikk frigitt den 16A-kursen til noe annet.

Så da kunne kanskje en modifisert ladekabel med trafo mellom uttak og bil være en løsning?
2014 Renault Zoe
2022 Tesla Model YP
2020 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Renault Twizy

edyrli

Det er nok ikke umulig å koble en trafo inn på en standard kabel, men tror det er lurt å være ganske stødig på elektronikk. Selv hadde jeg nok heller kjøpt en Type2-Type2 kablel med trafo. F.eks. elbilhjelpen sin.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA