Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla kan ikke ta saken direkte mot forsikringsselskapet?

Startet av filtvet, fredag 16. september 2022, klokken 17:01

« forrige - neste »

Taben

#15
Hei. Høres rart, uforståelig og tungvint ut. Jeg selv har byttet 4 vinduer grunnet steinsprut gjennom eierskap av div Tesla og hatt flere glassbytter gjennom eierskap av biler fra andre produsenter (Mitt siste glassbytte i 2022). 

Fremgangsmåte har alltid vært som følger: Logget inn på Hurtigruta carglass nettside, lagt inn regnr/ biltype, lagt inn fors selskap, fått bekreftet time, levert bilen, betalt egenandel ved henting. Aldri vært i kontakt med hverken Fors selskap eller Tesla. 

#Ingeniøren har rett i det han skriver
Det er helt vanlig at du må bruke et glassfirma som er godkjent av Fors. selskapet, samt at glassfirmaet er godkjent av bilprodusenten (i dette tilfelle Tesla). Det er kamera etc og kalibrering i frontvindu som må utføres på profesjonell måte, samt at produsenten ønsker at du får profesjonell utført bytte. Glassfirmaet må være sertifisert og godkjent av bil produsenten.   

------------------------
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YLR, August 2022
Tesla Model YLR, September 2022
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla model X Signatur P90D, August 2016, Solgt
3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

geear

Sitat fra: filtvet på fredag 16. september 2022, klokken 19:30
Hva om du må reparere for 80.000,- skal du forskuddsbetale dette også? Har aldri hørt om noe lignende for andre bilmerker.

Lurer litt på Kia neste gang. VW er vel heller ikke mye bedre på service. Om 3 år får vi se...
Får du en skade utover glasskade så må du melde det til forsikringsselskapet ditt, så får du mulighet til å velge samarbeidspartner av de, for eksempel for Tesla her lokalt er det gjerne 10-12 karosseriverksteder å velge mellom. Ingen er Tesla selv, men to er Tesla-godkjente/sertifiserte og gjør også garantiarbeid på vegne av Tesla. Du må ikke legge ut ei krone selv. Men det skal sies at jeg må legge ut for ny keramisk coating hos tredjepart i etterkant selv, og be om refusjon fra forsikringen, men det er fordi karosseriverkstedet jeg har valgt (Jaguar/Land Rover) ikke vil være mellommann, så altså ikke så veldig forskjellig fra det du opplever...

For glasskade burde du gå til Hurtigruta eller lignende, som driver med dette, og sjekke at de har avtale med akkurat ditt forsikringsselskap, så ordner det seg automatisk. Tesla er vanligvis ikke interessert i å gjøre glassjobber selv i det hele tatt.

CorsoDante

Sitat fra: filtvet på lørdag 17. september 2022, klokken 07:41
Jeg refererer kun det mitt forsikringsselskap sier: "Vi har problemer med å samabeide med tesla. Du må betale direkte til de for så få penger av oss i etterkant".

De har ikke problemer med andre merker.

Kan jeg si det en gang til - tesla suger på service. Hvor lenge de kan overleve med dårlig service på alle punkter er usikkert.

Normal fremgangsmåte  er å ta med forsikringssaken (steinsprutskade e.l.), til en tilbyder det aktuelle forsikringsselskapet har en avtale med.

Antar det står et passus om dette i avtalen.

Å gå utenom foretrukne leverandører er typisk fordyrende, pga. mangel på underliggende avtaler.

Og Tesla burde aldri tatt på seg oppdraget med mindre de har en avtale med forsikringsselskapet ditt.

Hva ble avtalt på forhånd?
TM3P "FSD"

førategangtesla

Det ble helt stille fra trådstarter. Jeg ser at han har vært innlogget. Jeg er nysgjerrig på hva som ble avtalt mellom trådstarter, tesla og forsikringsselskapet, så hvis trådstarter har lyst/mulighet så gjerne opplys oss slik at vi kan ta det med som en erfaring hvis noen skulle havne ut for det samme.

hELgenen

Sitat fra: førategangtesla på søndag 18. september 2022, klokken 10:17
Det ble helt stille fra trådstarter. Jeg ser at han har vært innlogget. Jeg er nysgjerrig på hva som ble avtalt mellom trådstarter, tesla og forsikringsselskapet, så hvis trådstarter har lyst/mulighet så gjerne opplys oss slik at vi kan ta det med som en erfaring hvis noen skulle havne ut for det samme.

Her er hva trådstarter skrev :

Sitat
Jeg refererer kun det mitt forsikringsselskap sier: "Vi har problemer med å samabeide med tesla. Du må betale direkte til de for så få penger av oss i etterkant.

Så da må en jo anta at trådstarter har snakket med forsikringsselskap og fått vite der at tar du det gjennom Tesla så må du legge ut alt selv.

Så kan det jo være slik at trådsstarter mente det ville være beste løsning for å sikre at glasset som ble byttet faktisk var original glass og ikke et "kopi glass av samme kvalitet"

Videre er det jo viden kjent at dersom det oppstår problemer med en bil så kan forhandler være vanskelig og forsøke å dytte utbedring av feilen som har oppstått over på kunden eller noe kunden har gjort - f.eks brukt en tredjepart til å gjøre en jobb.  Jeg har selv aldri hatt problemer med hurtigruta eller riis bilglass for glasskader, men jeg har vært borte i en sak med en VW der frontruten ikke var festet skikkelig - så da gikk jeg til merkeverkstedet og klagde på det der. Dersom frontruten da hadde vært byttet hos en 3 part - som hurtigruta eller riis - så antar jeg at VW ville avvist meg og skjøvet problemet over på 3 part. Sånn sett gir det mening å bruke merkeverksted - spesielt innenfor garanti tiden.
Med VW var det aldri noe problem mhp. forsikringsselskap - de samarbeidet godt på samme måte som f.eks Kia,Toyota,Opel,BMW osv.

Tesla ønsker tydeligvis ikke ha noen utestående fordringer hos et forsikringsselskap og dytter da ulempen over på kunden. Dette er ikke normen i bilbransjen, men det er da normen hos Tesla.


Foremost

Procurement og vendor relations i stor skala er komplekse greier. Det ville overraske meg om TS er kunde hos et lite forsikringsselskap som enten ikke har erfaring eller kapasitet til å utvikle relasjoner med en leverandør som Tesla. Et stort forsikringsselskap med et modent innkjøpsteam og et solid leverandørnettverk ville aldri skrive noe som "vi har problemer med å samabeide med tesla" til en kunde.

førategangtesla

#21
Sitat fra: hELgenen på søndag 18. september 2022, klokken 13:22
Sitat fra: førategangtesla på søndag 18. september 2022, klokken 10:17
Det ble helt stille fra trådstarter. Jeg ser at han har vært innlogget. Jeg er nysgjerrig på hva som ble avtalt mellom trådstarter, tesla og forsikringsselskapet, så hvis trådstarter har lyst/mulighet så gjerne opplys oss slik at vi kan ta det med som en erfaring hvis noen skulle havne ut for det samme.

Her er hva trådstarter skrev :

Sitat
Jeg refererer kun det mitt forsikringsselskap sier: "Vi har problemer med å samabeide med tesla. Du må betale direkte til de for så få penger av oss i etterkant.

Så da må en jo anta at trådstarter har snakket med forsikringsselskap og fått vite der at tar du det gjennom Tesla så må du legge ut alt selv.

Så kan det jo være slik at trådsstarter mente det ville være beste løsning for å sikre at glasset som ble byttet faktisk var original glass og ikke et "kopi glass av samme kvalitet"

Videre er det jo viden kjent at dersom det oppstår problemer med en bil så kan forhandler være vanskelig og forsøke å dytte utbedring av feilen som har oppstått over på kunden eller noe kunden har gjort - f.eks brukt en tredjepart til å gjøre en jobb.  Jeg har selv aldri hatt problemer med hurtigruta eller riis bilglass for glasskader, men jeg har vært borte i en sak med en VW der frontruten ikke var festet skikkelig - så da gikk jeg til merkeverkstedet og klagde på det der. Dersom frontruten da hadde vært byttet hos en 3 part - som hurtigruta eller riis - så antar jeg at VW ville avvist meg og skjøvet problemet over på 3 part. Sånn sett gir det mening å bruke merkeverksted - spesielt innenfor garanti tiden.
Med VW var det aldri noe problem mhp. forsikringsselskap - de samarbeidet godt på samme måte som f.eks Kia,Toyota,Opel,BMW osv.

Tesla ønsker tydeligvis ikke ha noen utestående fordringer hos et forsikringsselskap og dytter da ulempen over på kunden. Dette er ikke normen i bilbransjen, men det er da normen hos Tesla.

Grunnen til at jeg spør er at det er liksom noe som ikke stemmer her. Enten tar tesla på seg Glassbytte eller så gjør de det ikke. Hvis de ikke tar på seg glassbytte så skal det selvsagt ikke være noe problem å utføre bytte hos tredje part uten at det skal gå utover garanti, hvis de påtar seg glassbytte så lurer jeg på hva tesla sier og eventuelt hvilken tesla servicesenter det gjelder. Er det slik at tesla sier at de kan bytte glass, men da må trådstarter få tilbake pengene fra sitt forsikringsselskap? Eller har trådstarter kun snakket med sitt forsikringsselskap hvor de forteller at de har problemer med å samarbeide med tesla og at trådstarter må betale tesla av egen lomme før han deretter skal få tilbake pengene fra forsikringsselskapet?

Jeg synes at det virker rart og det er derfor jeg er nysgjerrig på å høre hva trådstarter kan forklare, ellers virker det egentlig bare som ren grunnløs sverting av tesla, for jeg har inntrykk av at vi ikke har fått hele historien da det må ha vært kommunikasjon med tesla i forkant da trådstarter skriver at han fikk melding ved glasskade at tesla er vanskelige å ha med å gjøre, så jeg lurer på hva har tesla sagt før trådstarter har satt fra seg bilen hos tesla for glassbytte?

Nå er jeg ikke teslaeier enda, jeg venter en tesla model y performance i nærmeste fremtid, så jeg har ikke grunnlag for å hevde noe som helst og jeg verken beskytter tesla eller hevder at trådstarter lyver, jeg bare sier at vi har ikke hele historien og det virker egentlig som utblåsning/sverting? Utover det så håper jeg at vi kan få litt nærmere detaljer om saken og at det ellers ordner seg for trådstarter.


hELgenen

Sitat fra: førategangtesla på søndag 18. september 2022, klokken 14:11
Er det slik at tesla sier at de kan bytte glass, men da må trådstarter få tilbake pengene fra sitt forsikringsselskap?

Trådstarter får nesten svare direkte - men det er nå slik jeg oppfatter saken ja.
Antar at forsikringsselskapet har sagt at du kan bruke Tesla til å bytte glass, men at Tesla ikke klarer å samarbeide
med dem og følgelig må kunden legge ut pengene selv direkte til Tesla - og så søke refusjon.
Så kan en jo undres hvorfor Tesla og forsikringsselskap ikke klarer å få til et samarbeid til beste for kunden.

Jeg vet at Tesla tidligere har hatt utfordringer med betalinger. Jeg kan ikke gå inn i detaljene her, men inntrykket den norske fordringshaver hadde var at det var en del rot hos dem.

Noe kan leses her :

https://e24.no/naeringsliv/i/naK9Qm/tesla-i-norge-oppfoert-med-flere-millioner-i-ubetalte-regninger

Og det ble jo en liten tråd om det også :

https://elbilforum.no/index.php?topic=50773.0


Det kan være at det fortsatt er vanskelig for Tesla å samarbeide mot andre både mhp. egne fordringer og andres fordringer mot dem.  Historien jeg fikk innside informasjon om gjennom min arbeidsgiver vitnet defintivt ikke om et selskap med orden i sy-sakene. Jeg trodde faktisk de stod på randen av konkurs en periode der - men de klarte tydeligvis å få orden på det. Hvordan det er nå vet jeg ikke - men Tesla gjør jo ting på sin måte på godt og vondt.

filtvet

Ja, regner med at alle som har opplevd dårlig service fra tesla lyver /s

Som sagt, Forskringselskaet (et av de store) har sagt at de ikke kan gå rett mot tesla, men at vi som kunder må betale direkte til de og evt få tilbake i etterkant.

Om du tar reparasjonen på et annet verksted har vel ikke noe med at tesla å gjøre? Ingen andre er så vanskelige. Eller så arrogante. Opplever teknikere som profesjonelle og vennlige - men resten.....

førategangtesla

#24
Sitat fra: filtvet på søndag 18. september 2022, klokken 15:36
Ja, regner med at alle som har opplevd dårlig service fra tesla lyver /s

Som sagt, Forskringselskaet (et av de store) har sagt at de ikke kan gå rett mot tesla, men at vi som kunder må betale direkte til de og evt få tilbake i etterkant.

Om du tar reparasjonen på et annet verksted har vel ikke noe med at tesla å gjøre? Ingen andre er så vanskelige. Eller så arrogante. Opplever teknikere som profesjonelle og vennlige - men resten.....

Hvis du sikter til meg så kan jeg si det en gang til, jeg hevder ikke at du lyver.

Så konklusjonen er egentlig at tesla ikke utfører bytte av glass direkte for forsikringsselskapene, men de kan bytte glass så sant kunde betaler tesla og deretter får tilbakebetalt fra forsikringsselskapet sitt?

Kan virke som om det kanskje er lettest og best å ta glassbytte hos riis/hurtigruta, bedre resultat får man sikkert også da glassbytte er det eneste de jobber med og lever av.

Har du hatt noen dialog med tesla angående dette? De bør vel i det minste ha en anbefaling, mulig å kanskje få glass fra de og bytte hos tredje part?

Taben

#25
Hei. Hvorfor skal trådstarter kontakte bilprodusenten, i dette tilfellet Tesla? Normalt ved Glasskade henvender en seg direkte til glassfirma, de skaffer original glass, bytter profesjonelt, så ordner de alt ovenfor forsikringsselskapet.   

Det er å bare logge seg inn oss Riis/ Hurtigruta carglass, bestille time, levere bilen og hente den når den er ferdig rep. Evnt egenandel på forsikringen betales ved henting der bilen er reparert.

https://www.carglass.no/booking?damage=front&stepNumber=0&forceExpand=undefined

3 x Tesla CT i bestilling
Tesla Model YP, Hvit Desember 2022
Tesla Model YLR, September 2022 Solgt
Tesla Model YLR, August 2022 Solgt
Tesla Model 3, Februar 2019. Solgt
Tesla Model 3, Mars 2019. Solgt
Tesla Model X P100D, Oktober 2017. Solgt
Jaguar I-Pace, Oktober 2018, Solgt
Leaf, September 2017, Solgt
Tesla Model X Signatur P90D, August 2016, Solgt

geear

Sitat fra: filtvet på søndag 18. september 2022, klokken 15:36
Ja, regner med at alle som har opplevd dårlig service fra tesla lyver /s

Som sagt, Forskringselskaet (et av de store) har sagt at de ikke kan gå rett mot tesla, men at vi som kunder må betale direkte til de og evt få tilbake i etterkant.

Om du tar reparasjonen på et annet verksted har vel ikke noe med at tesla å gjøre? Ingen andre er så vanskelige. Eller så arrogante. Opplever teknikere som profesjonelle og vennlige - men resten.....
Tesla Stavanger tar på seg glassbytte, men de sender bilen rett til Hurtigruta carglass, så alt utføres der. Derfor ville jeg gått direkte til Hurtigruta for en enkel jobb. Noe mer omfattende ville jeg tatt via Tesla, fordi Tesla har bedre lånebiler.  :P

filtvet

En liten oppdatering :)

Det løste seg - Hurtigruta carglass fikk glass av tesla og de gjorde jobben på 3 timer. Betalte kun egenandel direkte til de. De ordnet alt ellers.

For øvrig koster hvert at de 3 glassene -tak, foran og bak ca 15.000,- å bytte om du ikke har topp-forsikring.

Ellemelle

Sitat fra: filtvet på onsdag 28. september 2022, klokken 10:15
For øvrig koster hvert at de 3 glassene -tak, foran og bak ca 15.000,- å bytte om du ikke har topp-forsikring.
Det høres ut som om selskapet du bruker ikke er så veldig bra? Både med tanke på de tilbakemeldingene du har fått, men også at du må ha topp-forsikring for å få dekt glasskade?

Her er vilkårene fra IF. Disse gjelder uansett hvilken kaskoforsikring du har, inkludert delkasko:
Sitat
Vi dekker skader på alle bilens vindusruter, samt glasstak og takluker av glass. Hvis ruten kan repareres, betaler du ingen egenandel. Hvis ruten må byttes, betaler du en egenandel på 2 500 kroner.

ToWalkOrDrive

Bare en liten teori:
Vet at Tesla egentlig krever forskuddsbetaling fra både bedrifter og private for å gi fra seg bilglass (ikke noe per 30 dager her, nei). Kanskje forsikringsselskap sliter med akkurat dette.

Min prosedyre som IF-kunde ved takglass-knus:
- registrer skade på IF.no
- bestill tid hos f.eks. Cary (var 2-3 alternativer jeg fikk)
- Cary bestilte glass hos Tesla, men Cary ble bedt om å betale forskudd - de måtte diskutere med Tesla
- Jeg betalte bare egenandel til Cary da jeg hentet bilen.

(Har skrelt vekk fra historien måneder med venting og frem-og-tilbake, Hurtigruta som nektet å ta mot bestilling pga Tesla-månedsvis-delemangel-uten-status, og at Tesla ba meg pelle meg vekk og ta bilen med meg, siden det ikke var garanti)
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA