Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Salg av Elbil som nylig skulle vært på service, ta service eller ikke?

Startet av BMWi3lover, torsdag 15. september 2022, klokken 20:31

« forrige - neste »

BMWi3lover

Heisann! Har en BMWi3 2017 modell som skulle vært på service ifølge bilen selv i Mai. Har ikke tatt servicen enda og har nå kommet til et punkt der jeg skal selge bilen. Ville dere tatt service nå før salg? Hva er mest gunstig? Regner med det kommer litt an på hvor mye det er å gjøre på servicen. Bilen går helt fint og har ikke merket at det er noe som ikke funker. Hva tenker dere er best mtp salg?

Og om jeg skal ta service, har dere noen tips til hvordan få den billigst mulig?

Egil S

Pussig nok så sitter jeg i samme situasjon selv.

Jeg skal selge en 2020 i3s om noen uker som skal ha første service nå i oktober, har ikke service avtale da nybilselgeren sa at "det kjøper du når du tar første service", vel nå selger jeg bilen akkurat da, så det passet sånn sett dårlig.

I kladden til min annonse skriver jeg at enten tar jeg service før de får bilen, eller så kan de få avslag i pris tilsvarende standard service og de står da fritt til å tegne serviceavtale.

For meg regner jeg med det blir lite annet enn standard service, m.a.o. inspeksjon og bremsevæske skift. Den har bare gått 15.000km så kommer ikke noe ekstra for min del, f.eks bremser.
Så sånn sett løper gjerne du en større risiko ved å si du dekker service da det kan dukke opp større uforutsette ting.

Skulle jeg kjøpt en bil, så ville jeg nok hatt en bil hvor service var utført, en avtale med selger om å dekke service eller prisavslag.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Orbit

Dersom det er en utløpt (eller ingen) serviceavtale på bilen, er det ofte rimeligere å kjøpe en slik avtale dersom det skal gjøres hos BMW. Enkeltservicer prises av verkstedet selv, mens servivceavtaler har en standard pris for hele Europa, og kommer derfor gunstig ut i Norge. Jeg har f.eks 8-årsavtale til ca 9000 kr, dvs fire servicer som gir en pris på 2250 kr for hver. En enkeltstående service hos BMW koster nok for fort det doble.

Går du utenom merkeverksted kan du nok få en enkeltservice rimeligere.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Egil S

Sitat fra: Orbit på torsdag 15. september 2022, klokken 21:19
Dersom det er en utløpt (eller ingen) serviceavtale på bilen, er det ofte rimeligere å kjøpe en slik avtale dersom det skal gjøres hos BMW. Enkeltservicer prises av verkstedet selv, mens servivceavtaler har en standard pris for hele Europa, og kommer derfor gunstig ut i Norge. Jeg har f.eks 8-årsavtale til ca 9000 kr, dvs fire servicer som gir en pris på 2250 kr for hver. En enkeltstående service hos BMW koster nok for fort det doble.

Går du utenom merkeverksted kan du nok få en enkeltservice rimeligere.

Jeg ser jeg kan velge "service inclusive" i 4år for 6165kr, 6år for 9650kr i appen.
Om jeg tar 4 år så bør man klare å lure inn 3 servicer på den om man tar service litt tidlig i 2026.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

Orbit

"4 år"-avtalen gjelder alder på bil, ikke fire år frem i tid. Så den vil gjelde til fire år fra registreringsdato, og du rekker nok da ikke mer enn to servicer på denne, dvs nå i oktober og i oktober 2024. Du får heller ikke lov til å ta service tidligere enn det bilen varsler......
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ansjosfilet

Dette med prisavslag tilsvarende service på en bruktbil fungerer dårlig. Når skal man legge inn dette, før eller etter pruting?
2016 Bmw i3 60Ah
2022 Bmw iX3 LCI

automat

Hvorfor skal jeg velge akkurat din bil blandt alle bilene på Finn hvis det første jeg må gjøre er å sette den på verksted?

Jeg ville i hvertfall forventet et prisavslag betydelig større enn servicekostnaden for å gidde det.

Med en bil med manglende service signaliserer man «dårlig vedlikehold». Med nyservet bil signaliserer man det motsatte. Uavhengig av den reelle situasjon.

Men det er jo selgers marked om dagen for elbiler. Så det er sikkert mye man kan komme unna med.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Egil S

Sitat fra: Orbit på fredag 16. september 2022, klokken 00:23
"4 år"-avtalen gjelder alder på bil, ikke fire år frem i tid. Så den vil gjelde til fire år fra registreringsdato, og du rekker nok da ikke mer enn to servicer på denne, dvs nå i oktober og i oktober 2024. Du får heller ikke lov til å ta service tidligere enn det bilen varsler......

Jaja, i forhold til servicene jeg har tatt på M-bilene jeg har hatt så er jo dette "gratis", da service på M-bilene lå på 15-18.000kr hver gang.

Sitat fra: Ansjosfilet på fredag 16. september 2022, klokken 09:25
Dette med prisavslag tilsvarende service på en bruktbil fungerer dårlig. Når skal man legge inn dette, før eller etter pruting?

Godt poeng, i mitt tilfelle tenker jeg vel at lengden på en serviceavtale kan være en del av prutingen, det vil jo kanskje avhenge av hvor lenge ny eier tenker ha bilen.
2023 Skoda Enyaq RS Coupé
1990 BMW 850i - 2020 Ducati Diavel 1260S
2020 BMW i3s  - 2014 BMW M5 - 2012 BMW M550d - 2004 BMW M3

BMWi3lover

Den er kjørt ca 68 000 km og er nettopp forbi 5 årsgarantien... Er litt usikker hva jeg skal gjøre... den skulle vært på service i Mai så er jo en stund siden..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA