Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Merkelig lyd fra bremser ? etter hjulskift

Startet av Model3B, onsdag 31. august 2022, klokken 23:23

« forrige - neste »

Model3B

Etter å ha skiftet hjul oppfører bilen seg litt rart når jeg kjører i sving og belaster bilen litt feks når jeg gir på inn i en sving. Da høres det ut som en brumme lyd, kanskje fra bremser?, ikke vet jeg og det virker som bilen bremser litt automatisk? Noen som kan gi meg et tips til hva dette kan være?

RJK

Første tanke er at hjulene ikke har ligget skikkelig mot når du har tightet skruene. Ville unngått å kjøre lengre enn til nærmeste flate der du kan jekke opp bilen, løsne alle hjulboltene, og så være dønn nøye at hjulet ligger helt innpå. Sett inn bolter/sett på mutterne diagonalt, slik at du vet de ikke detter ut av posisjon, helt til alle fem bolter/muttere er skrudd inntil med håndkraft eller forsiktig med hjulkryss. Prøv å vigle på hjulet for å se om det er løst eller sitter godt mot, før du senker bilen og strammer bedre til.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

OlaM

Hvis det bare er lyd og du ikke kjenner noen vibrasjoner så kan det hende det bare er nye dekk som lager uvant lyd. De lager jo litt lyd når du svinger litt hardt. Den følelsen at bilen bremser kan vel være at du bare slipper gassen mer enn du trodde for å sjekke lyden, men hvis det er noe annet enn dekk-overflaten som lager lyd og som også får bilen til å miste fart, så er det noe alvorlig galt.
'21 3LR

Radial

Høres ut som du kanskje har satt på forskjellige dekk...?

Da vil ESP og antispinn etc jobbe i høygir, og gi mye motstand, ulyder og masse greier.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA