Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Varmeapparat sluttet plutselig å virke

Startet av Mdah, fredag 14. oktober 2022, klokken 15:55

« forrige - neste »

Mdah

Som tittelen sier. Plutselig fikk jeg kun kaldluft på min 2015 MS. Reset x 2 , av/på klimaanlegg, A/C av/på, satt til HI osv hjelper ikke. Antar varmeapparatet har tatt kvelden, men har ikke fått noen feilmeldinger. Noen som har vært borti dette og kjenner til fix? Har ikke så lyst til å kjøre rundt i kald bil nå som kulda sniker på.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Tuxedo

#1
Det er varmeelementet som har blitt dårlig, og tatt sikringen. Skjedde meg også med den forrige bilen. Kostet meg ca 40 000 å få fikset hos Tesla, hvis jeg husker rett.

Mdah

Ja.. Det var noe mer enn fryktet for å si det forsiktig. Får kanskje høre med andre verksteder om de har rimeligere fix.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Mdah

Merkelig. Nå virker plutselig varmen på "manuell" etter at bilen sov dypt i natt. Auto fungerer imidlertid ikke (kald luft), og manuell virket garantert ikke i går. Oppdaterte til 2022.36.2 for 2-3 dager siden, kanskje en bug.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

RøedH

Flere historier om dette i "feil og mangler"Skjedde på min 2013 for noen år siden. Da var det sikringen som røk, den satt inne i DC-DC konverteren som da ble byttet til nyere model med utvendig sikring - dyrt men fikk det dekket av Tesla.
men har du nyere model DC-DC konverter er sikringen billig. Selve PTC-elementet kan ryke. Eller er du heldig kan en reset hjelpe.
P85-2013
MYP-kommer
(M3-2019)solgt

Mdah

Sitat fra: RøedH på lørdag 15. oktober 2022, klokken 09:51
Flere historier om dette i "feil og mangler"Skjedde på min 2013 for noen år siden. Da var det sikringen som røk, den satt inne i DC-DC konverteren som da ble byttet til nyere model med utvendig sikring - dyrt men fikk det dekket av Tesla.
men har du nyere model DC-DC konverter er sikringen billig. Selve PTC-elementet kan ryke. Eller er du heldig kan en reset hjelpe.

Har en mars 2015 MS. Hvordan finner jeg ut hvilken DC-DC konverter jeg har? Vil tro jeg har den med sikringen vel forseglet inni. Kjapt søk på youtube viser forøvrig at dette er noe mer hassle å fikse selv enn jeg setter pris på
https://www.youtube.com/watch?v=JjV5PKBNyEM
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Tuxedo

#6
Sitat fra: Mdah på lørdag 15. oktober 2022, klokken 09:34
Merkelig. Nå virker plutselig varmen på "manuell" etter at bilen sov dypt i natt. Auto fungerer imidlertid ikke (kald luft), og manuell virket garantert ikke i går. Oppdaterte til 2022.36.2 for 2-3 dager siden, kanskje en bug.
Ok, hvis det virker på manuell så er det jo ikke sikringen. Prøv å trykke ti ganger på bremsdpedalen, og så ta en power off fra skjermen. Vent et par minutter, og åpne døren for å få bilen i gang igjen. Dyp resett.

Polestar

Bjørn Nyland og Bosch Bilexperten om reparasjon av PTC, som muligens kan være av interesse:

https://youtu.be/al7GUvYQbMA?t=740
2016 Tesla Model S
2011 Mitsubishi i-Miev

Mdah

#8
Sitat fra: Polestar på mandag 17. oktober 2022, klokken 21:58
Bjørn Nyland og Bosch Bilexperten om reparasjon av PTC, som muligens kan være av interesse:

https://youtu.be/al7GUvYQbMA?t=740

Ja blir spennende å se hva Nassir får til av rep av PTC når videoen kommer! Sendte faktisk forespørsel til Bilexperten B fredag via TCON (rabatt) og fikk svar lørdag- Estimert rep pris på ca 12 000 kr for overhalt PTC. Varmen/anlegget har fungert bra siden hendelsen fredag bortsett fra at det ble plutselig f*ck up i går under kveldskjøring i regnvær. Plutselig dugget alt ned på få sekunder og det var knapt mulig å se. Kjørte ned alle vinduene, på med defogging og inn til siden. Etter noen min var alt borte og anlegget tilsynelatende ok. Mulig PTC'en er i ferd med å ta kvelden og blir spennende å se Nassir forklare litt mer. Sikringen må nødvendigvis fungere.


2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA