Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

UX4 isolasjon feil ifølge møller

Startet av egolfmannen9090, tirsdag 13. september 2022, klokken 11:15

« forrige - neste »

Janis

Sitat fra: Up-grade på tirsdag 08. november 2022, klokken 21:28
Sitat fra: egolfmannen9090 på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!

Har du noen bilder av hvor du puttet pakningstoff?

Lurer på det samme

OveF

Sitat fra: egolfmannen9090 på mandag 19. september 2022, klokken 09:34
Etter rengjøring av kabler og pakningstoff mellom lade pinnene inni selve ladeporten og pakningstoff rundt høyvolt ladekabler til batteri så er problemet fikset!

Først, takk for et bra innlegg/post :)

Har samme problemer med min E-golf 2015 mod.

Har du flere bilder av hvordan du utførte tettingen?
Fungerer det fortsatt?
Hva slags tettemiddel brukte du?

khovde

Flott innlegg! Åpnet du noengang selve ladeportboksen? Pakningen som byttes av ev-gutta ligger vel inni selve koblingsboksen? Prøvde å åpne min, men fant ikke ut hvordan den var klipset sammen og fryktet jeg ville knekke noe.

Fanten

Nei,den forsvant ned i kjelleren uten att jeg gjorde noe mer.

Øyboer

#19
Hei,

Noen som kommet lengre her? Jeg kom meg inn til boksen, men fant ikke ut hvordan jeg åpner koblingen som jeg antar rust/irr ligger i.

janchristian

Takk til OP som (ved å legge ut bildene) gjorde det mye enklere å komme i gang med denne jobben. Min sønns 2015-modell fikk dette problemet etter mye regn/fuktighet den siste tiden. Og det ble bra igjen etter tørking (en kort periode), men kom tilbake ved neste regnperiode og denne gangen langt mer permanent. I likhet med OP kom jeg raskt til at å godta en reparasjon på over 20.000 for å fikse en designfeil var uaktuelt.

Gikk igang med å demontere ladekontakten basert på bildene til OP og bildet til slutt i  denne artikkelen.

Startet med å demontere kontakten fra festet inne i hjulbuen. Etter å ha sluppet den ned mot bakakslingen for å få arbeidsrom var det bare å gå igang med en torx10-trekker, avbiter og pågangsmot. Etter å ha trukket tilbake gummien som ligger som beskyttelse over ledningene på baksiden av kontakten og løsnet de plastdelene som ligger i veien (bl.a. strekkavlastningen for kablene inn til kontakten) kom jeg til de tre skruene som holder plastdelen foran (med hullene til kontaktpinnene) sammen med kontakt-bakdelen (med pinnene i). Inni kontakten, mellom disse to delene, lå det to pakninger laget i en slags skumgummi. Hos meg var disse gjennomvåte og det kom vann ut når jeg klemte på dem. Alle med litt kunnskap om elektrisitet vet at elektroner vandrer i vann som er lett forurenset. Og etter 8 år på norske veier vil jeg tro at min "svamp" var godt forurenset av salt og støv. Dermed blir ledningsevnen ved fuktighet bedre og bedre, og til slutt blir isolasjonsmotstanden for lav til at bilen vi ta ladning. Etter å ha demontert kontakten erstattet jeg disse to pakningene med gummipakninger skåret ut av et ark og deretter innsatt med silikonfett som en ytterligere (ikke-ledende) barriere mot fuktighet. Man må bare passe på å ikke blokkere de vannkanalene som ligger inne i kontakten, for her er det meningen vann skal drenere ut fra fronten av kontakten og gjennom til bunnen der det er et dreneringshull.

Jeg brukte 4-5 timer, der en stor del av tiden gikk til å fundere på veien videre og "bevege seg forsiktig". Om jeg skulle gjort jobben igjen ville jeg nok brukt under tre timer. Kostnad 120 kroner til et gummiark på 1mm fra Biltema og en liten tube silikonfett. I det hele tatt en operasjon som enhver gjennomsnittlig god hobbymekker burde klare greit.

Så en liten kommentar til selve problemet: at VW har laget en så elendig konstruksjon som dette er ganske utrolig. Å plassere en pakning av sugende materiale inne i en kontakt der isolasjonsmotstand er viktig, og attpåtil ikke utruste denne med et skikkelig lokk er sjokkerende dårlig. At de ikke tar, eller har blitt tvunget til å ta, ansvar i større grad er egentlig skandaløst. Og at Møllers eneste løsning er å bytte hele ledningsnettet til en kostnad av over 20.000 er jo helt vanvittig, både i et kundebehandlings- og bærekrafts-perspektiv. Det viser virkelig hvor svakt vi forbrukere enkelte ganger står. Hvor mange halvgamle elbiler blir etterhvert skrotet fordi produsent/leverandør oppfører seg slik?


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA