Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lavere strømpriser til elbilen vs å få en stor vindturbin i nabolaget

Startet av Moas, tirsdag 13. september 2022, klokken 09:57

« forrige - neste »

THE

Norge er vel et av de mest stabile områdene på jordskorpa også, så vi har trygge forhold for kjernekraft. Norsk fjell er sannsynligvis en av de mest stabile og trygge stedene å lagre radioaktivt avfall også, så om noe land burde satse på kjernekraft så er det vel Norge.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

hELgenen

Sitat fra: THE på onsdag 21. september 2022, klokken 20:30
Norge er vel et av de mest stabile områdene på jordskorpa også, så vi har trygge forhold for kjernekraft. Norsk fjell er sannsynligvis en av de mest stabile og trygge stedene å lagre radioaktivt avfall også, så om noe land burde satse på kjernekraft så er det vel Norge.

Enig i den vurderingen - og nå kan man jo også bygge vesentlig sikrere enn før også.
Og det er også en mulighet å se på Thorium - får man det til å fungere så slipper vi å snakke om høye kraftpriser.

https://en.wikipedia.org/wiki/Thorium-based_nuclear_power


Burger

Sitat fra: Nei til klimasvindel på mandag 19. september 2022, klokken 12:34
Og det bare ett av mange reelt kritiserbare forhold rundt turbingalskapen.
Satt i bold av meg. Håper forstår at jeg, og kanskje, flere ikke vil gå inn i en diskusjon om ett tema med deg når du er så forutintatt? Lett å havne i ett ekkokammer da.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

ToWalkOrDrive

Sitat fra: turfsurf på onsdag 21. september 2022, klokken 18:46
Det eneste man kan bygge som ikke ødelegger store mengder miljø er vel moderne kjernekraftverk. Med den farten vindkraft bygges ut her i landet er vel både modulære MSR og fusjonskraftverk klare før havvind.

Så lenge nabolandet heter Russland, og lederen er under mye press, er det ikke risikofritt å bygge uansett fjellkvalitet. Ser jo bare hvordan Russland har bombet mot Ukrainske atomkraftverk.

Russland har og atomubåter og missiler som gå langt....en vil unngå at de kan true med å blåse opp et atomkraftverk.
Tesla Model Y                         2021-

turfsurf

Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. september 2022, klokken 21:41
Russland har og atomubåter og missiler som gå langt....en vil unngå at de kan true med å blåse opp et atomkraftverk.
Eh, Russland har mengder med atomvåpen. Å la være å bygge ut atomkraftverk p.g.a. Russland blir bare tåpelig. Angriper de NATO blir det WW3 uansett. Bygger man MSR så er det  ikke noen større fare.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på torsdag 22. september 2022, klokken 21:52
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 22. september 2022, klokken 21:41
Russland har og atomubåter og missiler som gå langt....en vil unngå at de kan true med å blåse opp et atomkraftverk.
Eh, Russland har mengder med atomvåpen. Å la være å bygge ut atomkraftverk p.g.a. Russland blir bare tåpelig. Angriper de NATO blir det WW3 uansett. Bygger man MSR så er det  ikke noen større fare.

Dagens regjering ønsker ikke kjernekraftverk - de vil heller sprenge bort fjell og kyst for å sette opp vindmøller. Møller som ikke kan lagre energi eller produsere i takt med behov. Så dagens regjering ønsker en utvikling der strømprisen skal veksle mellom 0 kr og 50 kroner kwh innenfor samme driftsdøgn. Hvordan skal folk forholde seg til slike priser som svinger så ekstremt?
Vi merker det allerede i vår familie der fruen hele tiden lurer på om hun kan dusje nå, vaske nå osv...Mye her i huset er jo allerede styrt (smarthus), men ikke alt - og selv da så opplever jeg altså at denne utviklingen med ekstremt svingende kraftpriser gjør hverdagen til et sant he...vete... Men det er akkurat slik dagens regjering vil ha mer av............

elektrolux

Husbatteri blir nok enda en nødvendighet for å møte svingende priser.

Med et husbatteri slipper en å styre hver minste forbruker. Kun de store forbrukerne som VVB og elbillading trenger styring sammen med husbatteriet.

Traff perfekt i går og endte med det opp i en dekningsgrad* på 85,5%. Med større variasjon i strømprisen ville dekningsgraden* vært større. Vi hadde f.eks 307,8%  den 18 sep.

Trikset i går var å utsette nattvarming av VVB til den lavere prisen kl 13:00 og kun lade inn akkurat nok på husbatteriet på natten til at det holdt fram til ettermiddagen. Vi stenger generelt ned VVB på torsdagen i håp om rimeligere helgestrøm. ;)

*Dekningsgraden beregnes fortløpende ut fra månedens stipulerte strømstøttesats og endres fortløpende avhengig av månedsnittprisen. ::)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Er dette 100% automatisert eller sitter du og styrer med lading og forbruk manuelt?

elektrolux

Tar fri jobben og styrer dette manuelt. Bokstavelig talt. F.eks i går kjørte jeg Carveren hjem og satte den på lading kl. 13:00 og aktiverte luftavfukteren i garasjen, samtidig som jeg også satte på en ekstra støttelader på husbatteriet. Vaskemaskinen, VVB og hybridinverteren var forhåndsprogrammert.

Med eget firma går dette greit, og for "vanlige folk" ville en justering daglig før middagen fungert nesten like bra.

Automatisering er forlokkende, men tror ikke algoritmen for å beregne gjennværende batterikapasitet og varme i VVB ut fra forventet strømpris og solforhold er like god som det jeg klarer manuelt.

Det har blitt en ny hobby som gir mestringsfølelse lik andre hobby. Litt som å handle på børsen, bare med garantert gevinst.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på fredag 23. september 2022, klokken 08:14
Husbatteri blir nok enda en nødvendighet for å møte svingende priser.

Med et husbatteri slipper en å styre hver minste forbruker. Kun de store forbrukerne som VVB og elbillading trenger styring sammen med husbatteriet.

Traff perfekt i går og endte med det opp i en dekningsgrad* på 85,5%. Med større variasjon i strømprisen ville dekningsgraden* vært større. Vi hadde f.eks 307,8%  den 18 sep.

Trikset i går var å utsette nattvarming av VVB til den lavere prisen kl 13:00 og kun lade inn akkurat nok på husbatteriet på natten til at det holdt fram til ettermiddagen. Vi stenger generelt ned VVB på torsdagen i håp om rimeligere helgestrøm. ;)

*Dekningsgraden beregnes fortløpende ut fra månedens stipulerte strømstøttesats og endres fortløpende avhengig av månedsnittprisen. ::)

Ja - driver med noe av det samme - flytter forbruk hele tiden og der jeg har prognose at sum kompensasjonspris - nettleie > pris - så er det jo netto penger inn på konto. Så der kjører jeg på innenfor det effektrinnet jeg ligger på - som er 5-10 kw. Sånn sett klarer jeg å få lavere snittpris enn den aritmetiske som støtten er basert på.
Hadde jeg kunne brukt et batteri så kunne jeg fått ennå mer ut av dette.

Og jo mer vind det er i systemet jo mer vil prisen svinge......så sånn sett er et hus batteri en løsning for fremtiden for å takle dette. Det bør dog være en del effekt på dette. F.eks 30-40 kwh med effekt på 5 KW tror jeg nok en må ha for å få en netto gevinst. Og så må det fungere slik at man kan reellt sett får utnyttet batteriet samtidig med  nedlasting fra nettet.

Men dette blir for avansert for den vanlige forbruker. Og å investere i batteri er heller ikke gratis.
Jeg kunne gjerne investert 100-200k for moro skyld i dette - men jeg tror ikke jeg vil få et ferdig anlegg til den prisen. Bare det å tilkoble strøm til et lite uthus og legge inn strøm i dette betalte jeg 30k for for noen år siden.
Jeg kunne muligens gjøre noe selv da jeg har elektro faglig bakgrunn for å gjøre slikt - blant annet har jeg sittet med ansvar for å kontrollere installatørvirksomhet og deres installasjoner i det lokale nettselskapet i min tidligere jobb - men antar det er blitt så byråkratisk å få søkt om tilatelse for å gjøre ting selv at jeg ikke har orket å undersøke hva som nå kreves.

Jeg tror det kan være er marked for en helautomatisert løsning - men jeg antar også at prisen blir for høy for hvermansen.

elektrolux

Kloke ord, men tror du overdriver kostnadene.

Mitt husbatteri består av en hybridinverter til 18 000 kr montert ved siden av sikringskapet i trappegangen slik at varmetapet nyttes. Selve batteriet er montert i tilstøtende rom.

Svært enkel tilkobling: 1 sens ledning til strømtrafo for å måle import/eksport fra/til nettet, og en ledning til egen kurs i tillegg til ledning til selve batteriet. En elektrikker gjør dette på under 1t og vi tilbyr en starterpakke til under 20 000 kr inkludert et 5 kWt batteri fra en gammel Think classic. 

Størrelsen på husbatteriet bør være lik døgnforbruket av strøm med fratrekk for VVB og Elbillading som uansett bør gå direkte fra nettet eventuelt fra egenprodusert strøm.

https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hELgenen

Sitat fra: elektrolux på fredag 23. september 2022, klokken 09:01
Kloke ord, men tror du overdriver kostnadene.

Det er godt mulig jeg gjør - men synes ofte det dukker opp noen ekstra kostnader på slike prosjekt.

Dersom noen kunne levere et ferdig hel-automatisert anlegg for en ok penge så hadde jeg kjøpt det på dagen.
Har tenkt på solceller + batteri kombo, men vet at kommunen vil kreve full byggemelding på dette og da vil jo kommunen bare der ønske 30k i gebyr.  Men pengene er egentlig ikke problemet, det er mer alt styret det medfører - skulle ønske det var mulig å bare gå inn på nettet og bestille og alt ble ordnet......

elektrolux

Vår samarbeidspartner Ibrahin hos https://smart-power.no/ ordner det. ;)

Og ikke noe du må søke kommunen om.

Men obs på at Enova vurderer å gi støtte til energilagringsystemer. Problemet er bare at de alltid er bakpå og kommer med støtteordninger lenge etter at framoverlente forbrukere har installert systemene. Et annet problem er at straks støtteordningene er på plass øker prisene og dokumentasjonskravene gjør det hele dyrere enn uten støtte.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Electric cars in Norway


ryback

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 14. september 2022, klokken 12:49...Kanskje de til og med ønsker å kjøpe en sånn Vertikal Vindmølle, som de kan ha i nærheten. Aner ingenting om disse, men virker jo som et godt alternativ på plasser hvor en ønsker litt strøm, lite lyd, og få isklumper i hodet..

Min far har en vertikal vindmølle montert på uthuset på hytta. Den gir visstnok knapt nok strøm selv når det blåser godt. Den har begynt å støye litt pga slitt lager så den blir nok demontert og ikke erstattet. Solcellene er en mye bedre løsning. God isolasjon og store vinduer hjelper mye på oppvarmingsbehovet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA