Batteri og rekkevidde.

Startet av ENTO, tirsdag 13. september 2022, klokken 00:15

« forrige - neste »

ENTO

Min første tur til hytta i midten av august med min nye VW ID4 GTX var morsom. Sommerføre, tørre veier og temp i snitt på 22 grader. Kjørte fra Vestfold opp Numedal til hytta Øst for Dagali. Fra 35 moh til 850 moh. Totalt 456 km. tur retur uten å lade . Hadde i tillegg 47 km og 10 % igjen i displayet. Meget fornøyd.

turfsurf

Ikke noe motorvei på den turen da? Hva var snittfart?
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

biggern

Det vil jeg si er MEGET bra.
Men blir dessverre umulig til vinteren.
Antar du kjørte alene og ikke fullt oppakket bil.

Kjell Salvigsen

#3
Meget gode tall det! Mitt inntrykk er også at id4 har bra forbruk/god rekkevidde om sommeren. På vinteren er det selvsagt umulig å få slike tall med elbiler. Jeg kjørte id4 gtx til fjells noen ganger i vinter, fra Ski/Oslo til Golsfjellet 1220 M.O.H. og tilbake mot Oslo/Ski igjen. Temperaturer ned mot 13 kuldegrader. Opplevde da 36-37 mils rekkevidde, noe jeg mener er gode tall med slike temperaturer og så mange høydemetre besteget. Vi kjørte id4 rwd samtidig på flere turer og opplevde ca 1-2 mil lengre rekkevidde på rwd enn awd på disse turene. Hastighet stort sett 80, men også noe 50/60 og 90 soner. Dette var med "gammel" software, blir spennende å se om 3.0 og videre gir enda lavere forbruk og bedre rekkevidde, noe VW tidligere har lovet.
2 e-golf 2016, begge solgt
Audi e-tron 55 solgt
Vw id4 first max mars 21 solgt
Kia E-Niro 64 kWh 2020-21 mod. solgt
Nissan Leaf 2018 mod. FAMILIEBIL NR. 1-spareprosjekt 24/25
Porsche Panamera 4 e-hybrid 2017/18 mod. solgt
BMW M2 2017 mod. Solgt
På elbil jakt i løpet av 2024/25

ENTO

#4
16.-17. august '22
Temp 22 grader
Tørre veier
En person og lite bagasje.

VW ID4 GTX  SW 3.0.0
Fra 35moh til 850moh og retur.

Ved start hjemme: 100%/482km
Snittfart opp: 63km/t
Forbruk opp: 16,6kwt/100km

Hjemtur snittfart ned: 60km/t
Forbruk ned: 12,9kw/t/100km

Tot. 454km.
Forbruk snitt: 14,8kwt/100km

Rest på batteriet etter utkjørt 454km, 10%/47km
Hele turen gjennomført uten lading.

IvarAndreas

Vi kjørte hjem fra Landvetter i natt. 2 voksne og 2 barn + bagasje i en id.4 pro. Totalt ca 280 kg. Temperaturen var ca 2 minus hele veien og tørr veibane. Forbruket med en snittfart på 97 km viste 23,2. Vi hadde da 21%/65 km igjen på batteriet ved hjemkomst.

Cantstandya

Kjørte Bergen - Oslo i sommer, rundt 20 grader, fullastet bagasjerom med feriestæsj og fire personer. Brukte ikke aircondition, sjelden over 90km/t. Kjørte 49.3 mil på én lading, 4% igjen da vi var fremme. 13.0kwh/100km i snitt. Veldig fornøyd med dette!

MinID

Sitat fra: Cantstandya på torsdag 03. august 2023, klokken 21:55Kjørte Bergen - Oslo i sommer, rundt 20 grader, fullastet bagasjerom med feriestæsj og fire personer. Brukte ikke aircondition, sjelden over 90km/t. Kjørte 49.3 mil på én lading, 4% igjen da vi var fremme. 13.0kwh/100km i snitt. Veldig fornøyd med dette!
:+1:

2wd eller 4wd?
ID4 GTX 4 motion, 2024, sw 4.0,

Solgt: ID4 GTX 2022, Ioniq5, Id4 first, Hyundai kona, Kia Soul

daktari

Jeg opplever bedre rekkevidde, lavere forbruk på småkjøring, raskere lading, mye mer komfort, mer utstyr, samme plass men mer byvennlig bil; alt til litt over halve prisen sammenlignet med min 2017 S90D.
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Øyvind.h

Har ikke kjørt så mange veldig lange turer siste året, men på en 40 mils tur i sommer kom vi frem med 15% og forbruk på 15,8. Blanding av motorvei med 80-110 sone (Oslo-Kongsvinger) og deretter stort sett 70-90 sone. Ingen sparekjøring så forbruket kunne sikkert vært vesentlig lavere om jeg hadde ligget på/under fartsgrensen.
Etter overgang til sw3.2 virker det som om forbruket har gått ned, og synes bilen presterer bra på det området selv om jeg ikke følger med så mye på forbruk nå som jeg gjorde for 10 år siden.
Kun hurtigladet èn gang etter installasjon av sw3.2, men da med plug&charge på Ionity og maks 164kW.

Når bilen fint går 40-50 mil på sommeren, er komfortabel, praktisk og ellers leverer bra på utstyrsfronten er jeg jaggu ikke sikker på hva jeg skulle byttet til i dette prissegmentet. ID4 med mer utstyr er det eneste som frister akkurat nå.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Cantstandya

Sitat fra: MinID på fredag 04. august 2023, klokken 08:22
Sitat fra: Cantstandya på torsdag 03. august 2023, klokken 21:55Kjørte Bergen - Oslo i sommer, rundt 20 grader, fullastet bagasjerom med feriestæsj og fire personer. Brukte ikke aircondition, sjelden over 90km/t. Kjørte 49.3 mil på én lading, 4% igjen da vi var fremme. 13.0kwh/100km i snitt. Veldig fornøyd med dette!
:+1:

2wd eller 4wd?

2wd, start 60moh, stopp 200moh:)

gte-bjørn

Jeg har ikke sjekket rekkevidde så mye på min ID.3 Pro S (77 kWh) men: tidligere i sommer ladet jeg til 80% på Vang i Valdres, kjørte så 310 km til Berkåk og hadde 22% igjen. Det gir en rekkevidde på ca. 535, ikke dårlig nå det på papiret skal være 542. :+1: Det er ca. -50m høydeforskjell og hvis vi regner ca. 1% per 100m så blir det likevel ca. 530. Jeg ladet til 50% på Tesla Berkåk men hadde ikke trengt det, brukte kun 13% på 85km til Trondheim.

Igår kjørte jeg Trondheim-Røros, 182km inkludert litt ekstra fordi jeg etter 12km innså at jeg hadde lagt igjen lommeboka hjemme ::) Brukte kun 38% som betyr ca. 480km rekkevidde og det med 600 høydemeter! Men idag gikk det tilsynelatende med 7% på kun 24 km så mulig den viste litt høy SOC ved ankomst igår.

sk0yern

Min pers er med en lånebil nå i sommer, 2023 GTX, SW: 3.0
Tur/retur Oslo-Haugastøl, 491km, snitt på 14.1kWh.
Gjennomsnittsfart 70km/t
Hadde ca 3% batteri igjen.
Synd det ikke er sånn om vinteren :)

eisa01

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 04. august 2023, klokken 12:15Når bilen fint går 40-50 mil på sommeren, er komfortabel, praktisk og ellers leverer bra på utstyrsfronten er jeg jaggu ikke sikker på hva jeg skulle byttet til i dette prissegmentet. ID4 med mer utstyr er det eneste som frister akkurat nå.
Har kjørt en del ID4 hos Hyre, og hatt Kia EV6 hos Fleks i sommer og de to bilene er sammenlignbare vil jeg si. Kiaen er mer tradisjonell (mer knapper), og lader raskere. Større infotainment-skjerm, men ingen trådløs Carplay. Muligens mer støyisolert også

ENTO

#14
Ikke bare rekkevidde og batteri, men også litt prisprat:                  Kjørte Vestfold/Dagali/Vestfold denne uken til hytta. Totalt 45 mil og totalforbruk 70,69 kw/t i forbruk. Jeg ladet opp hjemme før avreise strøm til en pris av max 8 øre kw/t og det samme på hytta. Legger man til nettleie pr kw/t = 42 øre, så gir det en pris på 50 øre kw/t.
Regnestykke blir da: 70,69 kw/t x 0,50 kr. = kr. 35,35
Dette er jo bare flott. En dieselbil ville hatt disse tallene sånn ca. 45 mil x  20,kr x 0,6 pr mil   = kr. 540,-
(Strømprisen når jeg ladet hadde max 8 øre kw/t. Den varierte faktisk under null noen timer i minuspris så totalprisen var faktisk enda noe billigere).

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA