Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilke utstyr for å begrense effektariff?

Startet av Trekkoppbil, mandag 05. september 2022, klokken 14:31

« forrige - neste »

Trekkoppbil

Er det noen som har utstyr å anbefale til å begrense effekttariff?

Det jeg ønsker, er å regulere lading til ett kjøretøy, så forbruket på strømabonnementet for hvert timesintervall kommer under en valgfri grense på 10, 15, 20 eller 25kwt.

En framgansmåte jeg kan tenke meg, er at man velger å regulere ladestrømmen til det kjøretøyet som har høyest ladeffekt.

En algoritme jeg kan tenke meg, er at kjøretøyet lader med full effekt,f.eks første halvtimen, eller første periode i hvert timesintervall. Deretter leses strømmåleren i huset av, og dersom det er fare for at forbruket for timesintervallet blir høyt, så avbrytes ladinga. På slutten av timesinterfallet, kan ladinga starte igjen, dersom det ikke er fare for at forbruket blir for høyt.

På forsommeren  var det gjerne på dagtid på lørdager og søndager at spotprisen lå på noen få øre, mens den kunne ligge på 1,5-2 kroner ellers.
Da var det enkelt å kjøre på med lading av biler, og klesvask mm, på disse dagene.

1. juli kom det effekttariff fra e-verket vårt. Det har ganske uheldige følger:
På forsommeren var det gjerne på dagtid på lørdager og søndager at spotprisen lå på noen få øre, mens den kunne ligge på 1,5-2 kroner ellers.
Da var det enkelt å kjøre på med lading av biler, og klesvask mm, på disse dagene, for å legge mest mulig forbruk til timesintervallene med låge priser.
Det ene hensynt var prisen, og det andre er samvittigheten:
Når det er energimangel i Europa,  som gir økonomiske problemer og politiske dilemmaer, så ønsker man å begrense forbruket sitt, og en grei løsning er å flytte forbruket til perdioder med kraftoverskudd. Det er på dager med sol og vind, og gjerne på fridager, at Tyskland flommer over.
Med effektariff blir det dyrt å flytte så mye forbruk over i timesintervaller hvor resten av samfunnet har lågt forbruk, og derfor blir det dyrt for abonnenten å bidra til god ressursutnyttelse.
Det jeg er på utkikk etter, er løsninger for å gjøre det beste ut av situasjonen.

Lars C. Krogenæs

Tibber kan styre dette, hvis du har riktig bil.
Ellers har jo ladestasjoner som easee og ZapTec løsninger mot HAN plugg.
På nattestid er det vel også ganske greit å beregne husets øvrige forbruk. Sett på timer til å starte lading når du ser forbruket er lavt. På de fleste ladestasjoner kan jo effekten justeres enkelt, mens andre krever litt utstyr eller montering av motstander, men burde være relativt greit å sette opp.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Vidar_S

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på mandag 05. september 2022, klokken 15:14
Tibber kan styre dette, hvis du har riktig bil.
Ellers har jo ladestasjoner som easee og ZapTec løsninger mot HAN plugg.

Kan Tibber styre dette for noen biler? Meg bekjent er eneste løsning per i dag å justere antall Ampere på hovedsikring, men så skal det også sies at jeg garantert ikke har "riktig bil" :) I følge siste nyhetsbrev fra Tibber er deres løsning med å også kunne sette kW-begrensninger opp mot effekttariff nå til betatesting så det kommer forhåpentligvis om ikke så veldig lenge..

Lars C. Krogenæs

Jeg må innrømme at jeg ikke er veldig stødig på Tibber, men rent teknisk burde det ikke være noe problem, når Tibber har kontakt med måde Tibber Puls i sikringsskapet og bilen.

Jeg har easee ladestasjon og equalizer, som justerer strømtrekk opp/ned. Lading starter kl 01.00 og all erfaring tilsier at dette gir billigst strøm, så har jeg 2017 leaf med 3,6kW lader, så å treffe på riktig time er mindre viktig, da lading uansett tar noen timer.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Trekkoppbil

Sitat fra: Vidar_S på mandag 05. september 2022, klokken 15:59
Meg bekjent er eneste løsning per i dag å justere antall Ampere på hovedsikring, men så skal det også sies at jeg garantert ikke har "riktig bil" :)
Hadde man hatt ett enfase-anlegg, så burde det gå å jukse det til på den måten, ved å velge antall ampere.

elektrolux

Sitat fra: Trekkoppbil på mandag 05. september 2022, klokken 14:31
Er det noen som har utstyr å anbefale til å begrense effekttariff?

Utstyret vi lister her har nettopp dette i tankene.

Den ultimate løsningen som vi selv benytter av av er en hybridinverter og husbatteri.  Kona er nå storveis fornøyd da hu kan leve som normalt mens hybridinverteren sørger for å barbere vekk forbrukstoppene.

https://www.elbilhjelpen.no/utstyr-for-energistyring

Ikke alle har råd til å ha et 100 000 kr husbatteri og da er første trinn å få kontroll over VVB og lading av elbilene med Myenergi sitt utstyr.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Vidar_S

Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. september 2022, klokken 00:03
Sitat fra: Vidar_S på mandag 05. september 2022, klokken 15:59
Meg bekjent er eneste løsning per i dag å justere antall Ampere på hovedsikring, men så skal det også sies at jeg garantert ikke har "riktig bil" :)
Hadde man hatt ett enfase-anlegg, så burde det gå å jukse det til på den måten, ved å velge antall ampere.

Jepp. Jeg har (dessverre?) trefas så jeg venter i spenning på at Tibber skal produksjonssette sitt alternativ. Inntil videre har jeg satt en amperegrense som har en noe større margin og lader stort sett på nattestid når det er begrenset hvor mye annet som bruker strøm.

Et alternativ er selvsagt å sette opp noe greier selv via hjemmeautomasjon, men jeg ser for meg det er en enklere løsning å gi det noen måneder og se hva Tibber og andre finner på

Trekkoppbil

Sitat fra: elektrolux på tirsdag 06. september 2022, klokken 03:31
Den ultimate løsningen som vi selv benytter av av er en hybridinverter og husbatteri.  Kona er nå storveis fornøyd da hu kan leve som normalt mens hybridinverteren sørger for å barbere vekk forbrukstoppene.
Da har vi nok motsatte intensjoner for energilagring:
Poenget mitt med energilagring, er ikke  å flate ut forbrukstoppene. Tvert i mot, vil jeg bruke energilagring til å maskimere innkjøp for å få så høy effekt som mulig i perioder med låg pris.
Det er en vinn-vinn situasjon for både meg som forbruker, for produsent, og for overføringsnettet, at motsykliske kunder maksimerer forbrukstoppene sine på den måten, for at forbruket i landet som helthet skal flates ut.
Denne markedsmekanismen strupes nå av effektariff. Derfor må jeg begrense energilagring når prisene er låge.

I intervaller hvor man kjøper inn billigere enn strømstøtta, så får man betalt for å fyre for kråka. Det er i disse intervallene jeg vil lagre optimalt mye energi. Men denne lagringen må jeg strupe av hensyn til effektariffen.



elektrolux

Intensjonene våre er nok like. Peakshawing er en sekundær fordel slik at en kan få i pose og sekk.

Dessverre ble jeg for grådig i natt og sov i stedet for å sjekke sanntidsforbruket med den nye Amsleser.no dingsten og dermed havner vi nok på 15 kWt/t trinnet for september.

På den positive siden er fulladet elbil, husbatteri og VVB så totalt 50 kWt opplagret energi til en pris som antakelig gir og negativ kostnad etter strømstøtten.  :D
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

arthur

For egen del er jeg lite bekymret for om det månedlge beløpet er 200 eller 325 kroner for det er andre steder, og på andre måter, jeg mener at man kan spare mest. Forbruk til riktig tid ikke minst.
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

Vidar_S

Sitat fra: Vidar_S på tirsdag 06. september 2022, klokken 13:51
Sitat fra: Trekkoppbil på tirsdag 06. september 2022, klokken 00:03
Sitat fra: Vidar_S på mandag 05. september 2022, klokken 15:59
Meg bekjent er eneste løsning per i dag å justere antall Ampere på hovedsikring, men så skal det også sies at jeg garantert ikke har "riktig bil" :)
Hadde man hatt ett enfase-anlegg, så burde det gå å jukse det til på den måten, ved å velge antall ampere.

Jepp. Jeg har (dessverre?) trefas så jeg venter i spenning på at Tibber skal produksjonssette sitt alternativ. Inntil videre har jeg satt en amperegrense som har en noe større margin og lader stort sett på nattestid når det er begrenset hvor mye annet som bruker strøm.

Et alternativ er selvsagt å sette opp noe greier selv via hjemmeautomasjon, men jeg ser for meg det er en enklere løsning å gi det noen måneder og se hva Tibber og andre finner på

Da ser det ut til at Tibber har lansert sin løsning for effekttariffen i siste app-versjon for iOS. Jeg får etter oppdatering i dag opp et alternativ under "Tibber Pulse-innstillinger" med navn "Effektbalansering" der jeg kan sette forbruksgrense i kW som man ønsker å holde seg under, en bryter ja/nei for om ladehastighet skal begrenses for å holde seg under denne samt om man ønsker en varsling i appen når totalt forbruk overstiger satt grense (ettersom det kun er elbillading som begrenses aktivt i forhold til makseffekt satt).

geear

Har du da Tibber sin ladestyring aktivert? Eller Easee? Er det noe annet utstyr som kan styres direkte fra Tibber/Tibber pulse?

turfsurf

Sitat fra: geear på fredag 16. september 2022, klokken 10:28
Har du da Tibber sin ladestyring aktivert? Eller Easee? Er det noe annet utstyr som kan styres direkte fra Tibber/Tibber pulse?
Tibber kan styre varmepumpe og annen oppvarming. Men det er bare elbilladeren de kobler ut ved for høy effekt. Hadde vært greit å kunne sette opp ting i prioritert rekkefølge. F.eks bil > varmtvann > varmekabler > varmepumpe.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Vidar_S

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. september 2022, klokken 19:15
Sitat fra: geear på fredag 16. september 2022, klokken 10:28
Har du da Tibber sin ladestyring aktivert? Eller Easee? Er det noe annet utstyr som kan styres direkte fra Tibber/Tibber pulse?
Tibber kan styre varmepumpe og annen oppvarming. Men det er bare elbilladeren de kobler ut ved for høy effekt. Hadde vært greit å kunne sette opp ting i prioritert rekkefølge. F.eks bil > varmtvann > varmekabler > varmepumpe.

Jeg har Tibber sin laststyring og effektstyring aktivert (og Tibber Pulse på HAN-porten) mot Easee-laderen.
 
Det er per nå kun elbilladingen som effektstyres opp mot grense man har satt (gitt at man har Easee eller Zaptec). Hovedgrunnen er nok at de antar det er elbilladingen som utgjør den enklest styrbare lasten hos de fleste (samt det er veldig tett på den funksjonaliteten som allerede finnes for laststyring opp mot hovedsikring).

Fikk forøvrig en epost fra Tibber dagen etter jeg oppdaget endringen der de opplyste om at det per nå kun var åpnet i IOS-appen for de som har aktivert "Tibber labs" (en slags utvidet beta-testing) i appen, så det kan nok komme småjusteringer før de produksjonssetter 100%.

Ønsker man å gjøre det mer avansert med styring av andre enheter er det nok en kjappere løsning å gå i gang med noen hjemmeautomasjonsløsninger enn å vente på at de skal fikse noe. Wattforbruket kan man relativt enkelt få tak i via APIet til Tibber (så lenge man er kunde og har en Pulse).

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på fredag 16. september 2022, klokken 19:15
Sitat fra: geear på fredag 16. september 2022, klokken 10:28
Har du da Tibber sin ladestyring aktivert? Eller Easee? Er det noe annet utstyr som kan styres direkte fra Tibber/Tibber pulse?
Tibber kan styre varmepumpe og annen oppvarming. Men det er bare elbilladeren de kobler ut ved for høy effekt. Hadde vært greit å kunne sette opp ting i prioritert rekkefølge. F.eks bil > varmtvann > varmekabler > varmepumpe.

Hvordan styrer den varmepumpe ? Har de støtte for forskjellige fabrikat slik at de f.eks styrer nattsenking mm. Håper de ikke bare skrur av og på for da får du en pumpe som lever kort...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA