Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model Y LR fra Berlin - erfaringer

Startet av casall, fredag 02. september 2022, klokken 09:55

« forrige - neste »

casall

Hei,

Noen som har tatt ut bilen og kan dele litt erfaringer? Noen merkbare forskjeller fra nylig produserte LR i Kina? Forskjeller fra Performence fra Berlin? Fjæring/demping? Lakk og skjøter fine?

Henter ut min til uka!  :D

casall

Nettopp fått en LR fra Berlin. Bare kjørt noen få mil, men både jeg og kona syns det er en rar støy eller slags »trykk» inne i bilen. Gjør nesten vondt i ørene.. Kjenner det like mye ved lave hastigheter som høye, akkurat som det er sånn med en gang bilen er på.

Mener og det knirker fra en plass, men ikke brukt tid på å finne ut fra hvor enda. Er definitivt bak i bilen et sted.

Noen tanker? Satt meg i e golfen seinere, og der føltes som en lettelse for ørene.. 🤷‍♂️

tornaldo

Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

RuneW

Er det noen som hart hørt noen rykter om når det vil bli produsert DE-LR i andre farger enn svart og hvitt?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Haggish

Sitat fra: RuneW på torsdag 08. september 2022, klokken 22:33
Er det noen som hart hørt noen rykter om når det vil bli produsert DE-LR i andre farger enn svart og hvitt?
Iflg. Teslanews ble det sendt fargeprøver til US i forrige uke. Da konkluderte han med at de antakelig kunne starte produksjon i Desember.🤞🙏
TmY P 23
TmY LR 23 Solgt
Tm3 LR 21 Solgt

k1

Sitat fra: Haggish på torsdag 08. september 2022, klokken 22:58
Sitat fra: RuneW på torsdag 08. september 2022, klokken 22:33
Iflg. Teslanews ble det sendt fargeprøver til US i forrige uke. Da konkluderte han med at de antakelig kunne starte produksjon i Desember.🤞🙏

Hvorfor gjentar du Desember? Han sier helt klart Q4 og forventer produksjonsstart i oktober.

*Edit*
Fra 1:24-2:00

https://www.youtube.com/watch?v=zOsOBRXrpJE&t=143s

Stjernemix

Hei. Vår er skrudd godt sammen. Null knirk.
Må fikse et deksel på utsiden, men vi traff blink.

boppus

Sitat fra: Stjernemix på fredag 09. september 2022, klokken 00:16
Enig med siste taler. Ikke funnet noe å bemerke, og kjørt drøye 150 km.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

hELgenen

Bra du er fornøyd,men et løst deksel hadde jeg ikke akseptert på ny bil.
Jeg hadde noe småplukk på en Audi en gang. Nektet å ta den ut før alt var fikset. Nytt skal være 100%,ikke 99.99%.
Mulig den yngre garde har glemt å sette krav slik at selger nå kan sette krav til kjøper?

RuneW

Sitat fra: k1 på fredag 09. september 2022, klokken 00:06
Hvorfor gjentar du Desember? Han sier helt klart Q4 og forventer produksjonsstart i oktober.

Hmmm.... det kan i så fall stemme bra med at min Røde Model Y har leveringsestimat 31/10-7/12.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på fredag 09. september 2022, klokken 19:54
Jeg hadde noe småplukk på en Audi en gang. Nektet å ta den ut før alt var fikset. Nytt skal være 100%,ikke 99.99%.
Hvis det blir enkelt fikset i etterkant så ser jeg ikke problemet med å ta ut bilen. Mye mere styr med å ikke ta den ut.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

oroar

Mulig den yngre garde har glemt å sette krav slik at selger nå kan sette krav til kjøper?

Hvor har du det fra at han aksepterte et løst deksel?
Jeg leser det som at han får det fikset.
Kjørt forskjellige elbiler siden 2015.

Contango

Sitat fra: oroar på søndag 11. september 2022, klokken 09:09

hELgenen liker ikke Tesla men deler heldigvis allikevel villig sine vurderinger til glede for oss alle. I dette tilfellet er det vel egentlig en kritikk av Teslas leveranse regler som oftest er slik at du må ta i mot bilen og få feil fikset i etterkant på Service Center istedenfor å kunne få bilen utbedret der og da. Usikker på hva generasjonskommentaren skal bidra til, for den er helt irrelevant.
Man kan mene mye om måten Tesla leverer ut bilene på. Foretrekker selv også en mer individuell behandling og har opplevd det nokså kaotisk på Lillestrøm. Men ikke noe vesentlig poeng for meg ved kjøp av bil, og det kan etter min mening uansett diskuteres litt mer saklig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

hELgenen

Jeg leste at at vedkommende tok ut bilen med løst deksel. Jeg antar selvfølgelig at vedkommende sa ifra om dette og at dette ville de ta å ordne senere. MEN - da gir altså selger fra seg intensiver til å ikke fikse ting før utlevering!

En selger med orden i sysakene går over bilen før den leveres ut og fikser ting før bilen overleveres kunden.

Hvor stor ulempe det vil være for kunden å måtte prøve å følge opp dette senere vil nok variere - men for egen del vil jeg tape mye på å levere bilen på verksted i arbeidstiden. Så det er selvfølgelig noen en vil unngå. Noen ganger sender Tesla en bil for å fikse det der bilen står parkert - det er en bedre løsning - men også her en ulempe for selger da denne må binde seg til en ny avtale med selger.  I bunn og grunn mener jeg vi alle kjøpere taper på en slik "slapp" holdning. Det hadde selvfølgelig sendt et ekstremt tydelig signal til forhandler/produsent om det var slik at alle kunder nektet å ta ut bilen dersom den ikke var i skjønneste orden ved utlevering.  Det ville sendt et signal i alle ledd - helt fra selger og tilbake til fabrikken om å skjerpe kvaliteten om det ble bråstopp i salgsprosessen.

Noen forhandlere/personer er ekstremt flinke på dette - du vet at de har saumfart bilen før du kommer og du vet at alt er i orden.  Det er ekte kundeservice man kan sette pris på!

Mitt hovedpoeng er at uansett hva du kjøper - ikke sitt med lua i handa og aksepter at du blir påført ulemper som følge av at selger ikke har gjort jobben sin 100%. Begynner vi alle å fire på kravene så blir det fort standarden som selger må forholde seg til.  Og da gir vi bort forbrukermakt.

Noen vil sikkert hevde dette er å være vanskelig, men i bunn og grunn er det å snu på problemet på hodet fordi selger er jo den vanskelige her som ikke gidder å sjekke bilen grundig før utlevering og ta tak i feil på eget iniativ, slik at kjøper får det han har betalt for.

hELgenen

Sitat fra: Contango på søndag 11. september 2022, klokken 10:26

hELgenen liker ikke Tesla men deler heldigvis allikevel villig sine vurderinger til glede for oss alle. I dette tilfellet er det vel egentlig en kritikk av Teslas leveranse regler som oftest er slik at du må ta i mot bilen og få feil fikset i etterkant på Service Center istedenfor å kunne få bilen utbedret der og da. Usikker på hva generasjonskommentaren skal bidra til, for den er helt irrelevant.
Man kan mene mye om måten Tesla leverer ut bilene på. Foretrekker selv også en mer individuell behandling og har opplevd det nokså kaotisk på Lillestrøm. Men ikke noe vesentlig poeng for meg ved kjøp av bil, og det kan etter min mening uansett diskuteres litt mer saklig.

Bare en liten korrigering her - jeg har ingenting imot Tesla sine biler, men jeg liker ikke mangel på kvalitet på en del av bilene de dytter ut på veien.  MIC bilene er mye,mye bedre enn disse fra USA. Berlin modellen har jeg ikke fått studert så nøye ennå - men liker ikke dersom eierene av disse begynner å fire på kravene.

Jeg ser nemlig folk kjøre rundt i biler som aldri burde vært rullet ut fra fabrikk. Da sier det meg videre at den kunden som kjøpte denne bilen aksepterte feil og mangler som var helt uhørt for en generasjon siden. Derfor denne generasjonskommentaren.

Så jeg vil bare at Tesla når de leverer biler fra Europa - faktisk holder samme standard som de aller fleste andre som leverer biler fra Europa gjør når bilen overleveres kunder.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA