Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.24.6

Startet av Motorwatt, fredag 02. september 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 11:10
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. september 2022, klokken 10:23
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 10:17
Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 10:02
På biler med FSD vil biler som FSD sporer være blå, mens de den ikke ikke bryr seg om er grå. Personlig er jeg lite interessert i det som skjer på skjermen. Det reduserer oppmerksomheten når man flytter blikket fra virkeligheten for å kontrollere om virkeligheten virkelig stemmer med bilens oppfatning (så vanskelig kan det sies...😀)
Det er ikke hvor spennende det er å se på skjermen som er poenget, men at den ikke henger med og dermed svekker tilliten.
Hadde tilliten din til systemet blitt svekket eller forsterket dersom skjermen ikke visualiserte noe som helst?
PS: Det er ikke et tullespørsmål.
Hvis skjermen ikke viste noe, ville den ikke bidra til å svekke tillit da jeg ikke hadde noe å forholde meg til. Men å vise noe med delay er ikke bra.
På samme måte gir det svært dårlig tillit å fantombremse etter motgående at trailere allerede har passert deg eller er på siden av deg. Bremsingen må skje før et eventuelt sammenstøt.
Følger deg på denne, men jeg tror ikke de sene bremsingene når man møter store kjøretøy kan tolkes til at den ikke ville bremse dersom de kom mot deg i samme felt, altså en reell fare. Jeg tror disse bremsingene er knyttet til noe annet. Men det er bare spekulasjon, og jeg er enig i at de ikke øker tilliten.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 11:10
På samme måte gir det svært dårlig tillit å fantombremse etter motgående at trailere allerede har passert deg eller er på siden av deg. Bremsingen må skje før et eventuelt sammenstøt.
Ja, dette opplever jeg også. Bremsing etter møtende bil har passert ser jeg ikke store nytten av.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på onsdag 07. september 2022, klokken 13:13
Sitat fra: DagfinnN på onsdag 07. september 2022, klokken 11:10
På samme måte gir det svært dårlig tillit å fantombremse etter motgående at trailere allerede har passert deg eller er på siden av deg. Bremsingen må skje før et eventuelt sammenstøt.
Ja, dette opplever jeg også. Bremsing etter møtende bil har passert ser jeg ikke store nytten av.
Akkurat dette har vært slik så lenge jeg har hatt bilen (4+ år).
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Nå kl. 1200 ble det på nytt lastet ned 2,63 Gb til bilen...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OlaM

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. september 2022, klokken 11:27
Følger deg på denne, men jeg tror ikke de sene bremsingene når man møter store kjøretøy kan tolkes til at den ikke ville bremse dersom de kom mot deg i samme felt, altså en reell fare. Jeg tror disse bremsingene er knyttet til noe annet.

Ser ikke motsetningen her. Den ville helt sikkert bremset hvis den så en hindring på kollisjonskurs i god tid. Men noe med lastebiler i motgående (bl.a.) gjør at de slår inn på kollisjons-deteksjonen og så begynner nødbrems-logikken å jobbe. Den kutter ikke ut nødbremsen lynraskt selv om situasjonen var over på et blunk.

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 07. september 2022, klokken 14:53
Nå kl. 1200 ble det på nytt lastet ned 2,63 Gb til bilen...


Dette kan være selve modellen. Kan virker som de jobber litt på spreng med å fikse ting da. Jeg har ennå ikke fått siste versjon, så da holder de den tilbake mens de finpusser. Skal på langtur nå snart, kommer ikke til å oppdatere før jeg er hjemme igjen.
'21 3LR

Handyman

Sitat fra: OlaM på onsdag 07. september 2022, klokken 19:34
Sitat fra: Handyman på onsdag 07. september 2022, klokken 11:27
Følger deg på denne, men jeg tror ikke de sene bremsingene når man møter store kjøretøy kan tolkes til at den ikke ville bremse dersom de kom mot deg i samme felt, altså en reell fare. Jeg tror disse bremsingene er knyttet til noe annet.
Ser ikke motsetningen her. Den ville helt sikkert bremset hvis den så en hindring på kollisjonskurs i god tid. Men noe med lastebiler i motgående (bl.a.) gjør at de slår inn på kollisjons-deteksjonen og så begynner nødbrems-logikken å jobbe. Den kutter ikke ut nødbremsen lynraskt selv om situasjonen var over på et blunk.
Nå har jeg aldri opplevd "nødbrems" i slike situasjoner, bare litt kortvarig regen. Tror derfor ikke dette har med nødbremsfunksjonen å gjøre. Da hadde jeg forventet kortvarig fullbrems, som er skremmende og ikke bare irriterende.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Sulle

Min teori, om hvorfor bilen bremser etter at møtende biler har passert, er at gjeldende autopilot/FSD er laget for trafikk i samme retning (motorvei).
Model 3 LR 2019 - FSD, HW3
Model S 75D 2017 - FSD, HW3/MCU1
Think Li 2010
Model S P85 2013 - Solgt
Sandnes - Rogaland
Enkle, mobile ladeløsninger
https://www.eldrift.no/

Handyman

Sitat fra: Sulle på onsdag 07. september 2022, klokken 22:12
Min teori, om hvorfor bilen bremser etter at møtende biler har passert, er at gjeldende autopilot/FSD er laget for trafikk i samme retning (motorvei).
Interessant teori.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Sitat fra: Sulle på onsdag 07. september 2022, klokken 22:12
Min teori, om hvorfor bilen bremser etter at møtende biler har passert, er at gjeldende autopilot/FSD er laget for trafikk i samme retning (motorvei).
Har litt mindre enn null tro på denne teorien...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

RuneW

TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

OlaM

Sitat fra: Handyman på onsdag 07. september 2022, klokken 21:54
Nå har jeg aldri opplevd "nødbrems" i slike situasjoner, bare litt kortvarig regen. Tror derfor ikke dette har med nødbremsfunksjonen å gjøre. Da hadde jeg forventet kortvarig fullbrems, som er skremmende og ikke bare irriterende.

Det kan være at den tror at det plutselig er en bil foran og at det er en "vanlig" situasjon som krever litt bremsing, men samma det. Den bremser når den ikke skal okke som.

Nødbrems inneholder piping, men det er ikke nødvendigvis full brems. Har opplevd piping i mange situasjoner, og i en eller kanskje to situasjoner som var "reelle" men helt udramatiske.

Den jeg husker best var en bil i min retning som sto i ro rundt en sving og havnet litt bak A-stolpen. Bilen peip og begynte bremsing før jeg gjorde det samme, da ble jeg godt imponert. Utover det har det vært 99,99% falsk alarm.  :D
'21 3LR

Motorwatt

Tydelig ikke bare våre biler som har problemer med å møte store biler 😀

The next-gen BlueCruise 1.2 and ActiveGlide 1.2 features will be geared toward helping Ford and Lincoln cars travel more comfortably while navigating near larger vehicles.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: OlaM på torsdag 08. september 2022, klokken 21:17
Nødbrems inneholder piping, men det er ikke nødvendigvis full brems.
Da er vi i alle fall totalt uenig i definisjonen av hva nødbrems er. Min klare mening er at nødbrems både i dagligtale og som teknisk innretning i bla. tog betyr full bremsekraft.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

#58
Automatic Emergency Braking (AEB) er oversatt "automatisk nødbremsing" så helt feil blir det ikke å kalle det det.

Automatisk nødbremsing (AEB) er et sikkerhetssystem som kan identifisere når en mulig kollisjon er i ferd med å inntreffe og reagerer ved autonomt å aktivere bremsene for å bremse et kjøretøy før kollisjonen eller stoppe det for å unngå en kollisjon. Teknologien bruker vanligvis radar, kameraer eller LiDAR for å identifisere truende situasjoner. Jo langsommere kjøretøyet kjører, desto mer sannsynlig er det at det automatiske nødbremsesystemet kan stoppe det for å forhindre en kollisjon.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på torsdag 08. september 2022, klokken 21:51
Automatic Emergency Braking (AEB) er oversatt "automatisk nødbremsing" så helt feil blir det ikke å kalle det det.

Automatisk nødbremsing (AEB) er et sikkerhetssystem som kan identifisere når en mulig kollisjon er i ferd med å inntreffe og reagerer ved autonomt å aktivere bremsene for å bremse et kjøretøy før kollisjonen eller stoppe det for å unngå en kollisjon. Teknologien bruker vanligvis radar, kameraer eller LiDAR for å identifisere truende situasjoner. Jo langsommere kjøretøyet kjører, desto mer sannsynlig er det at det automatiske nødbremsesystemet kan stoppe det for å forhindre en kollisjon.
Jepp, altså FULL brems. Ikke bare regen eller vanlig brems. 
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA