Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

2022.24.6

Startet av Motorwatt, fredag 02. september 2022, klokken 07:29

« forrige - neste »

Motorwatt

Så nå får biler med radar "Tesla Vision". Vet ikke om det betyr at radaren blir koblet ut, men trolig.

ps. Ser ut som om det gjelder alle biler med HW3.

Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Ja, da mister dere også avstand 1, og blir store lukekjørere i saktegående kø.  ::) >:(

Motorwatt

"Stopp verden! Jeg vil av!" 😔
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Motorwatt

Foreløpig ingen S/X i Norge med denne versjonen (ref. Teslafi). Kanskje vi slipper? 😱
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: Motorwatt på fredag 02. september 2022, klokken 07:50
"Stopp verden! Jeg vil av!" 😔
Hvis den var til meg, så er det skivebom. ;)

Endringer er flott, men man gjør ikke endringer for å gjøre endringer, man gjør det for å forbedre noe. I dette tilfellet har Tesla fjernet radaren for å unngå problemer med sensor fusion. Om dette har bedret fantombremsing - kanskje, men samtidig har det gjort annen funksjonalitet dårligere ved å fjerne avstand 1, slik at man holder unormalt lang avstand i saktegående kø, og blir konstant den alle i nabofila fletter inn foran. Da må det være lov å påpeke at endringen også har medført negative konsekvenser.

Motorwatt

Jeg tipper at dette er gjort for at Tesla skal slippe å vedlikeholde to versjoner for biler med HW3. For de som ikke har denne spår jeg en hurtig død når det gjelder videre utvikling på alt som har med TACC/AP/FSD å gjøre. Hvis det i det hele tatt har vært noe på en god stund for noen...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

janvei

Noen som har fått denne og teste hvordan AP fungerer etter overgang til vision only?
Redd at fantom-bremsing skal bli verre med denne, og vil isåfall vente med oppdatering så lenge som mulig...

Motorwatt

Mange har ventet i opptil 6 år, så ikke hold pusten....
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

geear

Sitat fra: janvei på fredag 02. september 2022, klokken 11:58
Noen som har fått denne og teste hvordan AP fungerer etter overgang til vision only?
Redd at fantom-bremsing skal bli verre med denne, og vil isåfall vente med oppdatering så lenge som mulig...
Er det noen grunn til å tro at det fungerer noe annerledes enn på alle bilene som allerede er levert uten radar?

Min Y Performance har iallfall vision only. Ikke merket noe mer fantombrems på den enn Y LR med radar. Men jeg er ikke av de som har vært mye plaget med det heller.

model3pw

Laster ned nå så får vi se om jeg merker noen endringer.

xerxes

virker gi mer stabile visualiseringer av vei og annet rett foran bilen , men jeg mistet visualisering av motgående biler med denne.

ikke merket noe negativt så langt. muligens litt mindre fantombremsing f eks ved møtende lastebiler i sving.

ikke merket så mye positivt heller men den er myk og fin i bremsingen på motorvei

Contango

Sitat fra: geear på fredag 02. september 2022, klokken 13:49
Min Y Performance har iallfall vision only. Ikke merket noe mer fantombrems på den enn Y LR med radar. Men jeg er ikke av de som har vært mye plaget med det heller.
Jeg synes subjektivt sett Vision Only Y'en vår opp til nå ligger mer til venstre i veibanen enn jeg er vant til og er mer usikker på trange veier. Kjører stort sett bare med AP på to-felts veier. Er jo mektig oppgitt over autoviskere og kan klare meg uten autolys så trenger ikke det på radar treern vår også. Men antar det kommer i denne sw versjonen?
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Kim-

Det betyr at alle nå må over på autoviskere og autofjernlys.. ?
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

geear

Sitat fra: Kim- på fredag 02. september 2022, klokken 22:04
Det betyr at alle nå må over på autoviskere og autofjernlys.. ?
Tar det igrunnen for gitt at de vil tvinge autolys og autoviskere på når TACC/AP enables på alle biler uten aktiv radar, men endelig fasit kommer vel snart.

model3pw

Ja. Visualisering av motgående biler er dårligere som nevnt over her. Ikke kjørt nok ellers til å merke noen endringer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA