Garanti og reklamasjoner - Tesla Model Y

Startet av markusthorsen, onsdag 31. august 2022, klokken 16:39

« forrige - neste »

Handyman

Sikkert, men det er et upresist utrykk og jeg antar at det kan være snakk om akseltapp eller lagerhus. Eller noe annet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Stjerneglis

2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

#167
OK. Jeg kjenner ikke til problemer med disse.
Edit: Fikk nå oppdatert prisoverslag på utbedring kode-2-feilen fra PKK: "For stor slitasje
på opphengskule, 2 Aksel Ytre Øvre Begge sider".Kontrollpunkt 5.3.4. Opphengskuler og foringer.

Tesla skal bytte "REAR KNUCKLE ASSEMBLY" (pluss noen bolter og skiver) begge sider. Inkluderer hjulstillingskontroll/-justering alle hjul.
https://epc.tesla.com/no-NO/catalogs/c3d34722-2fe6-4fd9-bafc-6578b76f840d/categories/7fc37539-ff9e-4c94-9fa9-69d81a82b9f0/subcategories/db3b5670-8523-44e2-ba6a-6e9c4ad83e50/systemGroups/2ef6045c-d3bf-4566-ab96-76fd3f667979.
Det er derfor sannsynligvis foringene i lagerhuset som er svakheten. Ser at det er nye delenumere på disse.
Har nå time 22. august, og får håpe at delene er på lager, fristen for PKK utløper nemlig 27. august.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Talnes

Hei

Bør jeg være skeptisk til at bilen kommer uten hengerfeste når alle kommer med, som standar levering.?

Kan den være kolisjon skade under transport? :-\

Skal heg godta en etter montering gratis.?

Og hvor sitter ramme nummeret.?

 

Klykken

Ettermontering er pga leveringsproblemer, mest sannsynlig. Kollisjonsskade er det neppe. Chassisnummer står i vognkort, app og fysisk på førersiden i frontruta samt dørkarmen på førerside.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_eu/GUID-B27A666D-866B-4766-B690-CCD1B66E2134.html
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

banos

Sitat fra: Stjerneglis på mandag 28. juli 2025, klokken 22:57Vedder på at det er en foring i øvre bærearmer bak som er slitt. Hele armen må skiftes. På vår 2021 skal også hjulnavet (knuckle) skiftes på garanti pga slark.
Ding ding ding... du hadde helt rett. "Rear left knuckle" må visst skiftes. Og...

Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 07. august 2025, klokken 09:38Noen flere her som har fått utsatt avtale for garantiutskiftning av bakre splindler og bærearmer? Er visst leveringsutfordringer for nye splindler for tiden...
Her var det akkurat samme problemet gitt. Må bestilles, så ble sendt hjem igjen med knirkebil. De skrev at de også fiksa noe med at aeroshieldet skrapa borti "front lateral links", men virker ikke som det hadde noe merkbart utslag på lyden hvertfall. Så spent på hvor lang tid det tar å få inn delene da (hvis det er helt tørke), de klarte ikke å gi meg noe estimat hvertfall.
2023 Tesla Model Y

Stjerneglis

Sitat fra: Klykken på lørdag 16. august 2025, klokken 09:48Ettermontering er pga leveringsproblemer, mest sannsynlig. Kollisjonsskade er det neppe. Chassisnummer står i vognkort, app og fysisk på førersiden i frontruta samt dørkarmen på førerside.

https://www.tesla.com/ownersmanual/modely/en_eu/GUID-B27A666D-866B-4766-B690-CCD1B66E2134.html

Hele installasjonsjobben tok mindre enn en halvtime på min bil den gangen i 2021. Teknikkerne skrøt av at model Y var en av enkleste bilene å montere hengerfeste på som de hadde vært borte i.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Handyman

Kan også legge til at løsningen er helt lik uansett om det ettermonteres eller kommer originalt fra fabrikk. Det er de samme delene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Handyman på onsdag 20. august 2025, klokken 09:06Kan også legge til at løsningen er helt lik uansett om det ettermonteres eller kommer originalt fra fabrikk. Det er de samme delene.

Ja, i begynnelsen (2021) ble bilene levert uten hengerfeste, og ettermontert av Tesla.
Tesla Model Y                         2021-

Stjerneglis

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 20. august 2025, klokken 09:50Ja, i begynnelsen (2021) ble bilene levert uten hengerfeste, og ettermontert av Tesla.

Her i området hadde de satt ut jobbene til ett naboverksted. Disse karene monterte på titalls biler hver dag i flere måneder ;D
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

Stjerneglis

Da ble min avtale for garantireparasjonen flyttet for andre gang fra 25/8 til 15/9. Denne gangen fra Tesla Skui til Tesla Rud.

"For å optimalisere driften i regionen" my ass.
2021 Tesla Model Y LR AWD
2019 Hyundai Kona Electric - solgt
2011 Mitsubishi i-Miev - solgt

jimrrr

#176
Sitat fra: Stjerneglis på torsdag 21. august 2025, klokken 09:15Da ble min avtale for garantireparasjonen flyttet for andre gang fra 25/8 til 15/9. Denne gangen fra Tesla Skui til Tesla Rud.

"For å optimalisere driften i regionen" my ass.

Du er ikke eneste. Timen min ble flyttet fra Skui til Rud også etter utsettelser i 2 måneder allerede. Jeg har såpass mange feil på min nye model Y Juniper. Det verste er subframe bak / fremre er skjev pga. Nødbremsing slo inn (ikke kollisjon). Ting satt ikke helt fast nei. Ba Tesla om å kjøpe bilen tilbake. Ingen svar siden fredag 22 august. Kan ikke vente igjen. Det blir for dumt.

Muffinman

Sitat fra: Muffinman på fredag 22. september 2023, klokken 11:06
Sitat fra: Muffinman på lørdag 05. august 2023, klokken 20:48Dørpakningen henger og slenger under førerdøra. Ser ut som den er selvklebende, og at det er eneste som holder den på plass. Antar at det ville blitt mer komplistert å produsere om en skulle laget en fals bidro til å holde pakningen på plass...

Da er pakningen byttet, og dagen etter er et av kameraene dødt og skal skiftes. Og pakningen på passasjersiden er på vei til å løsne, kan se ut som det avhenger av hvor mye bruk dørene ser. Fra tidligere ble styresnekka skiftet, noe som kostet to arbeidsdager. Og bilen er så vidt gått 10.000km. Matcher faktisk den første TMS`en (2013) vi hadde i feilfrekvens/verkstedavtaler denne. Men heldigvis løses mye med mobilservice slik at ulempen reduseres.

Problemet med styringen som var tilstede ved utlevering er fortsatt ikke utbedret etter at jeg har brukt tre hele enkeltdager på å dra til verksted. Siste var at de ikke skulle stresse med det pga fellesferien i sommer, men nå er det jo snart jul uten at jeg har hørt noe. De byttet forresten noen understellsdeler når den var inne sist og. Dørpakninger som allerede har vært byttet falt av igjen, og på verkstedet klarte de å lime ny opp ned slik at de måtte bestille enda et sett nye og montere riktig dagen etter. Og trekket på rattet begynner å få det sedvanlige. Denne nærmer seg 40.000km nå og har ikke vært helt i orden en eneste dag. Det er frustrerende at Tesla ikke klarer å følge opp saker de VET ikke er løst, men overlater til kunden å bruke av tiden sin til å følge opp.

På den nyeste Y`en her, en desember 2024 kjøpt mars 2025 med 3500 på telleren begynte en rakling i bakenden på ca 7-8000km. Nå er den på rundt 13 og det skrangler godt. Er vel understellsdeler her og som begynner å få det.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA