Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tesla sultestreik

Startet av Jalla, tirsdag 30. august 2022, klokken 20:27

« forrige - neste »

filtvet

Har alltid fått telefon betalt av jobben. Velger alltid iphone da jeg ikke orker å bruke all tid på alle mulige innstillinger i android.

Iphone funker - og software-messig er den lysår foran en tesla mht kvalitet og stabilitet.

emurof

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 04. september 2022, klokken 17:11
Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 03. september 2022, klokken 11:30Tror du kan dra paralleller til Apple som gjennom halleluja show og annet skaper et bilde at de er bedre enn alle andre og skaffer en stor fan skare som følger de i tykt og tynt . Tesla har kopier Apple i det meste, og hatt suksett med det, men de har ikke klart å kopiere kvaliteten... Dermed kjøper folk Apple og Tesla, tror de får det beste, og vet som regel fint lite om alternativene og orker ikke sette seg inn i det. Dermed blir det og fort at man får en front mellom Apple/de andre og Tesla /de andre.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.


Ta en titt på disse  :)


https://www.youtube.com/watch?v=z__jxoczNWc


https://www.youtube.com/watch?v=Q4VGQPk2Dl8

Hva er det du mener jeg skal se?

emurof

Sitat fra: 1317142119 på tirsdag 06. september 2022, klokken 17:20
Sitat fra: emurof på søndag 04. september 2022, klokken 13:52Apple har skaffet seg en fanskare ved å nettopp levere gode produkter. Det er ingen tvil om at jeg ville anbefalt Apple fremfor f.eks. Android-telefoner, selv om jeg personlig foretrekker Android fordi jeg er over gjennomsnittet interessert i teknologi.

Så skjønner jeg ikke helt hvordan du mener Tesla har kopiert Apple.
Det er jo nettopp dette som er problemet, hvis man skal kunne kalle det for et problem. Fanatikerne ble ikke det fordi produktene var gode. De kom fordi Apple og Tesla har noen genier som jobber i markedsavdelingen.

Apple startet ikke med å levere et godt produkt i form av iPhone. iPhone var en skandaløst dårlig telefon sammenlignet med stort sett alt på markedet frem til 4 eller 5.

Nei, det var ikke markedsføring som gjorde iPhone til en suksess. Det var at det var noe helt nytt som ingen andre kunne måle seg med. Du kan påstå at iPhone var dårlig frem til 4 eller 5, men da glemmer du at konkurrentene var enda dårligere.

Folk ble "fanatikere" fordi det var så mye bedre enn alt annet.

SitatDet samme gjaldt Tesla med Model S. Det var en skandaløst dårlig bil, men den så kul ut med den store skjermen, det var en elbil og hadde et stilig Audi-eksteriørdesign fra Wish.

Den vant da opptil flere priser for verdens beste bil og lignende, og folk elsket den. Så nei, den var slett ikke dårlig.

SitatDet iPhone og Tesla hadde med hhv. iPhone og Model S, var at de tok noe som eksisterte på markedet, pakket det inn på nytt og traff markedet på det perfekte tidspunktet. Dermed klarte de å lure samfunnet til å tro at dette var noe man måtte ha for å være kul. De er ekstremt dyktige på markedsføring (selv om de påstår at de ikke driver med det).

Nei, det både Tesla og Apple gjorde var å introdusere noe nytt som endret markedet fullstendig. Det var altså ikke at de traff på tidspunktet, men at de skapte endringen med produktene sine.

SitatSelv i 2022 sitter det folk på elbilgrupper på Facebook og nærmest kaller alle som ikke kjøper Tesla for noen idioter, for Tesla er guds gave til folket. Nøyaktig hva de gjorde for å lure folk til å oppføre seg som de er med i en sekt som får religiøse fanatikere til å fremstå som barnehagepedagoger vet jeg ikke, gitt at jeg ikke er en del av hverken Apple eller Tesla-sekten. Men noe gjorde de og de skal ha enormt med kudos for å klart å få med seg så mange. Det er nok mange religiøse ledere som misunner dem den egenskapen.

Jeg skjønner ikke hva dette har med diskusjonen å gjøre. Man kan finne slike folk for nesten hva som helst der ute. Det finnes jo fora for både Audi og BMW, for eksempel.

For at religiøse ledere skulle gjort som Apple og Tesla, måtte de hatt noe nytt som revolusjonerte hele markedet.

SitatNå i dag er derimot Tesla og Apple produsenter av kvalitetsprodukter (jada, jeg er klar over at det fremdeles er feil med produktene, men det er det hos alle produsenter). Men nåtid er tross alt lenge etter de fikk en tilhengerskare av som var fanatikere.

Det er altså feil at produktene ble bra først etter at de fikk en fanskare. Fanskaren kom av de gode produktene. Model S var en fantastisk bil for sin tid, og satte elbiler på kartet. Den beviste at elbiler kan være ekstremt bra.

emurof

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 07. september 2022, klokken 09:10iPhone før 3G eller 3Gs ble knapt solgt i Norge, men selv da fikk den en hel del pepper for å mangle grunnleggende telefonegenskaper som du nevnte.

Og det er nettopp her du bommer. Den fikk pepper for ting folk ikke så ut til å bry seg om fordi alt det andre den gjorde bedre mer enn veiet opp for dette. "Ekspertene" spådde at iPhone kom til å floppe fordi den manglet (sett inn irrelevante tekniske detaljer her), men det er ikke disse tingene folk bryr seg om.

Du kan også se på Nintendo Wii som også ble spådd å bli en gigantisk flopp. Den hadde ikke engang HD-grafikk som konkurrentene. Men likevel banket den spillkonsollene fra Sony og Microsoft ned i støvlene. For folk brydde seg ikke om HD-grafikk. De brydde seg om spill.

SitatMange fanatikere tror Apple fant opp smarttelefonen, men det er da sannelig mange av oss som hadde smarttelefoner fra andre produsenter før Apple lanserte iPhone. Forretningsfolk som brukte Microsoft, Nokia eller Blackberry hadde vel også dette på slutten av 90-tallet, men da begynner vi å snakke virkelig snevert marked.

De telefonene du nevner her kan ikke sammenlignes med iPhone engang. De var ikke smarttelefoner slik iPhone var det. Det er hele poenget her. iPhone var noe nytt. En ny måte å tenke på, og å gjøre ting på. En revolusjon. De andre var ikke i nærheten engang.

Og ja, Apple fant i praksis opp den moderne smarttelefonen. De såkalte smarttelefonene før dette var som å sammenligne hest og kjerre med bil.

SitatFor ikke å glemme at det Apple var så geniale som fant opp, faktisk var stjålet fra andre produsenter og det var på kusehåret at Apple ble nektet å selge absolutt alt de hadde produsert (ikke bare iPhone), men de ble reddet i 12. time av at de på bakrommet gikk til forlik med bl.a. Nokia og måtte betale hundrevis av millioner i royalties.

Jeg vet ikke hva du snakker om her, eller relevansen for diskusjonen. Benekter du at iPhone var noe helt nytt?

SitatSnakk om å innovere, gutter. Selektiv hukommelse er dog kjekt, når man heier på et produkt.

Ja, Apple innoverte. Og jeg har alltid brukt Android-telefoner (før det brukte jeg gamle Nokia-tastetelefoner), så du kan neppe anklage meg for å heie på Apple/iPhone. Jeg bare erkjenner at til tross for at jeg foretrekker noe annet, så kan ingen benekte at Apple revolusjonerte markedet og skapte noe som alle andre prøvde å herme etter. Jeg er glad for at Google hermet etter Apple. Ellers hadde jeg ikke sittet her med Android-telefonen min i dag.

SitatHva angår første generasjon Model S, så var det var en familiebil av skandaløs byggekvalitet med minimalt av forventede egenskaper sett i forhold til europeiske biler, som gikk et sted mellom ~260 og ~420 avhengig av batterivalg, og som hadde betydelig høyere forbruk enn andre biler i 2012.

Hvilke andre elbiler gikk over 400 km da Model S kom ut for første gang?

Hvilke egenskaper manglet den?

SitatDen største batteripakken gikk litt over 400, men la meg da minne om at man fremdeles anser EPA rekkevidde på 400 km som dårlig for elbiler i familiebilsegmentet. Det var bra til å være elbil i 2012, men det var ikke bra rekkevidde for en bil hverken da eller nå.

Så du innrømmer altså at det var bra rekkevidde den gangen den ble lansert. Hva er da poenget ditt?

SitatAt Tesla kjører en forretningsmodell hvor de kontinuerlig oppgraderer bilene blir litt irrelevant for den bilen de lanserte i 2012 og som la grunnlaget for fanatikerne. De norske testene fra rundt 2013 er åpent tilgjengelig på nett, hvor det er rene hallelujastemning over alle forbedringene som kommer og som allerede har blitt inført siden journalistene prøvde bilen første gang året i forveien.

Og så?

SitatMen i likhet med med Apple, så er det jo morsommere å snevre inn kriteriene maksimalt, slik at Teslaen anno 2012 fremstår som et knallkjøp. Rekkevidden var jo enorm sammenlignet med den motoriserte handlevognen iMiev.

Snevre inn hvilke kriterier?

SitatOg for å avslutte: nå sier jeg ikke det gjelder dere, men hvis man ikke innser at Tesla og Apple har fanatiske kunder med et nærmest religiøst forhold til Jobs og Musk, så er man dessverre en av fanatikerne selv.

Hva har dette med diskusjonen å gjøre, og hva er poenget med å stemple andre som fanatikere?

Moggen

Dette evige maset om Tesla sine kvalitetsproblemer.
Jeg eier en Enyaq, SW er full av bugs og skarverne i karosseriet er enorme jemfort med Model Y.
På mindre enn 1år har bilen hvert på service 3 (!) ganger. Elendig kundeservice, måtte argumentere meg til en lånebil når Skoda skulle ha in bilen i 1 uke grunnet feil i en databoks.
Men ingen prater om VAG sine problemer, for de er kjedelige biler laget av kjedelige folk og kjøres av kjedelige mennesker som ingen gidder å prate om.

turfsurf

Sitat fra: Moggen på søndag 11. september 2022, klokken 00:37
Men ingen prater om VAG sine problemer, for de er kjedelige biler laget av kjedelige folk og kjøres av kjedelige mennesker som ingen gidder å prate om.
Godt skrevet
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Burger

#36
Sitat fra: Moggen på søndag 11. september 2022, klokken 00:37
Jeg eier en Enyaq, SW er full av bugs og skarverne i karosseriet er enorme jemfort med Model Y.
På mindre enn 1år har bilen hvert på service 3 (!) ganger. Elendig kundeservice, måtte argumentere meg til en lånebil når Skoda skulle ha in bilen i 1 uke grunnet feil i en databoks.
Men er du fornøyd med bilen når den virker? Har til gode å møte en enyaq eier som ikke er fornøyd i bunn og grunn. Men åpen for at sampleraten min med enyaq eiere på jobb og på ladeplass ikke er all verden.

Holdningen din til feil på egen bil berømmes, det skaper mer tillitt, tar med alle nybilene jeg har eid så man får sammenlignet med nesten 1 år som Tesla eier.

Nissan 2015 (eid 6 år, solgt): Godt fornøyd med bilen i henhold til pris og funksjon, god service til forhandler berget opplevelsen
* Skrape i front ved overlevering
* Feil montert gummilist i taket, forsvant på motorvei.
* Deler av dørmekanismen på innsiden på førersiden falt av.
* Elending ladekurve
* Elendig varmeapperat som ikke fikk bilen varm i minus, bare lunk
* Manglende drenering ved AC gjorde at man fikk en del minutter fuktig luft når man startet opp etter å ha brukt AC.
* Problemer med å få startet chademo lading. 1-5 min ekstra pr ladestopp
* Forstilling fikk noe lyder på på 99.993km. Verksted tok bilde av km teller, dokumenterte at feilen skjedde over 10km fra verksted, så at bilen var på 100.003km ved service senter så var det garantireperasjon.
* To recalls jeg ikke husker hva var. Tror den ene var bolter til batteriet som kunne ruste.
* Remote oppstart av varme var tregt og vanskelig uten 3dje parts apper. Gikk i dass i lengre perioder hver gang Nissan hadde "fikset det" sentralt.

BMW i3 2018. (eid i 4 1/2 år) Kona fornøyd, så jeg er fornøyd
* Alarm begynte å ule klokken 03:30 ei natt, måtte ut og få tømt batteriet helt så den holdt kjeft. Måtte ha bilbergning. Noe jordingsfeil ved lading. Nektet å høre på hva det var, var mer forbandet at kona fikk kommunegrå toyota yaris eller.no utlevert. Sulland flirte når jeg klagde (humoristisk, "den er jo så ille jeg må kjøpe blomster til hun kommer hjem fra jobb") og ga meg en låne i3.
* Ladekladd byttet
* Recall, ei uke på verksted for å bytte kontrollenhet.

Tesla SR+ 2021. (eid snart i 1 år). Kjempehappy, kjørt norge på langs i sommer.
* Feil på hengerfeste utlevert, vanskelig å få på og av. Tekniker så på det ved drop in på serviceverksted og fikk ny etter 30 min med litt kaffe og hyggelig prat med kundebehandler mellom kundene.
* Vindstøy på bakvindu, service senter lærte meg å kalibrere vinder på nytt (ned og hold i 5-10 sek, opp og hold i 5-10 sek)
* Ser at passasjer døren ikke er helt flush med resten, men gir beng. Jeg har kjørt Leaf 6 år, så bryr meg ikke om utsiden :-)
* Måtte kjøpe S3XY Buttons for å få programmert knapper jeg følte jeg manglet. (Bytte chill/normalt og viskere max/auto)
* LFP batteri som må være over 0 grader for lading gjør det uaktuelt å lade på gårdsplassen om vinteren. Vanskelig å sove når bilen må varme opp batteriet regelmessing under lading. Forvist til garasjen på fellesområde. Ingen hører den der, og det er sjeldent under -5 grader der.
* Doble glass på passasjer og førervindu gjør at de dugger i tunell og vanskelig å få vekk duggen. Isolerer lyden bra dog.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vaduz

Doble glass skulle vel redusere dugg? Bedre isolasjon gir mindre temperaturforskjell?

Burger

Sitat fra: Vaduz på mandag 12. september 2022, klokken 11:52
Doble glass skulle vel redusere dugg? Bedre isolasjon gir mindre temperaturforskjell?
Japp, men når man kommer fra 5 grader inn i en fuktig tunell på 15 grader, så blir det dugg. Og isolasjonen gjør at det er vanskelig å varme opp ruta med varmluft fra innsiden. Når det er dugg om morgenen så tar det også 10-15 minutter med varme for å få siderutene fri for dugg.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA