Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stadig økende bruktbilpriser på FINN

Startet av Moas, tirsdag 30. august 2022, klokken 13:51

« forrige - neste »

geear

Bruktbilmarkedet har et STORT gap som skal tettes når alle skal over på elbil, så jeg tror nok at verdifallet vil være kunstig lavt i lang periode fremover, med ett unntak - dersom strømprisene øker så mye at det faktisk ikke lenger er betydelig billigere å kjøre elbil enn fossilbil.

arthur

Om strømprisen øker kraftig, eller ikke, spiller vel ikke så stor rolle når man uansett får dekket 90% av økningen og kanskje blir ordningen enda bedre, neppe dårligere?
Miev 2014 - solgt
Kona 2018 - solgt
Kia e-Niro 2019 - solgt
Seat Mii Electric - november 2020- tilbakelevert
Hyundai Kona - april 2021
Polestar2 -desember 2022

geear

Sitat fra: arthur på mandag 05. september 2022, klokken 15:07
Om strømprisen øker kraftig, eller ikke, spiller vel ikke så stor rolle når man uansett får dekket 90% av økningen og kanskje blir ordningen enda bedre, neppe dårligere?

Sitat fra: geear på mandag 05. september 2022, klokken 08:49
... dersom strømprisene øker så mye at det faktisk ikke lenger er betydelig billigere å kjøre elbil enn fossilbil.

Uavhengig av hva vi har av støtteordninger, makspriser og så videre. Sluttprisen. Hvis det blir dyrere å kjøre elbil enn fossilbil. Ikke hvisomattemenatte.

ToWalkOrDrive

Dersom jeg var helt uten biler nå, og skulle tenke: "hvilken bil bør jeg kjøpe for å tape minst mulig penger i løpet av de neste 5 årene", så er jeg ikke sikker på at en elbil hadde vært svaret. Du kan f.eks. kjøpe en 10 år gammel Opel Zafira for drøyt 50.000. Da har du ikke mye verdifall i kroner på 5 år. Blir jo litt ekstra kostnader på andre ting, men du sparer mye på mindre verdifall, ingen finansieringskostnader (rentekostnader), i tillegg til at du kan klare deg med ansvarsforsikring i større grad...kommer selvfølgelig an på hvor du bor, og hvor langt du kjører...brukt elbil gir i hvert fall ingen mening.
Tesla Model Y                         2021-

Rævedilter

Eg synes brukt elbil gjer mykje meining som pendlebil.
Eg kjøpte ein -14 Leaf gått 70kkm for 49000,- og det ligger mange Leafer for under 60000,- som ein pruter ned iallefall 10% om ikkje 20%.
Lite rust, enkle å skru på, billige deler (det meste) og den mest driftsikre elbilen.
+ alle fordeler som ein gammal fossilbil bortsett fra rekkevidde.
Lade heime med strømstøtte ikkje minst, eller som meg; lader gratis på jobb.

Daniel_0007

#20
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. september 2022, klokken 15:03
Dersom jeg var helt uten biler nå, og skulle tenke: "hvilken bil bør jeg kjøpe for å tape minst mulig penger i løpet av de neste 5 årene", så er jeg ikke sikker på at en elbil hadde vært svaret. Du kan f.eks. kjøpe en 10 år gammel Opel Zafira for drøyt 50.000. Da har du ikke mye verdifall i kroner på 5 år. Blir jo litt ekstra kostnader på andre ting, men du sparer mye på mindre verdifall, ingen finansieringskostnader (rentekostnader), i tillegg til at du kan klare deg med ansvarsforsikring i større grad...kommer selvfølgelig an på hvor du bor, og hvor langt du kjører...brukt elbil gir i hvert fall ingen mening.

Ja zafira er en knakende bil men kan bli dyre reprasjoner på en såpass gammel bil.
Minner meg om det min svigerfar sa for et par uker siden når han skulle flytte sin datter på hybel, han klagde på volvo xc60 som han kjører nå at den var så liten forhold til zafiraen han hadde før, måtte ha henger for å få plass til det meste mens før på zafiraen så svelgte den det meste  :laugh: Litt snodig da volvoen er over 100 cm lenger
Model 3 2019 LR Rwd

Jejl

Eldre Tesla model S (med gratis lading) ser også ut til å steget en god del i verdi. Er innom Finn og sjekker av og til, og som et eks så så jeg en 7-seter P85 2013 mod som ble lagt ut for 350 000,-, og som det sto SOLGT! på nokså raskt. For et halvt år siden så ville vel 200 000,- vært en mer riktig pris.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. september 2022, klokken 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. september 2022, klokken 15:03
Dersom jeg var helt uten biler nå, og skulle tenke: "hvilken bil bør jeg kjøpe for å tape minst mulig penger i løpet av de neste 5 årene", så er jeg ikke sikker på at en elbil hadde vært svaret. Du kan f.eks. kjøpe en 10 år gammel Opel Zafira for drøyt 50.000. Da har du ikke mye verdifall i kroner på 5 år. Blir jo litt ekstra kostnader på andre ting, men du sparer mye på mindre verdifall, ingen finansieringskostnader (rentekostnader), i tillegg til at du kan klare deg med ansvarsforsikring i større grad...kommer selvfølgelig an på hvor du bor, og hvor langt du kjører...brukt elbil gir i hvert fall ingen mening.

Ja zafira er en knakende bil men kan bli dyre reprasjoner på en såpass gammel bil.
Minner meg om det min svigerfar sa for et par uker siden når han skulle flytte sin datter på hybel, han klagde på volvo xc60 som han kjører nå at den var så liten forhold til zafiraen han hadde før, måtte ha henger for å få plass til det meste mens før på zafiraen så svelgte den det meste  :laugh: Litt snodig da volvoen er over 100 cm lenger

Hæææ? Det stemmer ikke. Er du sikker på at det er Zafira du snakker om?
En Zafira er ca 3,5cm lenger enn en XC60.
En Zafira har et massivt bagasjerom på 720 eller 650 liter (avhengig av modell), mot XC60 sitt 505 liters.
Legger du ned setene har Zafira 1860 liter mot XC60 sine 1432 liter.
XC60 er stor på utsiden, men den har veldig tjukke "vegger", og veldig stor bakkeklaring, så plassen inni er overraskende liten.

En jeg kjenner som har hatt Zafira i over 10 år har ikke vært plaget med særlig reparasjoner, men han kan selvfølgelig ha vært heldig.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rævedilter på fredag 09. september 2022, klokken 08:46
Eg synes brukt elbil gjer mykje meining som pendlebil.
Eg kjøpte ein -14 Leaf gått 70kkm for 49000,- og det ligger mange Leafer for under 60000,- som ein pruter ned iallefall 10% om ikkje 20%.
Lite rust, enkle å skru på, billige deler (det meste) og den mest driftsikre elbilen.
+ alle fordeler som ein gammal fossilbil bortsett fra rekkevidde.
Lade heime med strømstøtte ikkje minst, eller som meg; lader gratis på jobb.

Ja, jeg burde presisert at det var familiebil jeg tenkte på, altså familiens Bil Nr 1, som en bruker til sommerferier og lengre turer også. For pendlerbiler vil det vel fremdeles kunne svare seg med brukt elbil. Skal en bla opp 400-500.000 for en elbil så ville jeg heller ha gått for en helt ny bil, selv om det er litt ventetid. Da får du gjerne billigere finansiering og lengre garanti.
Tesla Model Y                         2021-

Rævedilter

Eg trur nå eg heller hadde kjørt på tur med Leifen enn ein 10 år gammal Zafira...
Ellers er jo generelt (se bort fra det dysfuksjonlelle markedet me har nå) å kjøpe ny bil det dyreste ein kan gjere, og spesielt elbil er jo langt meir driftsikkert enn ein fossilbil når dei blir nokre år samt langt billigare å kjøre med, så på ein 2-3-4 år gamal bil er jo mykje av verditapet tatt, etter 4-5 år er halve verditapet tatt, 20% bare første året er vanlig.

Daniel_0007

Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. september 2022, klokken 09:44
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. september 2022, klokken 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. september 2022, klokken 15:03
Dersom jeg var helt uten biler nå, og skulle tenke: "hvilken bil bør jeg kjøpe for å tape minst mulig penger i løpet av de neste 5 årene", så er jeg ikke sikker på at en elbil hadde vært svaret. Du kan f.eks. kjøpe en 10 år gammel Opel Zafira for drøyt 50.000. Da har du ikke mye verdifall i kroner på 5 år. Blir jo litt ekstra kostnader på andre ting, men du sparer mye på mindre verdifall, ingen finansieringskostnader (rentekostnader), i tillegg til at du kan klare deg med ansvarsforsikring i større grad...kommer selvfølgelig an på hvor du bor, og hvor langt du kjører...brukt elbil gir i hvert fall ingen mening.

Ja zafira er en knakende bil men kan bli dyre reprasjoner på en såpass gammel bil.
Minner meg om det min svigerfar sa for et par uker siden når han skulle flytte sin datter på hybel, han klagde på volvo xc60 som han kjører nå at den var så liten forhold til zafiraen han hadde før, måtte ha henger for å få plass til det meste mens før på zafiraen så svelgte den det meste  :laugh: Litt snodig da volvoen er over 100 cm lenger

Hæææ? Det stemmer ikke. Er du sikker på at det er Zafira du snakker om?
En Zafira er ca 3,5cm lenger enn en XC60.
En Zafira har et massivt bagasjerom på 720 eller 650 liter (avhengig av modell), mot XC60 sitt 505 liters.
Legger du ned setene har Zafira 1860 liter mot XC60 sine 1432 liter.
XC60 er stor på utsiden, men den har veldig tjukke "vegger", og veldig stor bakkeklaring, så plassen inni er overraskende liten.

En jeg kjenner som har hatt Zafira i over 10 år har ikke vært plaget med særlig reparasjoner, men han kan selvfølgelig ha vært heldig.

Er den første modelen zafira a

Zafira A (1999–2005)
Zafira A (T98)
Dimensions
Wheelbase   2,694 mm (106.1 in)
Length   4,317 mm (170.0 in)
Width   1,742 mm (68.6 in)

mot xc60

Wheelbase   2,774 mm (109.2 in)
Length   4,628 mm (182.2 in)
Width   1,891 mm (74.4 in)
Height   1,715 mm (67.5 in)

Så er jo 300cm lenger
Model 3 2019 LR Rwd

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. september 2022, klokken 12:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. september 2022, klokken 09:44
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. september 2022, klokken 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. september 2022, klokken 15:03
Dersom jeg var helt uten biler nå, og skulle tenke: "hvilken bil bør jeg kjøpe for å tape minst mulig penger i løpet av de neste 5 årene", så er jeg ikke sikker på at en elbil hadde vært svaret. Du kan f.eks. kjøpe en 10 år gammel Opel Zafira for drøyt 50.000. Da har du ikke mye verdifall i kroner på 5 år. Blir jo litt ekstra kostnader på andre ting, men du sparer mye på mindre verdifall, ingen finansieringskostnader (rentekostnader), i tillegg til at du kan klare deg med ansvarsforsikring i større grad...kommer selvfølgelig an på hvor du bor, og hvor langt du kjører...brukt elbil gir i hvert fall ingen mening.

Ja zafira er en knakende bil men kan bli dyre reprasjoner på en såpass gammel bil.
Minner meg om det min svigerfar sa for et par uker siden når han skulle flytte sin datter på hybel, han klagde på volvo xc60 som han kjører nå at den var så liten forhold til zafiraen han hadde før, måtte ha henger for å få plass til det meste mens før på zafiraen så svelgte den det meste  :laugh: Litt snodig da volvoen er over 100 cm lenger

Hæææ? Det stemmer ikke. Er du sikker på at det er Zafira du snakker om?
En Zafira er ca 3,5cm lenger enn en XC60.
En Zafira har et massivt bagasjerom på 720 eller 650 liter (avhengig av modell), mot XC60 sitt 505 liters.
Legger du ned setene har Zafira 1860 liter mot XC60 sine 1432 liter.
XC60 er stor på utsiden, men den har veldig tjukke "vegger", og veldig stor bakkeklaring, så plassen inni er overraskende liten.

En jeg kjenner som har hatt Zafira i over 10 år har ikke vært plaget med særlig reparasjoner, men han kan selvfølgelig ha vært heldig.

Er den første modelen zafira a

Zafira A (1999–2005)
Zafira A (T98)
Dimensions
Wheelbase   2,694 mm (106.1 in)
Length   4,317 mm (170.0 in)
Width   1,742 mm (68.6 in)

mot xc60

Wheelbase   2,774 mm (109.2 in)
Length   4,628 mm (182.2 in)
Width   1,891 mm (74.4 in)
Height   1,715 mm (67.5 in)

Så er jo 300cm lenger

Det var så gammel Zafira, ja - det var noe annet....men ikke 3 meter lenger (300cm)  ;)
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Rævedilter på fredag 09. september 2022, klokken 10:44
Eg trur nå eg heller hadde kjørt på tur med Leifen enn ein 10 år gammal Zafira...
Ellers er jo generelt (se bort fra det dysfuksjonlelle markedet me har nå) å kjøpe ny bil det dyreste ein kan gjere, og spesielt elbil er jo langt meir driftsikkert enn ein fossilbil når dei blir nokre år samt langt billigare å kjøre med, så på ein 2-3-4 år gamal bil er jo mykje av verditapet tatt, etter 4-5 år er halve verditapet tatt, 20% bare første året er vanlig.

Det er jo nettopp pga de syke prisene nå som er grunnen til at jeg ikke ville kjøpt en dyrere brukt elbil akkurat nå, ettersom det ikke gir mening. Når en 1 år gammel brukt Tesla Model Y i dag koster 25.000 mer enn en ny (før mva neste år), så hadde jeg heller kjøpt en flunk ny, evt en annen bil.
Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

...ganske sinnsykt at de prøver å selge en vanlig Long Range Model Y til 699.000 (2 sett dekk), når den ny koster under 600.000 med to sett dekk hos Tesla (625.000 inkl mva ved levering etter nyttår).
Tesla Model Y                         2021-

geear

Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. september 2022, klokken 12:06
Sitat fra: ToWalkOrDrive på fredag 09. september 2022, klokken 09:44
Sitat fra: Daniel_0007 på fredag 09. september 2022, klokken 09:10
Sitat fra: ToWalkOrDrive på torsdag 08. september 2022, klokken 15:03
Dersom jeg var helt uten biler nå, og skulle tenke: "hvilken bil bør jeg kjøpe for å tape minst mulig penger i løpet av de neste 5 årene", så er jeg ikke sikker på at en elbil hadde vært svaret. Du kan f.eks. kjøpe en 10 år gammel Opel Zafira for drøyt 50.000. Da har du ikke mye verdifall i kroner på 5 år. Blir jo litt ekstra kostnader på andre ting, men du sparer mye på mindre verdifall, ingen finansieringskostnader (rentekostnader), i tillegg til at du kan klare deg med ansvarsforsikring i større grad...kommer selvfølgelig an på hvor du bor, og hvor langt du kjører...brukt elbil gir i hvert fall ingen mening.

Ja zafira er en knakende bil men kan bli dyre reprasjoner på en såpass gammel bil.
Minner meg om det min svigerfar sa for et par uker siden når han skulle flytte sin datter på hybel, han klagde på volvo xc60 som han kjører nå at den var så liten forhold til zafiraen han hadde før, måtte ha henger for å få plass til det meste mens før på zafiraen så svelgte den det meste  :laugh: Litt snodig da volvoen er over 100 cm lenger

Hæææ? Det stemmer ikke. Er du sikker på at det er Zafira du snakker om?
En Zafira er ca 3,5cm lenger enn en XC60.
En Zafira har et massivt bagasjerom på 720 eller 650 liter (avhengig av modell), mot XC60 sitt 505 liters.
Legger du ned setene har Zafira 1860 liter mot XC60 sine 1432 liter.
XC60 er stor på utsiden, men den har veldig tjukke "vegger", og veldig stor bakkeklaring, så plassen inni er overraskende liten.

En jeg kjenner som har hatt Zafira i over 10 år har ikke vært plaget med særlig reparasjoner, men han kan selvfølgelig ha vært heldig.

Er den første modelen zafira a

Zafira A (1999–2005)
Zafira A (T98)
Dimensions
Wheelbase   2,694 mm (106.1 in)
Length   4,317 mm (170.0 in)
Width   1,742 mm (68.6 in)

mot xc60

Wheelbase   2,774 mm (109.2 in)
Length   4,628 mm (182.2 in)
Width   1,891 mm (74.4 in)
Height   1,715 mm (67.5 in)

Så er jo 300cm lenger
I forrige innlegg skrev du at den var 100 cm (en meter) lenger, nå 300 cm (3 meter) lenger, og så er den altså egentlig 30 cm (0,3 meter) lenger..  :o  :P

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA