Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Stadig økende bruktbilpriser på FINN

Startet av Moas, tirsdag 30. august 2022, klokken 13:51

« forrige - neste »

Vaduz

Ny grå model Y med vinterdekk er nærmere 620k med levering såvidt jeg husker. Så rundt 650k med mva. Tviler på den blir solgt til den prisen.

Mer ekstremt er vel at gamle roadstere vel har bikket millionen på Finn, det er ganske rå endring siden 2019 der de gikk for sånn 300k.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Vaduz på lørdag 10. september 2022, klokken 20:58
Ny grå model Y med vinterdekk er nærmere 620k med levering såvidt jeg husker. Så rundt 650k med mva. Tviler på den blir solgt til den prisen.

Mer ekstremt er vel at gamle roadstere vel har bikket millionen på Finn, det er ganske rå endring siden 2019 der de gikk for sånn 300k.

Ja, det er et godt poeng. Det er hvit som koster 600.000 med vinterdekk i dag, og 625.000 med levering etter nyttår (med mva).
Tesla Model Y                         2021-

Rævedilter

Det vart nett solgt ein Leif -13 gått 140kk med mangellapp på bremser og uten EU kontroll for 77'.
Den gjekk rett til Ukrania og vil bli solgt der for 125-135'.

Jejl

Min spådom er at tidlige Model S med gratis superlading etterhvert vil nå absurde verdier.
Det er Roadstere i USA som har blitt solgt for 2,5 mill nok, og verdien har passert 1 mill i  Norge.
Tipper vi passerer 400 000 som standard for eldre Model S med gratis lading innen et par år! Disse vil etter hvert  bli en sjeldenhet!
Jeg har ingen planer om å selge min P85 13 mod med det første.

geear

Roadstere selges til høy pris på grunn av produksjonsantallet. Det er samlebiler. Model S får aldri den samme effekten.

Jejl

Hvis en ser på antallet produsert  Model S med gratis Superlading globalt sett så er det veldig få, sammenlignet med dagens produksjonshastighet.
Jeg har fulgt litt med på priser i Europa på tidlige Model S, og i de fleste land har prisene eksplodert i den siste tiden.
Eksempelvis så er snittprisen på Model S 2014 modeller til salgs i England (første år med høyreratt) 456 000 kr. For bare et år siden var prisene minst 200 000 kr lavere.
I Tyskland, Frankrike og Spania er det det samme. Ja, det er faktisk over 8 år gamle biler som har prisantydning på over 60 000 Euro, altså mer enn de kostet nye.
Prisene vil nok stige tilsvarende i Norge også etterhvert.

geear

Gratis lading gjør ikke bilene til samleobjekter. Produksjonsantall, kilometerstand og historikk er det som avgjør en samleverdi.

De absurde verdiene du snakker om oppnår man ikke av høy etterspørsel - det er ikke nok. Men kanskje vi ikke anser "absurde verdier" som det samme.

Electric cars in Norway

Sitat fra: geear på torsdag 06. oktober 2022, klokken 22:08
Gratis lading gjør ikke bilene til samleobjekter. Produksjonsantall, kilometerstand og historikk er det som avgjør en samleverdi.

Det kan jo være at denne komboen faktisk kan gi de en høy samlerverdi?  Hvem vet?

elektrolux

Vår S85 med fri SC, alutak og stålfjører, sota vinduer og stor frunk verdsettes i alle fall høyt av oss.

Kan ikke tenke oss en bedre bil å ha i stallen.

Vurderer ny "gratis tur" til Brno neste uke. Ikke noe jeg kunne vurdert uten den.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

geear

Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. oktober 2022, klokken 22:29

Det kan jo være at denne komboen faktisk kan gi de en høy samlerverdi?  Hvem vet?
Personlig hadde jeg kjøpt en Roadster før jeg hadde samlet på en gammel S. Ser ikke helt hva slags verdi en elektronisk aktivert ting (som defineres av serverene til Tesla) tilfører en samlerbil som i utgangspunktet da skal ha lite bruk og helst bare samle støv. Rent kronemessig er gratis superlading veldig enkelt å regne ut verdien av, så det er opp til en eventuell kjøper hva slags bruksbehov han har. For de fleste vil det bety en veldig begrenset årlig gevinst, og ikke noe som kan forsvares av å betale "absurde summer" for bilen.

Hva skal en med gratis superlading på en bil som skal samle støv i en garasje? Ser ikke helt at det gir en verdi

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 07. oktober 2022, klokken 12:30
Sitat fra: Electric cars in Norway på torsdag 06. oktober 2022, klokken 22:29

Personlig hadde jeg kjøpt en Roadster før jeg hadde samlet på en gammel S. Ser ikke helt hva slags verdi en elektronisk aktivert ting (som defineres av serverene til Tesla) tilfører en samlerbil som i utgangspunktet da skal ha lite bruk og helst bare samle støv. Rent kronemessig er gratis superlading veldig enkelt å regne ut verdien av, så det er opp til en eventuell kjøper hva slags bruksbehov han har. For de fleste vil det bety en veldig begrenset årlig gevinst, og ikke noe som kan forsvares av å betale "absurde summer" for bilen.

Hva skal en med gratis superlading på en bil som skal samle støv i en garasje? Ser ikke helt at det gir en verdi

Prisen på Model S med gratis supercharger har allerede steget kraftig i Norge og (men det ha mange elbiler). Kjenner en som var ute etter en sånn bil, og nesten kjøpte for et drøyt år siden, og angrer veldig nå, for nå har han ikke råd. Det er jo selvsagt kombinasjonen av mange lange bilturer og høy strømpris som gjør at prisen presses opp, mens antall tilgjengelige går ned. Kjenner for eksempel noen som kjøpte feriehus i Italia som kjøpte Model S med gratis superlading for å kunne reise nesten gratis dit når de ville. Når det nå har åpnet opp for lange reiser mellom land (etter pandemi) så øker jo og etterspørselen etter biler for billige lange bilturer.
Vil ikke kalle det samlerverdi, men heller brukerverdi...

geear

Nettopp. Alle elbiler har steget i pris, så det går ikke an å tolke det til at det kun gjelder gratis superlading. Gratis superlading kan som sagt enkelt regnes om til kroner. Hurtiglader man for 5000,- i året, så er det bare å regne ut hvor mye man kan betale ekstra for akkurat det.

Egil Fonn

Jeg ville ikke kjøpt gammel S om den skulle kjøres med. Hjelper ikke med gratis strøm på en bil som må til verksted hele tiden. Eide en for noen år siden med gratis lading, men maken til bil med feil og mangler og påfølgende verksted opphold har jeg aldri opplevd, hverken før eller siden..
BMW IX 40 fra sept.2022
Mercedes EQC fra 31.03.20
Jaguar I-Pace HSE 2019 ( Solgt 24.04.20)
BMW i3 94ah Rex 2017 (solgt 31.07.20)
BMW i3 94ah 2017 fra 02.02.17(solgt 31.05.19)
Tesla P85+ 2014(solgt 24.10.16)
Mercedes B Electric Art 2015 (solgt 01.2018)

Vidar1979

Sitat fra: Egil Fonn på fredag 07. oktober 2022, klokken 14:35
Jeg ville ikke kjøpt gammel S om den skulle kjøres med. Hjelper ikke med gratis strøm på en bil som må til verksted hele tiden. Eide en for noen år siden med gratis lading, men maken til bil med feil og mangler og påfølgende verksted opphold har jeg aldri opplevd, hverken før eller siden..
Min erfaring etter å ha eid en 2017 S i 3 år er og at den er for mye på verksted selv om den er nyere, valgte å kvitte meg med bilen mens det var gjenværende garanti.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: geear på fredag 07. oktober 2022, klokken 14:01
Nettopp. Alle elbiler har steget i pris, så det går ikke an å tolke det til at det kun gjelder gratis superlading. Gratis superlading kan som sagt enkelt regnes om til kroner. Hurtiglader man for 5000,- i året, så er det bare å regne ut hvor mye man kan betale ekstra for akkurat det.

Ja, hvis en f.eks. bor i Lørenskog og har hytte i Verona i Italia, og reiser ned 4 ganger i året blir det 1871km x 2(retur) x 0,2 (kwh per km) x 4 turer x 6 kroner per kWh = 17961,60...og så kjører en gjerne andre turer i løpet av året, så kanskje 22000,- i året. Hvis en planlegger å ha den i 10 år så er det 220.000. De som kjøper bilen kan fort undervurdere forventede vedlikeholdskostnader på en 2016-model Model S/X, sånn at de ikke priser inn det i regnestykket. Andre folk bor i en by, og kjører til kjæresten 80 mil unna hver helg. De vil og være interessert i en sånn bil. Og når det ikke er flere slike biler til salgs presses prisen opp helt til noen er villig til å selge en sånn bil....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA