V2G - hva trenger man for å utnytte dette - og hva koster det å installere?

Startet av hELgenen, fredag 26. august 2022, klokken 11:54

« forrige - neste »

hELgenen

Med stadig økende fornybar, ikke regulerbar, produksjon i porteføljen som  skal dekke vårt energibehov her i landet så er det potensielt en del å hente ved å flytte last.

Den enkleste måten å gjøre dette, slik jeg tenker,vil være om bilen man har faktisk støtter V2G og at dette er
fiks ferdig satt opp f.eks i garasjen slik at bilen kan tømmes og lades etter prisene i markedet.

F.eks burde det være slik at inntil f.eks 50% av batteriet kan jeg tømme ved behov for å barbere bort en del
effekt topper.   Kanskje kan vi "enkelt" "flytte" litt energi på denne måten?

Men hva slags utstyr kreves i bolig/garasje- og hvem har eventuelt ferdige løsninger for slikt..og ikke minst,hva
vil det koste?

Noen som har den minste anelse?

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Blip

Jeg blåser liv i denne tråden igjen siden det blir mer aktuelt når flere biler støtter V2G, V2L og V2H (V2X?). Når spørs det om Norgespris på strøm stopper alle fordeler med solceller og batterier, men dog...

Jeg har tenkt at det ville være en enkel og billig batterliløsning for meg som har solceller på taket med betydelig overproduksjon om sommeren; Kjøpe en gammel elbil med V2G, koble den semi-permanent til nettet og sette den i hagen under et epletre. Ikke trenger den EU-kontroll eller forsikring. Den kan være kondemnert for sen saks skyld så lenge batteri og elektronikk er intakt. Enkel å flytte (på egen tomt) og jeg trenger ikke bruke dyrebare kvadratmeter i huset på batterier.

Eneste ulempen er selvsagt at man trenger plass på tomta. Og at det ikke er mange biler som støtter V2G "ut-av-boksen".

* Tesla Model 3 har _kanskje_ innebygget inverter
* Nissan Leaf trenger ekstern inverter
* Flere?
  • Rød Nissan Leaf (lev. 19. des. 2011, solgt 2019)
  • Tesla Model X res. #178 (avbestilt)
  • Blå Tesla Model S 90D (2016 CPO før facelift)
  • Grå Tesla Model 3 LR (2019 med krok)
Varmepumpe-nerd med 16 kWp solceller på taket

turfsurf

Er nok like greit å kjøpe batteri. Sig-energy har komplette løsninger, og kan med dc-lader aktivere V2X for de fleste biler.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA