Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Pendlarbil for 12 mil t/r

Startet av forvirretungmann, tirsdag 23. august 2022, klokken 07:17

« forrige - neste »

forvirretungmann

Hei,

pga ny jobb trengs det pendlarbil. Strekninga er 12,5 mil tilsammen t/r på europaveg. Den skal køyrast to (enkelte veker tre) gangar pr veke. Vi har ladeboks heime (Easee) men ingen elbil frå før.

Ut over det er kjekt med tak, ratt, sete og fire hjul har eg få krav til standard og utrustning. Kjøper gjerne brukt.

Kva slags elbil vil de med erfaring foreslå for eit slikt behov?

På førehand takk.

turfsurf

#1
I3 94Ah hvis du er på utkikk etter brukt i rimeligere klasse. Nyere utgaver av eUP (med forbedret rekkevidde) med søsken holder vel og.

Hva er målet, billigst mulig bil? Ønsker du app kontroll? Komfort, kjøreglede? Stort sett alle nye elbiler kan benyttes til dette.

Ikke vurder engang biler under 18 mil WLTP.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

edyrli

Mest rekkevidde for pengene er det gjerne Zoe som gir fortsatt. z.e. 40 har 400km NEDC eller ca 300km WLTP. Er ikke dette nok kan du kikke på z.e. 50. Da får du også CCS. Men er jo en dyrere (og nyere) bil.
Jeg gav 119k for min 2017 modell før sommeren. Men ser ut som de allerede har gått opp i pris.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

forvirretungmann

#3
Takk for gode svar!

Behovet er nok primært ein pålitelig og økonomisk pendlarbil for ein. Låg pris og god drift er nok viktigare en "wow" - faktor og musklar.  (Det kunne sikkert vore betre presisert i første innlegg.) Vi får heller skeie ut når vi kjem til stor elbil til familien om eit par år.

Kor mykje tillegg i rekkevidde må eg rekne for vinterkøyring? Eg har rekna x2, men kanskje det er mykje? Og korleis vert straumforbruket ved mykje kø? Siste 1-2 mila er det tidvis ein del kø.

edyrli

z.e. 40 går stort sett over 20 mil på vinteren. Nå har jeg ikke hatt min en vinter enda, men du har se litt på denne vinter testen.
https://elbil.no/test-av-renault-zoe-z-e-40-trygt-pa-riktig-side-av-20-vintermil/
Dersom du vurderer Zoe, så må du låne den med deg hjem og sjekke du får ladet. Det er enkleste testen uten å gå inn på masse tekniske detaljer rundt strømnettet. Den kan være litt sær.

Jeg hadde Seat Mii også som er samme bil som nye e-up long range. Den gikk også greit 20 mil på vinteren. Zoe er litt større, bedre bagasjeplass og muligens noe bedre støydempet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

syklisten

Sitat fra: forvirretungmann på tirsdag 23. august 2022, klokken 09:30


Kor mykje tillegg i rekkevidde må eg rekne for vinterkøyring? Eg har rekna x2, men kanskje det er mykje?

x2 er nok veldig konservativt. Tar du i såpass så er du i hvert fall helt sikker på at du velger rett bil til ditt behov.
Ser vi på NAF sin rekkeviddetest på vinteren (helt nye bilmodeller) så er det ca. 32% kortere på vinteren som er worst case. De fleste ligger på +/- 20%.
Vår gamle Kia Soul er på ca. 35% kortere på vinteren.

https://www.motor.no/aktuelt/motors-store-vintertest-av-rekkevidde-pa-elbiler/217132

Svein_H

Jeg har hatt min Zoe ZE.40 siden våren 2018, og kan bekrefte ca 300km på sommeren (nå i august har den faktisk estimert helt opp i 340km da jeg har kjørt mye i ECO-modus, nuller ut kjørecomputeren hver mnd). På vinteren reduseres rekkevidden med opp mot en tredjedel (estimert rekkevidde ca 200km på de kaldeste januardagene med ned mot 25 blå). Da jeg har pendlervei på ca 150km t/r daglig har jeg klart meg med kun 16A hjemmelading, det laveste SOC jeg har opplevd midtvinters ved hjemkomst har vært 28%.
2021 Zoe Zen+ R110 (2024-)
2018 Zoe Intens R90 (2018-2024)
2013 Focus Titanium 1.6 EcoBoost stv (2012-)
2004 Dethleffs Advantage Globetrotter 2.8 JTD (2021-)

Trekkoppbil

Det spørs hvilke lademuligheter du har på arbeidsplass. Det kan gi stort utslag i investeringsbehovet.

Kjørestil gir også store utslag på forbruket på motorvei. Det er også et spørsmål om du er villig til å justere kjørestilen på dårlige dager med små marginer.

Skulle jeg kjøpe Zoe, ville jeg først sjekke litt opp om hvilke erfaringer bilister har med pålitelighet.

Man bør også sjekke litt opp om priser. Jeg kikka kjappt på Zoe for et par år sida, og den gang la jeg merke til at den kunne være billig i Sverige.  Kjøper man fra Europa, bør man passe på å handle fra virksomhet som kan gi deg momsrefusjon.

Moas

Rekkeviddeforskjellen mellom vinter og sommer er størst på bilene som ikke har VP.

Den opprinnelige egolfen uten VP hadde ned til 1/3 av reklamerekkevidden i -25'c i 110 sonen.

Pass på at du kjøper bil med VP hvis rekkevidden om vinteren er viktig for deg.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA