Megane e-tech vs ID3 o.l...

Startet av Panduck, ons 17. aug 2022, kl. 09:39

« forrige - neste »

Panduck

ID3 var hypet opp i lang tid før den kom, flotte konseptbilder, sikkelig imponerende, vi var nær 100% sikker på at dette ble vår neste bil. 20 min ut i prøvekjøring fikk vi nok, og leverte bilen tilbake, det var en gedigen nedtur.

Megane e-tech har kommet stille inn fra siden, hadde ikke engang hørt om den før den plutselig var klar til prøvekjøring. Dette var en helt annen opplevelse, sammenliknet med ID3, virket jo dette som en langt bedre bil.

Så er da spørsmålet. Hvorfor er det ikke mer oppmerksomhet rundt denne bilen? Forum-delen til denne er jo nær like dødt som forumet til de bilene der hjulene faller av og ingen vet når de får bilen sin. Renault er overhode ikke et merke jeg har hatt på radaren, har faktisk ikke hørt så mye positivt om de, så jeg blir litt skeptisk. Samtidig så var jo dette veldig fristene bil... Det at den kommer med 22kW AC lading gjør den jo til en vinner på destinasjonslading...

Er det noen grunn til at denne bilen går litt "ubemerket"? Kunne jo få prøvekjøring mer eller mindre på dagen selv rett etter at den kom, mens på andre bilmerker var det kø.

Er det noen grunn til at man bør styre unna?

Hallgrim86

Nå skal ikke jeg uttale meg akkurat om Renault, men det er nok endel skrekk igjen - rekkevidde og lading. Det er da lettere å velge noe andre har, noe som folk er kjent med og som man kan dele erfaringer rundt. Med fossilbil har jeg en tanke om at vi var litt mer frie i valgene våre.

Det finnes mange knallgode elbiler som det ikke er så mye ståhei rundt - Mazda MX-30 er en av de. Billig, komfort som en bil til 2xprisen, god økonomi rundt bil/bilhold - og nedlesset i utstyr. Lader du hjemme og har under 20mils behov med den? Da kan du kun kjøpe dyrere biler som ikke er like gode å kjøre, for å dra på et batteri du ikke bruker.

Jeg har som deg med Renault ingen følelser rundt Mazda overhodet. De er et japansk bilmerke jeg ikke har brydd meg noe om så overraskelsen ble stor. Bilen var rett og slett helt super å kjøre, hadde kjempegod lyd, kostet lite og kunne leveres kjapt. Jeg har prøvd de mest kjente bruktkjøpene i klassen, ingen tilbyr den kjøreopplevelsen som Mazda gjør for den summen.

Jeg hadde helt klart ordnet en prøvekjøring, og da hadde jeg insisert på å få låne den over en dag om du ser på den som interessant.

minibiti

The Mégane has the same based as the Nissan Arya so I think quality-wise it should be fine.

There is a guy in Germany who makes videos about EVs and who has a I.D 3 himself, and he recently compared the I.D 3 and the Mégane: https://www.youtube.com/c/BatteryLife/videos

I think you hear very little about the Mégane because it is still quite new and Renault is not a super exciting car brand in Norway.
I test drove the car in July and it is indeed very very nice to drive, and the interior is very nice indeed.
22 kW AC/130 kW DC is a good combo.

The only drawback I see it the price, especially compared to the Zoé :P
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

syklisten

Sitat fra: minibiti på ons 17. aug 2022, kl. 10:21

Does anyone even buy the new Zoe? https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206
0 stars in Euro NCAP, the new Megane e-Tech got 5 stars.

Zoe is taken off the market in Norway, by the way.
2020 Kia e-Soul
2016 Kia Soul EV - solgt

geear

Franske merker har ikke det beste ryktet, iallfall ikke i Norge, og ZOE sine sære ladeløsninger har vel kanskje ikke hjulpet på for Renault. Skal vel ikke så mye mer til. De fleste kjøper jo også de merkene de alltid har hatt, i stedet for å se på alternativer, og Renault har aldri hatt noen stor fanskare i Norge.

Forøvrig enig angående ID.3, hadde vel også reservasjon og var på en eller annen førpremiere eller hva det nå var, tenkte den var en erstatning for e-Golf/e-Niro, som bil nummer to, og ble skuffet over plastikkbilen. Gadd ikke prøvekjøre engang. Har hatt den som leiebil i ettertid, og valget om å ikke bruke mer tid på ID.3 var helt riktig for min del.

Loff

For min del blir måten Renault behandla tilhengerfeste på ZOE, og ikkje minst det at bilen er programmert til å nekte å godta brukte reservedeler god nok grunn til full boikott av merket. Right to repair er viktig, og produsentar som jobbar mot det bør få svi!
Nordmøre
2011 Mitsubishi i-Miev m/dieselbrenner og krok (kjøleskapet)
2013 Mitsubishi i-Miev
2011 Buddy M9 NiMH m/originalt skinninteriør, soltak og krok
2008 Buddy (telefonkiosken)
2014 Tesla Model S 60 (Rocinante)
2015 Zero SR
Hard Rock hybridsykkel med Bafang bakhjulsmotor
Mongoose mountainbike med Bafang krankmotor

minibiti

Sitat fra: syklisten på ons 17. aug 2022, kl. 11:23
Sitat fra: minibiti på ons 17. aug 2022, kl. 10:21

Does anyone even buy the new Zoe? https://www.euroncap.com/en/results/renault/zoe/44206
0 stars in Euro NCAP, the new Megane e-Tech got 5 stars.

Zoe is taken off the market in Norway, by the way.

The ZOE is not sold in Norway anymore indeed. So it was a theoretical comment really.
But my point was that the price difference between the ZOE and the Megane is much bigger than expected.
Oslo

Panduck

Sitat fra: Hallgrim86 på ons 17. aug 2022, kl. 10:13
Mazda MX-30 er en av de. Billig, komfort som en bil til 2xprisen, god økonomi rundt bil/bilhold

Mazda MX-30 ser veldig fin ut, men en av hovedgrunnene til at vi vil bytte ut i3en er rekkevidde, så for oss ble det ikke et alternativ..

Sitat fra: geear på ons 17. aug 2022, kl. 11:27
Franske merker har ikke det beste ryktet, iallfall ikke i Norge, og ZOE sine sære ladeløsninger har vel kanskje ikke hjulpet på for Renault.

Ja, AC-ladings-marerittet der "hurtiglading på AC var fremtiden!" og sinte personer på forumet som klaget sin nød over at det knapt fantes 43kW ladere til bilen de hadde kjøpt, når de hadde blitt overbevist om at dette var fremtiden, samt "ladebøtter" for å få ladet, det ble en ripe i lakken.

Hallgrim86

Sitat fra: Panduck på ons 17. aug 2022, kl. 12:27
Sitat fra: Hallgrim86 på ons 17. aug 2022, kl. 10:13
Mazda MX-30 er en av de. Billig, komfort som en bil til 2xprisen, god økonomi rundt bil/bilhold

Mazda MX-30 ser veldig fin ut, men en av hovedgrunnene til at vi vil bytte ut i3en er rekkevidde, så for oss ble det ikke et alternativ..

Neida, det var ikke ment som det heller - men et eksempel på at det lønner seg å være åpen. Jeg sto litt i samme posisjon som dere, og en tilfeldighet fikk meg til å prøvekjøre.

elektro

Ville valgt Megane e-tech pga. mulighet for taklast, hengerfeste og Android Auto / Google.

Et lite minus med forhjulstrekk? Kanskje ikke vinterstid? Men da klarer man seg kanskje med den rimeligste varianten da..
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

minibiti

Just as an FYI, the Megane does not have the charging problems on AC the ZOE has. So charging will work anywhere in Norway with the normal Type 2 cables.
Oslo

Panduck

Sitat fra: minibiti på ons 17. aug 2022, kl. 13:15
Just as an FYI, the Megane does not have the charging problems on AC the ZOE has. So charging will work anywhere in Norway with the normal Type 2 cables.

Yah I did check that up before I test drove it :)

Panduck

Sitat fra: elektro på ons 17. aug 2022, kl. 12:43
Et lite minus med forhjulstrekk? Kanskje ikke vinterstid? Men da klarer man seg kanskje med den rimeligste varianten da..

Dette er det store minuset, og definitivt en av grunnene til at vi vil vurdere en bil med AWD. Men det blir kost / nytte avgjørelse, det blir dyrere for noe vi trenger noen få ganger. Har aldri hatt AWD før, kun FWD før i3 som har RWD, og det har egentlig aldri vært noe problem annet enn ett par ganger :P

trygvan

Jeg prøvekjørte e-tech. Bra spesifikasjoner men ble ikke overbevist nok til å akseptere prisen som passerte 500'. Synes bla ikke kupeen var åpen og «luftig» nok. Til den prisen er det mange konkurrenter, feks id.4, polestar, tesla osv. jeg endte med en brukt id.4 som jeg faktisk fikk litt billigere enn nybilpris.

Daniel_0007

Sitat fra: trygvan på tor 01. sep 2022, kl. 18:30
Jeg prøvekjørte e-tech. Bra spesifikasjoner men ble ikke overbevist nok til å akseptere prisen som passerte 500'. Synes bla ikke kupeen var åpen og «luftig» nok. Til den prisen er det mange konkurrenter, feks id.4, polestar, tesla osv. jeg endte med en brukt id.4 som jeg faktisk fikk litt billigere enn nybilpris.

Litt artig at på meganen så full spekker du og syns er dyrt og heller går for en delvis ribba id4 istedenfor :P Ja du får mere plass men ifølge innlegget ditt så skriver du at kun komfortpakke+ Og lyspakke ble lagt til men ikke Førerassistentpakke slik at du ihvertfall får ryggekamera.
Skoda Enyaq 85 Sportline 2026
Model 3 2019 LR Rwd Solgt

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA