Bergvarme

Startet av Griffel, søndag 30. september 2012, klokken 23:33

« forrige - neste »

Griffel

Sitat fra: foxy på søndag 30. september 2012, klokken 12:28
dagens strømforbruk nå 30000 kwh pr år - ca. 18000 relatert til oppvarming. hus med boa på 210 kvm brutto 294kvm. nesten bare elektrisk gulvarme - ingen varmepumpe av noe slag... dog programmering av oppvarmingsprofiler pr rom...
Et 18000kWh strømforbruk til oppvarming bør kunne reduseres til ca 5-6000 kWh. Med elektrisk gulvarme idag som da må erstattes av et vannsystem vil investeringen bli minst 200 000,-
Besparelse/år 10 000,- betyr at dersom en gjør dette i et slik tilfelle er det av entusiasme og ikke for å spare penger.

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. september 2012, klokken 22:48
Sitat fra: foxy på søndag 30. september 2012, klokken 22:04
merkostnader for bergvarmeanlegg kr 200000.-

med kapitalkostnader, driftskostnader og strømpris på kr1/kwh, var jeg jo ikke sikker om jeg fortsatt var i livet når det hele gikk breakeven... ;D

Det var da mye, mine totalkostnader var som sagt ikke høyere enn 115.000 kroner.

Hvis ikke dette er medregnet investering i vannbåren varme da (jeg hadde jo det fra før)? Det er isåfall en komfortheving også, noe som har en subjektiv tilleggsverdi.
Med elektrisk gulvvarme fra før var vel dette selvinnlysende. Vi du si at radiatorer representerer en  komfortheving sammenlignet med el-gulvvarme?

Sitat fra: jkirkebo på søndag 30. september 2012, klokken 22:48
Forøvrig har ikke strømprisen vært i nærheten av 100 øre/kWh i snitt de siste tre årene ihvertfall. I fjor var det 85 øre, hittil i år 61 øre.
Dette gjør investeringen det endra mindre lønnsomt enn i foxys kalkyle.

For de med stort varmebehov og vannbårent system fra før er bergvarme klart lønnsomt.
Mindre lønnsomt for de met moderat varmebehov
for nye godt isolerte hus som ikke er alt for store er det lite lønnsomt.
For energispareentusiaster er det et bra alternativ uansett.
Luft til vann er også et rimligere alternativ for de som har vannbåren varme fra før.

For de som fra før har en oljefyr som blir ulovlig om få år er bergvarme absolutt verd å vurdere. En jeg vet om som har investert i slik er svert fornøyd.
Valget var da en blanding av kalkyle, entusiasme og tro på sterkt økende energipriser.

Andre alternativer:
Luft til Luft varmepumpe
Luft til vann varmepumpe
Solfanger
Varmgjennvinning i ventilasjonssystemet
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA