Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 55 S-line Black Edition

Startet av Fendern, tirsdag 09. august 2022, klokken 20:37

« forrige - neste »

Fendern

Sitat fra: smaug01 på onsdag 10. august 2022, klokken 20:02
Ja det minner meg på om at vi bestilte med el-ratt. Tenker det er greit at den smetter inn ved inn og utstiging.

Hva kostet el-justerbart ratt? Klarer ikke finne dette på nettet!

Orbit

2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Jan-Børre Olsen

Som jeg nok en gang tenker bare burde vært standard i en eller annen pakke. Koster såpass lite og er med på å løfte bilen til det nivået den bør være på. Det er ikke til å stikke under en stol at konkurrentene fra bla øst får dette med elbil veldig godt til OG har utstyr som burde være en selvfølge på en Audi. Bare noe sånt som nøkkelløs adgang er ikke standard på en Audi. Det hadde jeg på min 2012 Qashqai og ble rimelig overrasket at en ellers topp spek'et Audi i 2018 ikke hadde det og enda mer overrasket at man faktisk måtte velge det når man bestiller en Etron i 2022. Wtf Audi?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

elektro

Komfortnøkkel er jo gull, uansett hva slags seter og utstyr man har. :)

Man kan selvfølgelig leve uten, men jeg synes det er digg å slippe å fikle med nøklene. Selv om man må ha de i lommen, vesken, rumpetasken eller hva man har. Det fungerer sånn at man bare tar i dørhåndtaket for å åpne. Bilen låser seg imidlertid ikke opp når man nærmer seg bilen med nøkkelen i lommen. På godt og vondt. For å låse berører man bare ett av de fire dørhåndtakene på utsiden. Eller trykker på lukke- og låse knappen på innsiden av bagasjeromsluken. (Om soft close dører forandrer noe av dette vites ikke. Hvis det er noe som fremdeles selges i det hele tatt.)

Kick sensoren for å åpne og lukke bagasjen er vel for øvrig også en del av Komfortnøkkel pakken? Og det er en feature jeg faktisk bruker endel med hendene fulle, eller når luka er møkkete. Selv om det igjen går an å ha er fullverdig liv uten. 🙂

Man kan også låse og låse opp bilen fra appen, samt åpne og lukke bagasjen med knapp i førerdøren. For å lukke bagasjen fra førerplass, må bilen være på. En liten feature jeg liker, er at ikke speilene felles ut hver gang man låser opp bilen. På e-Golfen gjør de det, bare man har glemt en ting i bilen. Det er ikke alltid helt heldig, spesielt ikke når det er snø/is på bilen.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Det er veldig bra deal, spør du meg. Kanonfin bil. Løp og kjøp!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Fendern

#20
Er komfortnøkkel og keyless samme greia?

Tilleggsspørsmål: Leveres 2023 modeller med 22kw ombordlader, eller er det tilvalg?

elektro

Komfortnøkkel og keyless er det samme.

(Finnes det ikke en opsjon for å bruke Android telefoner som nøkkel, forresten?)

Hvis 22 kW lader er standard er det noe nytt. Men, det står at ekstra ladeluke på høyre side er inkludert i Edition pakka. Dette innebærer normalt 22 kW lader også. Tror ikke det går an å få det ene uten det andre. Det er jo berre lækkert.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Orbit

Nøkkel på Android-telefon heter "Audi connect key" (opsjon 2F1 kr 1980), men dette er en tjeneste som må fornyes etterhvert. Det følger også med et RFID-kort i kredittkortstørrelse, men dette kan bare aktiveres via en Android-telefon. Etter de tre første årene som er inkludert, koster det 913 kr/år.

Ladeluke på begge sider (JS1, kr 5560) kan leveres også med standardladeren på 11 kW. Skal en ha 22 kW er dette et ekstra tilvalg (KB4, kr 20360). Disse kan nå bestilles uavhengig av hverandre. Det var før en binding i systemet (men ikke teknisk) på at 22 kW krevde også høyre ladeluke, men den er tatt bort nå.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

elektro

Sitat fra: Orbit på torsdag 11. august 2022, klokken 23:32
Nøkkel på Android-telefon heter "Audi connect key" (opsjon 2F1 kr 1980), men dette er en tjeneste som må fornyes etterhvert. Det følger også med et RFID-kort i kredittkortstørrelse, men dette kan bare aktiveres via en Android-telefon. Etter de tre første årene som er inkludert, koster det 913 kr/år.

Ladeluke på begge sider (JS1, kr 5560) kan leveres også med standardladeren på 11 kW. Skal en ha 22 kW er dette et ekstra tilvalg (KB4, kr 20360). Disse kan nå bestilles uavhengig av hverandre. Det var før en binding i systemet (men ikke teknisk) på at 22 kW krevde også høyre ladeluke, men den er tatt bort nå.

Takk Orakel! Jeg mener @Orbit.. :D

Har forøvrig prøvekjørt BMW iX40 i dag, og jeg står ved mitt råd ang. e-tron 55 quattro Black Edition; Løp og kjøp!
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Øyvis Prøyvis

Enig...løp og kjøp.
Jeg ville tatt med virtual cockpit plus da denne inneholder en ekstra visning som i mine øyne er den beste visningen av instrumentpanelet. Dette er selvfølgelig bare min subjektive vurdering, men ta en titt og vurder selv. Alle e-tron modeller kommer med virtual cockpit, men altså ikke "plus" utgaven. Tror det er noe sånn som 1500 kr ekstra....tullete av Audi å ikke "bjuda på", men det er kanskje enda mer tullete av meg å kjøpe det ekstra  ;)
2022 e-tron 55
2020 e-tron 50 - solgt

thorerik

Noen som har fått noen gode tilbud på 55 s line sport black edition utover hva som står på kampanjesiden?  :)

daktari

Sitat fra: elektro på fredag 12. august 2022, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på torsdag 11. august 2022, klokken 23:32
Nøkkel på Android-telefon heter "Audi connect key" (opsjon 2F1 kr 1980), men dette er en tjeneste som må fornyes etterhvert. Det følger også med et RFID-kort i kredittkortstørrelse, men dette kan bare aktiveres via en Android-telefon. Etter de tre første årene som er inkludert, koster det 913 kr/år.

Ladeluke på begge sider (JS1, kr 5560) kan leveres også med standardladeren på 11 kW. Skal en ha 22 kW er dette et ekstra tilvalg (KB4, kr 20360). Disse kan nå bestilles uavhengig av hverandre. Det var før en binding i systemet (men ikke teknisk) på at 22 kW krevde også høyre ladeluke, men den er tatt bort nå.

Takk Orakel! Jeg mener @Orbit.. :D

Har forøvrig prøvekjørt BMW iX40 i dag, og jeg står ved mitt råd ang. e-tron 55 quattro Black Edition; Løp og kjøp!
Kanskje bedre i en annen tråd, men hva synes en erfaren etron eier om iX40?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Hen9ng

Hør på den siste utgaven av Finansavisens Bilpodcast mil etter mil, der har de en liten gjennomgang av e-tron og ix, hvor de også konkluderer med e-tron. Den får veldig mye skryt.

elektro

Sitat fra: daktari på lørdag 13. august 2022, klokken 10:49
Sitat fra: elektro på fredag 12. august 2022, klokken 18:21
Sitat fra: Orbit på torsdag 11. august 2022, klokken 23:32
Nøkkel på Android-telefon heter "Audi connect key" (opsjon 2F1 kr 1980), men dette er en tjeneste som må fornyes etterhvert. Det følger også med et RFID-kort i kredittkortstørrelse, men dette kan bare aktiveres via en Android-telefon. Etter de tre første årene som er inkludert, koster det 913 kr/år.

Ladeluke på begge sider (JS1, kr 5560) kan leveres også med standardladeren på 11 kW. Skal en ha 22 kW er dette et ekstra tilvalg (KB4, kr 20360). Disse kan nå bestilles uavhengig av hverandre. Det var før en binding i systemet (men ikke teknisk) på at 22 kW krevde også høyre ladeluke, men den er tatt bort nå.

Takk Orakel! Jeg mener @Orbit.. :D

Har forøvrig prøvekjørt BMW iX40 i dag, og jeg står ved mitt råd ang. e-tron 55 quattro Black Edition; Løp og kjøp!
Kanskje bedre i en annen tråd, men hva synes en erfaren etron eier om iX40?

Hehe.. ser at dette fort kan utarte seg, men la meg begynne med å si at jeg har alltid har hatt sansen for BMW. Som ung var drømmen en 325i (eller M3, da..). 20 år senere likte jeg deres til tilnærming til elbil med i3 og har latt meg imponere av hva de fikk til med iX3, selv om den kom litt sent og er uten firehjulstrekk. Jeg er også blant de som liker utseendet til iX veldig godt! Faktisk enda bedre enn e-tron quatttro. Med en pris på rett over 800 greit utstyrt burde 40'en også være en god konkurrent. Men;

  • e-tron er litt sterkere/raskere
  • e-tron har større batteri (15 kWh netto / 20 kWh brutto)
  • e-tron lader raskere
  • e-tron har mer oppgitt bagasjeplass og frunk
  • e-tron har høyere max bakkeklaring og luftfjæring
Du betaler altså mer, eller i beste fall like mye, for mindre. Selv om forskjellene i praksis er små, og iX 40 er nyere, må jeg si 1-0 til e-tron på verdi for pengene.

På støynivå vurderer jeg bilene likt og assistentsystemene oppleves som like bra. Fjæringen er imidlertid mer komfortabel i e-tron, samtidig som den krenger mindre. Jeg mener også at styringen er mer direkte og «tightere» på et vis. 2-0.

Når det gjelder interiøret er iX mer moderne og luftigere. Begge bilene har gode bakseter med OK lårstøtte. Jeg blir imidlertid ikke helt venn med de korte, rare forsetene i iX, som man sitter oppå. Selv om det faktisk er noe sidestøtte der, når det trengs. Skjermen er pen, men sitter for langt unna føreren, og den må man bruke i større grad enn på e-tron. F.eks. til å endre avstand til forankjørende bil på adaptiv cruise, velge kjøreprogram osv. Lane assist har ingen dedikert knapp, men man må «cycle» innom hastighetsbegrensning for å komme til ACC med og uten kjøreassistent. Nå kan man sikkert gjøre mye med iDrive, med litt trening, men direkte intuitivt er dette systemet ikke. De haptiske knappene på treverket, som min bil var utstyrt med, krever jo også at man tar blikket bort fra veien i stor grad. Varmepanelene i iX er en interressant løsning, men for meg blir dette 3-0.

Så kunne jeg fint levd med dette, dersom bagasjeplassen var mye bedre i BMW iX. Det er den ikke. Snarere tvert om, etter mitt skjønn. Den er i beste fall lik. Da mener jeg valget blir relativt enkelt, men heldigvis handler ikke bilkjøp kun om fornuft. 8)

PS! Jeg kjørte en kort, blandet testrunde på tre mil med begge biler og fikk 20,0 kWh/100 km. i iX'en  og 21,0 kWh/100 km. i e-tron. Er dessverre litt usikker på om jeg fikk med meg turen til den forrige testsjåføren erttersom jeg ikke nullstilte «denne turen».. Fikk i alle fall ikke inntrykk av ar der var natt og dag. Hadde vært gøy å testet bilene på langtur, sammen. Under like forhold og i samme tempo.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Hax

Som en ix eier får jeg nyansere den forrige posten litt.

e-tron er litt sterkere/raskere
Bmw ix 40 er raskere enn oppgitt i spesifikasjonene og er derfor like rask som audi etron. Ingen praktisk forskjell her.
e-tron har større batteri (15 kWh netto / 20 kWh brutto)
Ja, etron har større batteri, men bruker samtidig såpass mye ekstra strøm at den reelle rekkevidden er ca lik.
e-tron lader raskere
Begge bilene lader på 150, men etron har en flatere ladekurve. Samtidig er det ikke noe praktisk forskjell på hvor langt du kan kjøre per ladeøkt. Etron lader raskere mot slutten, men den bruker også mer energi så det går opp i opp.
e-tron har mer oppgitt bagasjeplass og frunk
Etron er oppgitt med betydelig større bagasjerom i spesifikasjonen, men forskjellen er mindre i virkeligheten. Men det er nok litt større på etron. At ix ikke har frunk for ladekabler er et savn.
e-tron har høyere max bakkeklaring og luftfjæring
Begge bilene har tilstrekkelig bakkeklaring etter mitt skjønn. Ut i fra hva jeg kan se har ix mer enn etron, men etron har kanskje mulighet for å justere høgere pga luft ved behov? Uansett begge bilene tar deg frem til 99% av alle hytter. Angående luft så kan ix 40 ha luft, men du kan nok ikke bestille det nå da bmw har begrenset noen av tilvalgene pga delemangel.

Informasjonen jeg viser til her har støtte i data fra bjørn nyland. Du kan se mer her. https://docs.google.com/spreadsheets/d/1V6ucyFGKWuSQzvI8lMzvvWJHrBS82echMVJH37kwgjE/edit#gid=735351678

Hvis du ser på reviews så slår de begge veier. Det kommer ned til om du ønsker det tradisjonelle eller det moderne. Bilene er såpass like at det kommer ned til personlig preferanse.

Når det kommer til pris har bmw vært billigere men jeg ser audi kommer ganske bra ut i disse dager da jeg antar de kjører på med kampanjer for å selge ut før oppdateringen kommer. Men, det er jo selvfølgelig usikkert hvordan oppdateringen vil slå ut på bruktbilprisen. Samtidig er det rabatt å hente på bmw dersom du er kan benytte deg av storkunderabatt på 4% som feks medlem i akademikerne osv.

Det kommer alt i alt ned til hvilken bil du liker. Du vil garantert bli fornøyd med begge. Og ikke minst. Hvilken kan du få før nyttår så du ikke må betale moms :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA