Id4 bakhjulsdrift på vinterføre

Startet av Fred_05, tirsdag 09. august 2022, klokken 12:23

« forrige - neste »

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Trond.m på søndag 14. august 2022, klokken 03:55
Sitat fra: turfsurf på onsdag 10. august 2022, klokken 08:27
Har hatt både i3 (siste versjon) og Model S RWD, begge med gode dekk, og med begge var hurtigkjetting og dekkvask påkrevd.
Har erfaring med i3 og iX3 med RWD og det har vært helt uproblematisk selv i bratte bakker i Asker og opp hyttevei til 1100 moh. Men de har en traction innstilling som gjør at ikke antispinn tillater litt hjulspinn. Vask av dekk gjelder vel for AWD også hvis man vil kunne kjøre forvarlig. Men at ikke VW har en tilsvarende innstilling av antispinn gjør nok at det er lettere å stå fast med den enn BMW sine modeller. Men mannkan jo håpe at de kommer med forbedret sw etterhvert.

Spørs sikkert hvilke bakker en skal opp. Jeg hadde aldri kjettinger på min 2014 Model S. Men på den tiden var vinterkjøringen begrenset til skitrek = oppkjørte veier.

Er uansett litt urettferdig å sammenligne med iX3 da den har 43% vekt foran og 57% vekt på trekkhjulene bak. Så det er 32,5% mer vekt bak enn foran. Det hjelper godt oppover bakkene. De andre bilene her har nærmere 50/50.
Tesla Model Y                         2021-

hELgenen

Har hatt både i3 (siste versjon) og Model S RWD, begge med gode dekk, og med begge var hurtigkjetting og dekkvask påkrevd.
Har erfaring med i3 og iX3 med RWD og det har vært helt uproblematisk selv i bratte bakker i Asker og opp hyttevei til 1100 moh. Men de har en traction innstilling som gjør at ikke antispinn tillater litt hjulspinn. Vask av dekk gjelder vel for AWD også hvis man vil kunne kjøre forvarlig. Men at ikke VW har en tilsvarende innstilling av antispinn gjør nok at det er lettere å stå fast med den enn BMW sine modeller. Men mannkan jo håpe at de kommer med forbedret sw etterhvert.

Du kan skru av ESP systemet i bil menyen på ID.4. Hva slags effekt det får på fremkommelighet på vinterføre vet jeg ikke. Men jeg har flere ganger skrudd det av på f.eks grusveier med min GTX da jeg synes bilen "kveles," når den er aktiv. Mulig dette vil kunne øke frenkomnelighet på RWD bilene også om en skrur det av? Synes den minner litt om Traction innstillingen på BMW i3 uten at jeg har skal si med sikkerhet at det er det...

turfsurf

Ja, brukte traction på i3 og slip start på Model S. Uten er det jo håpløst.

Men på dårlig brøytende veier med våt snø, ubrøytet gårdsplass eller ta løs i bratt motbakke med mye snø så holder det ikke med 2WD.

Det er rett og slett forhold 2WD ikke takler. Det er 2 hjul som må dyttes, og har de for mye motstand i tillegg til at det er glatt stopper det.

Når det er sagt så er jo moderne 2WD elbiler milevis bedre enn gamle fossile RWD.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Dieselgubben

For min del konkluderte jeg at det gikk helt greit med Id4 i en Tromsøvinter. Min utfordring var rygging til garasje i bakke på holke eller slush snø, det siste er noe av det verste - snøsåle som går i oppløsning grunnet mildvær. Ellers gikk det ok, tar ikke like raskt løs i kryss og rundkjøring og man får awd bilene opp i baken når man kjører opp bakker.

Bilen ble solgt til fordel for en Gtx. Kjører man mye på ujevne snøforhold og man har råd, ville jeg nok kjøpt Gtx. Men som sagt går det helt fint med rwd.

Annenhåndsverdi har faktisk utviklet seg veldig bra for 1 st rwd modellene. Om det blir slik fremover er vanskelig å si. Vag sliter fortsatt med produksjonen og delemangel, og har en stor ordrebacklog spesielt på biler med pluss pakker.

igniztion

Sitat fra: hELgenen på søndag 14. august 2022, klokken 07:08
Du kan skru av ESP systemet i bil menyen på ID.4. Hva slags effekt det får på fremkommelighet på vinterføre vet jeg ikke. Men jeg har flere ganger skrudd det av på f.eks grusveier med min GTX da jeg synes bilen "kveles," når den er aktiv. Mulig dette vil kunne øke frenkomnelighet på RWD bilene også om en skrur det av? Synes den minner litt om Traction innstillingen på BMW i3 uten at jeg har skal si med sikkerhet at det er det...

Dette gjelder kun GTX. Eneste justeringen man kan gjøre i RWD med 2.x software i alle fall, er å sette den i Sport. Da tillater den bittelitt mer hjulspinn - men ikke nok.
2021 VW ID.4 1st Max
2014 VW e-Up

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA