Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Levering Plaid S/x

Startet av PDO, mandag 08. august 2022, klokken 23:20

« forrige - neste »

Marzo

Sitat fra: lightscribe på lørdag 25. mars 2023, klokken 09:11
Sitat fra: Marzo på tirsdag 24. januar 2023, klokken 20:00Det er solgt 4stk, 2 LR og en XP og en SP ut i fra kjøretøyregisteret.
130 unike biler har blitt annonsert hittil på Finn.

Tesla har registrert 84stk Model X Plaid og 26 Model S på seg selv.
Det si 35% av alle X og 25% av alle S kommer, eller er på markedet...

Oppdatering? :-)

Hvordan kan jeg finne disse tallene selv?

Siden desember er det annonsert 182stk 2023 Model S og X. 15stk er solgt (dvs omregistrert).

Fordelt på;
Model S Long Range 6 av 25 solgt
Model S Plaid 4 av 78 solgt
Model X Plaid 5 av 79 solgt

Jeg henter info fra annonsering på finn.

geear

Billigste S Plaidene fra Tesla nå er altså 400k under nypris. Det forteller en ting og to om hvor dårlig salget går, og/eller at de må bli kvitt biler før det kommer en signifikant oppgradering.

Og billigste S LR på Finn er nå på 899k, mens nyprisen er 1250k. Begynner vel å nærme seg tap nå selv for flipperne med tidlige bestillinger og utlevering pre moms?

Marzo

Det er flere som nå selger Plaid med tap når man ser på heftelsene på bilene.

LR gikk vel for under 900 før jul. Disse er fremdeles i pluss før evt pruting.

lightscribe

Takk Marzo.  Jeg burde ha aksjer i Schibsted - er kansje dem som tjener mest pa S/X :-)

geear

Har hørt at forhandlerne ikke har tidsbegrensning på annonsene på Finn, kun betaler engangspris per annonse, og i tillegg får rabatt på høyt antall, men vet ikke om det stemmer. I så fall er det ikke noen oppside for Finn med mange annonser og dårlig omsetning, det betyr færre annonser totalt...

Marzo

Sitat fra: geear på mandag 27. mars 2023, klokken 10:27Har hørt at forhandlerne ikke har tidsbegrensning på annonsene på Finn, kun betaler engangspris per annonse, og i tillegg får rabatt på høyt antall, men vet ikke om det stemmer. I så fall er det ikke noen oppside for Finn med mange annonser og dårlig omsetning, det betyr færre annonser totalt...

Forhandlere betaler fra 489,- for de små, opp til 202,- for stor merkeforhandlere (over 12000 annonser).
De som fortsatt tar inn Tesla i innbytte er som regel de mindre forhandlerene så prisen er ikke langt fra hva privatpersoner betaler.
Nytt for i år er når en forhandler re-publiserer eller endrer prisen med over 5000,- så blir den gamle annonsen deaktivert og ny annonse generert. Med de fordeler og ulemper det gir.

Er nok ikke langt unna sannheten at det er Schibsted som har høyest fortjeneste når det kommer til å flippe Tesla.


Du kan ikke vise dette vedlegget. Du kan ikke vise dette vedlegget. 

Hrc

Prisen for de brukte Plaid hos Tesla er satt ned ytterligere 50k nå.

Franknfurter

@Marzo: Hvor kan man finne den tidslinjen for en annonse som du limte inn? Er det bare tilgjengelig for forhandlere, eller kan vanlige brukere se denne informasjonen?

Electric cars in Norway

#413
Sitat fra: Franknfurter på tirsdag 11. april 2023, klokken 21:30@Marzo: Hvor kan man finne den tidslinjen for en annonse som du limte inn? Er det bare tilgjengelig for forhandlere, eller kan vanlige brukere se denne informasjonen?
Det er IF bilhjelp lenken som du ser på Finn annonsen... klikk på bilens historie og så scroller du ned og da ser du slik oversikt. Det er på alle Finn bilannonser...men bare på pc og ikke på mobilapp. Butikker som legger ut annonser de fjerner gjerne den IF bilhjelp men da kan du bare kopiere inn reg nr eller vin nr fra den bilen du vil ha så søker du på nytt på den IF bilhjelp siden...

Se de to bildene og de røde ringene jeg har satt rundt der du skal klikke...


lightscribe

#415
Sjekket nettopp heftelsen til billigste Plaid som ligger på Finn i dag.

Hvis han selger til annonsert pris, blir det 300 000 i verditap på 140 dager.

Og en halv million under nypris i dag.

Begge gjør vondt :-(

Hvilken pris tror dere Plaid må ned på før det blir mer flytt i salget?

geear

#416
Tenker du på de som allerede ligger på Finn, eller på nybilsalget?

På generell basis tenker jeg at det er klart at lav pris kan hjelpe, men personlig tror jeg at de fleste som kjøper biler med slike ytelser og i høy prisklasse fortsatt er bilinteresserte og vil ha noe mer enn S tilbyr i dag. Jeg tror at:

1. S må komme i en ny utgave, helst mer enn bare en facelift. Man skal være laaaaangt over snittet for å se forskjell på en 2016-modell og en 2023-modell utvendig, mange sliter selv med en 2013 S eller en Model 3 vs. S.
2. Prisen må kraftig ned og/eller kvalitetsfølelse/finish kraftig opp. Ryktet til Fremont-bilene er elendig.
3. En skikkelig parkeringsløsning må på plass, kameraløsningen i dag er ikke god nok for "alle". 360 eller ultralydssensorer vil hjelpe.
4. Blinklysløsningen på rattet er ikke god nok for "alle".
5. Som Performance-bil (banekjøring) mangler den skikkelige bremser.

Det står ofte hvit 3, Y eller S Plaid parkert sideveis et stykke fra et vindu jeg jevnlig gløtter ut (kanskje 50 meter), og jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sett en gang ekstra for å se om det var en S eller 3, eller 3 eller Y. Jeg er langt over snittet på gjenkjennelse av biler av, og det overrasker meg at jeg stadig må se flere ganger. Jeg bommer ikke forfra eller bakfra, men med litt avstand sideveis er de sykt like.

Marzo

Sitat fra: lightscribe på fredag 19. mai 2023, klokken 12:09Sjekket nettopp heftelsen til billigste Plaid som ligger på Finn i dag.

Hvis han selger til annonsert pris, blir det 300 000 i verditap på 140 dager.

Og en halv million under nypris i dag.

Begge gjør vondt :-(

Hvilken pris tror dere Plaid må ned på før det blir mer flytt i salget?


Vil tro mange selgere begynner å bli urolige og selger med tap, særlig når 2/3 av bilene er fullfinansierte. Den nye utlånsforskriften 1 juli i år vil nok også sette en stopper for flere kjøpere i dette markedet. I tillegg har Tesla ventet med å sette ned prisene i EU. Folk er skeptiske til å kjøpe i dag.

Det samme vil nok Tesla merke.
Jeg tror de må ned på samme prisgap som det er mellom de ulike modellene i USA feks.
Da ville en Model S kostet 899 og en Plaid 1 099 inkl mva.
Selv da tror jeg de ikke vil selge noe voldsomt, men den tiden er uansett over.

Electric cars in Norway

#418
Sitat fra: Marzo på fredag 19. mai 2023, klokken 23:02
Sitat fra: lightscribe på fredag 19. mai 2023, klokken 12:09Sjekket nettopp heftelsen til billigste Plaid som ligger på Finn i dag.

Hvis han selger til annonsert pris, blir det 300 000 i verditap på 140 dager.

Og en halv million under nypris i dag.

Begge gjør vondt :-(

Hvilken pris tror dere Plaid må ned på før det blir mer flytt i salget?


Vil tro mange selgere begynner å bli urolige og selger med tap, særlig når 2/3 av bilene er fullfinansierte. Den nye utlånsforskriften 1 juli i år vil nok også sette en stopper for flere kjøpere i dette markedet. I tillegg har Tesla ventet med å sette ned prisene i EU. Folk er skeptiske til å kjøpe i dag.

Det samme vil nok Tesla merke.
Jeg tror de må ned på samme prisgap som det er mellom de ulike modellene i USA feks.
Da ville en Model S kostet 899 og en Plaid 1 099 inkl mva.
Selv da tror jeg de ikke vil selge noe voldsomt, men den tiden er uansett over.

Ja, Plaid må ned i pris

Men det gjelder jo alle premium merker....

Hørte på mil etter mil podden (finansavisen) Marius eller Håkon sa om en taycan eier som tok tap på 300' på ikke mange mnd? fra han kjøpte bilen ny.....

Regn ut hva dagstapet blir da :-\

Hørte de sa også at Porsche nesten ikke selger nye biler lengre....men det kan jo sjekkes opp på ny elbilstatistikken det...har ikke sjekket det jeg...

Det er bare slik markedet har blitt nå som vi har fått «dyrtid»....

Antar at alt fra hytter til boblebad i hagen ikke er lett å få solgt nytt nå om dagen...

RJK

Fra elbilstatistikk, så ligger Taycan på 63. plass i 2023, med 51 biler registrert i år, 19 av de i Q2, hvorav 13 av dem nå i mai. Legg til at 3 biler i år, 1 i mai og for q2 totalt, er registrert under GTS-versjonen.

Finnes 3 andre versjoner, Sport Turismo, GTS Sport Turismo samt 1 som Cross Turismo, men ingen av de modellene har registrert på seg salg i 2023.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA