Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbil til familie med 3 barn?

Startet av vinglepetter, søndag 07. august 2022, klokken 12:16

« forrige - neste »

vinglepetter

Hva anbefaler dere?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

egleh

tviler på du vil finne noe bedre enn y akkurat nå. er ikke e-tron vesentlig trangere enn y? når det gjelder plass i baksetet tror jeg id.buzz blir en mester fra de målingene jeg har sett, og med det lure trikset at midtkonsollen foran kan fjernes, slik at forpassasjeren kan svinge beina til venstre og enten nå baksetet med hendene eller kanskje tilmed kunne gå bak. vi endte likevel opp med å bestille mercedes eqb, pga at vi faktisk fikk prøve bilen, nesten garantert levering i høst, vesentlig lavere pris, firehjulsdrift, komfortabelt støynivå, praktisk firkantet bagasjerom, 5+2 seter, og rekkevidde sånn litt på grensen til langtur på vinteren, men sannsynligvis ok. ellers var ioniq 5 den mest romslige av alle biler vi målte baksetebredde på, tilmed breiere enn vår 5008, men dessverre gjorde jo nyttelasten den totalt ubrukelig. der leverte eqb godt, med mer nyttelast enn id.buzz. id.4 og enyaq var også aktuelle, men litt trange og med veldig usikker levering, ikke usannsynlig sommeren 2023, så dermed utgikk de. kina-biler har vi ikke giddet å se på. elbiler er fortsatt umoden teknologi, det er å forvente feil både med elektronikk og oppheng når årene går, og de svært svingende temperaturforholdene i norge har fått virke sammen med saltlake og dårlige veier. da er et godt forhandlernettverk og noen tiårs erfaring et pluss tenker jeg. vi ønsket å bytte bil nå pga at garantiperioden til peugeoten begynner å nærme seg, og momsen dukker opp etter nyttår, men ellers hadde vi nok ventet to-tre år for da dukker flere familiebiler opp: elektrisk 5008, ioniq 7, kia ev-9, buzz med 4wd og 7 seter, toyota bz5 osv...

turfsurf

Model X er jo åpenbar, BMW iX har og god plass til folk, litt lite bagasjeplass, men med skiboks går det vel greit. Dyre biler dog.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Thalgar

Vurdert barneseter utan Isofix for å optimera plass?
Model Y LR Quicksilver, 2023

geear

Hvis Kina-biler er aktuelt så har du vel både BYD Tang, Nio ES8 og Kina-rollsen som alternativ. Sistnevnte er iallfall svær utvendig. Utenom så er det vel Model X som er klar kandidat, både iX og e-tron har mangler på enten plass inne i kupéen, eller til last. Selv om en kanskje skulle tro det, som lillebror i familien, så er fortsatt Model Y blant elbilene med god plass både til folk og last... Vi har også tre barn og Model Y, men kun ett barn i forovervendt isofix-sete, så da er problemet mindre. Og løsner vi isofixen så kan setet trekkes enda mer ut til siden. Skal sies at vi alle sammen tidvis savner Model X litt, men brent barn skyr ilden...

elektro

Sitat fra: egleh på søndag 07. august 2022, klokken 13:41
er ikke e-tron vesentlig trangere enn y?

Nei. Men ingen av de er optimale med tre barn.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Hva med EQV 8-seter da? 🙂

Ok, du får kanskje problemer med 23 mil vinterstid, selv om batteriet er på 90 kWt. Og du får ingen firehjulstrekk. Det er imidlertid en konge bil på mange andre måter. Med tre fullverdige seter på andre rad (kun to med isofix ser det ut til). Du får tre fullverdige seter bak der også, men de kan du ta helt ut om du ikke trenger dem. Så får du type 1000 liter bagasjeplass.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

bmw2002

Volvo Embla.  Skal selv bestille denne regner jeg med.

7 seter, så regner med den har god plass. 60+ mil rekkevidde, 800 volts batteripakke som lader raskt. Lidar og blir nok den sikreste bilen på markedet.

Kan bestilles i november og leveres jan-mars 2023.

Prisen er ikke kjent, men det samme plattform som Polestar 3 som ser ut til å bli gunstig priset.

https://www.facebook.com/groups/428134595565589/

edyrli

Teslabjørn er iallefall imponert over plassen i Tang.

https://www.youtube.com/watch?v=W1v7J88-gpA

https://www.youtube.com/watch?v=Qr2gJg-SFI4

Motor kjørte 356 km på vintertesten med den. Så det dekker også behovet.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

hELgenen

Sitat fra: bmw2002 på fredag 12. august 2022, klokken 09:38
Volvo Embla.  Skal selv bestille denne regner jeg med.

7 seter, så regner med den har god plass. 60+ mil rekkevidde, 800 volts batteripakke som lader raskt. Lidar og blir nok den sikreste bilen på markedet.

Kan bestilles i november og leveres jan-mars 2023.

Prisen er ikke kjent, men det samme plattform som Polestar 3 som ser ut til å bli gunstig priset.

https://www.facebook.com/groups/428134595565589/

Polestar 3 gunstig priset er vel å ta litt i? Den nærmer seg fort millionen med litt ekstra hvilket da trolig Embla gjør også.

Det er mye som taler for at flere kina biler kommer med billigere alternativer som garantert har løftet seg ennå ett hakk fra årets modell utvalg. Blir kanskje  vanskelig å ikke velge kina bil neste gang?

elektro

Sitat fra: hELgenen på fredag 12. august 2022, klokken 09:56
Sitat fra: bmw2002 på fredag 12. august 2022, klokken 09:38
Volvo Embla.  Skal selv bestille denne regner jeg med.

7 seter, så regner med den har god plass. 60+ mil rekkevidde, 800 volts batteripakke som lader raskt. Lidar og blir nok den sikreste bilen på markedet.

Kan bestilles i november og leveres jan-mars 2023.

Prisen er ikke kjent, men det samme plattform som Polestar 3 som ser ut til å bli gunstig priset.

https://www.facebook.com/groups/428134595565589/

Polestar 3 gunstig priset er vel å ta litt i? Den nærmer seg fort millionen med litt ekstra hvilket da trolig Embla gjør også.

Det er mye som taler for at flere kina biler kommer med billigere alternativer som garantert har løftet seg ennå ett hakk fra årets modell utvalg. Blir kanskje  vanskelig å ikke velge kina bil neste gang?

Polestar 3 må da være helt uaktuell med tre barn uansett lommebok, hvis det stemmer at den bare har 480 liter bagasjerom. Må si jeg er spent på XC90 / Embla i så måte, men her snakker vi antakelig om biler til godt over 1 mill. Disse har et veldig mye smalere nedslagsfelt enn biler til drøyt 800-850', som en god del kan strekke seg til, når driftsutgiftene er lave og andrehåndsverdien er god.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Elektro12

VAG-trillingene er etter min forstand god valuta slik prisene er nå. Får jo ID4 2WD for under 500 lapper.

Edison

Sitat fra: Elektro12 på lørdag 20. august 2022, klokken 08:09
VAG-trillingene er etter min forstand god valuta slik prisene er nå. Får jo ID4 2WD for under 500 lapper.

Viss dei har Model Y og den er for liten blir jo desse uaktuelle. ID Buzz derimot, ville eg hatt høgt på lista!

Elektro12

Sitat fra: Edison på lørdag 20. august 2022, klokken 09:06
Sitat fra: Elektro12 på lørdag 20. august 2022, klokken 08:09
VAG-trillingene er etter min forstand god valuta slik prisene er nå. Får jo ID4 2WD for under 500 lapper.

Viss dei har Model Y og den er for liten blir jo desse uaktuelle. ID Buzz derimot, ville eg hatt høgt på lista!

Ikke uenig. Kommentaren var egentlig mer generell i markedet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA