Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Gigantisk verditap ved kjøp av fossilbil

Startet av Aspiranten, torsdag 25. oktober 2012, klokken 18:28

« forrige - neste »

Aspiranten

Jo, du leste riktig - det er gode sjanser for store verditap ved kjøp av fossilbil, kontra elbil.

Jeg har selv tapt 150-180.000,- på en fossilbil kjøpt i april i år, og nå vil jeg fortelle hvordan.


Når EU og andre store myndigheter legger frem krav til utslipp både på CO2 og nOX, gir dette seg utslag i store avgiftsletter på de særnorske miljøavgiftene. Så når neste modell blir lansert med en mer effektiv motor, kan resultatet være 100.000,- i avgiftslette på den nye modellen.

Det er nettopp det som har hendt meg, og dette er noe vi bilfolk sjelden prater om. Etterhvert som mer og mer effektive bilmotorer blir lansert, så vil bilavgiftene gå nedover. Samtidig kan vi jo risikere at elbilene blir billigere - men etterhvert tilkommer det ihvertfall 25% MVA på disse. Dermed vil nok trolig ikke prisene på elbiler bli særlig lavere enn dagens nivå.

Resultatet for vår del er at vi trolig beholder bilen ganske mange år mer enn de 5 vi opprinnelig planla. Så langt er verditapet på fossilen på størrelse med det maksimale verditapet jeg regner på Leafen. Selvfølgelig er ikke de to bilene i samme prisklasse, men det er det kun de særnorske avgifter som er skyld i. Ergo, vi elbilister bør bli flinkere til å presisere verditapet på fossilbiler.

Sitat
Outlander har vært en av de desidert bestselgende SUV-ene her i landet og det ser ut til at etterfølgeren kan komme til å gjøre det like bra, tross kraftigere konkurranse. Importøren har nemlig greid å forhandle frem hyggelige priser fra det japanske hovedkvarteret. I tillegg er bilen både lettere og mindre tørst enn forgjengeren, noe som selvsagt gir seg utslag i lavere avgifter.

Seriøst billigere

Resultatet er at - med sammenlignbart utstyr - får nykommeren en prisforbedring i forhold til utgående Outlander på mellom 40.000 og 100.000 kroner.

Les regnestykket her:

http://m.dinside.no/php/art.php?id=904097
Nissan Leaf

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA