Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

E-tron 55 som familiebil med 3 barn?

Startet av vinglepetter, søndag 07. august 2022, klokken 11:45

« forrige - neste »

elektro

Er usikker på om Rivian kommer gjennom nåløyet her. ;) Tror den har en del veistøy og mangler delingsnett bla. Ikke noe avanserte lys eller lyktespylere heller.. en del sånt. Nei, en Volvo hadde vært suverent. EQE SUV er rett rundt hjørnet da, men er redd en del av disse bilene fort kommer opp nærmere 1 Mill med moms. I alle fall 900.000... :o

Hva med KIA EV9? Eller kommer det en ID.6? Det hjelper jo antakelig trådstarter fint lite.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

@elektro, jeg har hatt Teslaer av forskjellige typer, Polestar, Jaguar, pluss flere av de mindre bilene - i den grad det er spesielt relevant. Men jeg mangler din særskilte entusiasme for én bil.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

JorgenM

Vi vurderer også e-tron, da facelift-versjonen som jeg har forstått vil hete Q8.
Ser for oss å bytte i løpet av 2023.

Skulle egentlig ha BYD, men med denne krigen og Kinas støtte av Russland utgår den...
Var langt fremme i Fisker-køen, men lite info og mangel på matrix-lys gjorde at vi kutta ut den.

Forstår jeg det riktig hvis e-tron har bedre plass i baksetet enn i-Pace? Da mener jeg i bredden. Har unger på 8, 10 og 11 år.
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Truls Antonsen

Audien er endel større bak enn iPace.
Gjengen du skal ha i baksetet går fint. Jeg kjører med 5-9-11 nå, med 5-åringen i beltestol i midten.
Kan være at midtsetet er noe "flatt", men skal være grei plass sideveis.

Annen gjennomtenkt sak i baksetet, som sikkert også flere har, men er min første VAG hvor kupelyset bak er vinklet slik at de ikke synes i takspeilet...og kan dimmes. Kanskje ikke så relevant lenger, da den generasjonens ansikt gjerne lyses opp nedenfra av en mobilskjerm, og ikke trenger overlys for å lese bok...


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


elektro

Sitat fra: Contango på mandag 22. august 2022, klokken 22:57
@elektro, jeg har hatt Teslaer av forskjellige typer, Polestar, Jaguar, pluss flere av de mindre bilene - i den grad det er spesielt relevant. Men jeg mangler din særskilte entusiasme for én bil.

Jeg skulle gjerne byttet bil. I-Pace og Polestar er begge biler jeg liker godt. Men med mindre plass og mer veistøy, er de dessverre ikke reelle alternativer for meg. Polestar 3 har lenge vært på radaren, men nå tyder det på at den får begrenset bagasjeplass og blir relativt dyr. Da er jo ikke den lenger et alternativ. Og sånn går no dagan.. og åran.

Jeg føler egentlig ingen sterk entusiasme rundt e-tron, faktisk er det litt kjedelig å ha samme bil som så mange andre, men den gjør som sagt det meste veldig bra. Og den har plassen. (Selv om den godt kunne vært enda større innvendig, når man ser på ytre mål. Her blir det spennende om den nye utgaven, som vel får navnet Q6, blir bedre. Hvis de bytter plattform til den helelektriske PPE, kan det i teorien skje. BMW fikk det imidlertid ikke til med iX. Her har vel den mindre iX3, som er basert på en fossil plattform, nesten mer bagasjeplass.)

Min entusiasme er for elbiler generelt. Som eier har jeg imidlertid behov for å dele mine erfaringer med e-tron. Og siden en del på nettet bruker mye energi på å snakke e-tron ned, blir det naturlig å prøve å balansere dette litt. Det må være lov å påpeke at e-tron er en bra bil, uten å bli tatt for å være fanboy. Audi lager bra biler. Og dette er en signalmodell for dem. Selvfølgelig er den bra. Helt objektivt sett.

Nå får man mer utstyr enn noen sinne inkludert for 799.000, og etter nyttår får bilen sannsynligvis 75.000 i moms. Jeg tror tilsvarende utstyrt Q6 kommer til å koste 1 million med moms. Så, det kan være gode grunner til å kjøpe en Bærums-Passat nå. ;) Til de med tre barn, må jeg bare si prøvekjør bilen. Med barnevogn og alt som skal med. Men med minst to ute av barnesete bør det i alle fall ikke være noe problem.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Truls Antonsen på tirsdag 23. august 2022, klokken 19:58
Audien er endel større bak enn iPace.
Gjengen du skal ha i baksetet går fint. Jeg kjører med 5-9-11 nå, med 5-åringen i beltestol i midten.
Kan være at midtsetet er noe "flatt", men skal være grei plass sideveis.

Annen gjennomtenkt sak i baksetet, som sikkert også flere har, men er min første VAG hvor kupelyset bak er vinklet slik at de ikke synes i takspeilet...og kan dimmes. Kanskje ikke så relevant lenger, da den generasjonens ansikt gjerne lyses opp nedenfra av en mobilskjerm, og ikke trenger overlys for å lese bok...

Må jo også nevne de beltelåsene med lys, som er ekstrautstyr som de fleste e-tron har. De er geniale.

Merk at sideairbager og varme i baksetet er ekstrautstyr. Samme gjelder 4-soners klima (kan betjenes forfra og låses bak, vha. barnesikringen). Barna har imidlertid ikke vondt av å sette seg inn i mikrofiber/stoffseter selv om vinteren.  :) Og de får fremdeles luft, selv om det ikke er egne soner. Både fra en dyse i B-stolpen, under setet og i midtkonsollen bak. Integrerte solgardiner er gull verdt, men er jo også noe som kan bli ødelagt.. Mørke glass bak B-stolpen er et must. Ville hvis mulig også valgt autistiske/lydisolerte.

Og så er det vel noe med at man ikke bør ha baksete underholdningspakke, om man ikke ønsker at barna plutselig styrer musikken når de skal lade mobilen? Hvordan var dette igjen? Jeg har bare 12V bak der, med en fin adapter som flukter helt med baksiden av midtkonsollen, til lading. Den har lys og én USB-A og én USB-C port. Ellers er det to USB-porter foran i midtkonsollen som du når i alle fall til nakkestøtten bak med. I tillegg til ytterligere en 12V foran. Er det en 12V i bagasjen og? Husker ikke.. :)

Ellers har @daktari erfaring med X-antall barn i både I-Pace, e-tron og ID.4 :)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på onsdag 24. august 2022, klokken 08:03
Her blir det spennende om den nye utgaven, som vel får navnet Q6, blir bedre. Hvis de bytter plattform til den helelektriske PPE, kan det i teorien skje.
Q6 blir vel søstermodellen til elektrisk Macan, og hakket mindre enn e-tron (i det minste utvendig). Q8 blir vel videre betegnelse på e-tron.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Sitat fra: turfsurf på onsdag 24. august 2022, klokken 08:15
Sitat fra: elektro på onsdag 24. august 2022, klokken 08:03
Her blir det spennende om den nye utgaven, som vel får navnet Q6, blir bedre. Hvis de bytter plattform til den helelektriske PPE, kan det i teorien skje.
Q6 blir vel søstermodellen til elektrisk Macan, og hakket mindre enn e-tron (i det minste utvendig). Q8 blir vel videre betegnelse på e-tron.

Ok, jeg er kanskje ikke oppdatert på de siste ryktene. Det gir jo en slags mening, men Q5 er vel tradisjonelt mer Macan størrelsese. At Q6 er en lags SUV utgave av den romslige A6'en tenker jeg er logisk. Men man kan vel si at Audi for lengst rotet det til når det gjelder navn og modellbetegnelser.. :P

Q8 finnes jo allerede, dog ikke elektrifisert, men er vel ikke spesielt stor? Mer ytelsesorienrert. Er den som e-tron quattro? Eller mindre? Q8 aldri egentlig vært aktuell. Men tøff er den. Det eneste jeg konkluderte med da jeg prøvesatt den var at baksetet i e-tron quattro er bedre. Det vi trenger er en helelektrisk Q7.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Jan-Børre Olsen

Det vi trenger er en elektrisk A6 Allroad. Det hadde vært noe. Fullverdig SUV er så overkill for en EV og nesten kontra produktiv, derimot en EV A6 Allroad, dvs relativt lav bil med "lav" front, luftfjærer for ekstra løft ved behov, hadde vært nydelig. Elsker vår A6 Allroad og synes Audi treffer så sinnsykt godt med å lage en stasjonsvogn med 4-corner luftfjæring og litt ekstra høyde i grunninnstillingen.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Vaduz

Enig, tror det hadde blitt en stor hit, er en bil jeg følger litt med på.

Contango

Sitat fra: elektro på onsdag 24. august 2022, klokken 08:03
Som eier har jeg imidlertid behov for å dele mine erfaringer med e-tron. Og siden en del på nettet bruker mye energi på å snakke e-tron ned, blir det naturlig å prøve å balansere dette litt. Det må være lov å påpeke at e-tron er en bra bil, uten å bli tatt for å være fanboy.
Du er ikke alene. Mange i andre merkefora som selv definerer seg som nøytrale har dette behovet for å dele for å gjenopprette balansen slik de ser det. Mest på FB, men tildels her også. Virker ikke så godt på meg. Får mindre lyst på bilene.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Fonn

Var og prøvekjørte Volvo c40 i helgen, i praten med selger kommer xc90 opp, han antyder over 1mill for en som normalt + utstyrt..

elektro

Sitat fra: Contango på torsdag 25. august 2022, klokken 10:08
Sitat fra: elektro på onsdag 24. august 2022, klokken 08:03
Som eier har jeg imidlertid behov for å dele mine erfaringer med e-tron. Og siden en del på nettet bruker mye energi på å snakke e-tron ned, blir det naturlig å prøve å balansere dette litt. Det må være lov å påpeke at e-tron er en bra bil, uten å bli tatt for å være fanboy.
Du er ikke alene. Mange i andre merkefora som selv definerer seg som nøytrale har dette behovet for å dele for å gjenopprette balansen slik de ser det. Mest på FB, men tildels her også. Virker ikke så godt på meg. Får mindre lyst på bilene.

Jeg prøver ikke å selge deg en bil her, slapp helt av.. :) Jeg forteller bare de som er interessert om mine erfaringer. Og ikke overraskende er de i hovedsak positive. Det hadde jo vært rart hvis jeg hadde kjøpt- og beholdt bilen i tre og et halvt år, ellers? Jeg sa for øvrig tidlig i denne tråden at jeg ikke er overbevist om at e-tron er rett bil for trådstarter.

Nå er vel ingen helt nøytrale når det gjelder bil. Jeg liker i utgangspunktet europeiske biler best. I særdeleshet tyske og svenske. Det er mange helt konkrete grunner til det. Er der sånn at man bare er troverdig om man uttaler seg om biler man ikke eier eller uttaler seg negativt?

Det hadde vært interessant om du i stedet for å trolle, kunne si hvilken bil som tilbyr en like god totalpakke som e-tron. Dersom man kommer frem til at den har nok plass, men ar man heller ikke kan ha noe mindre. Så kan vi ha en meningsfull diskusjon her.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

Jeg kritiserer det utgangspunktet du selv tydelig har klarlagt - at du ønsker å "forsvare bilens ære". Det oppleves også veldig tydelig i dine mange vurderinger og gjør de uinteressante for meg. Jeg hadde foretrukket om du tok et annet utgangspunkt. Jeg leser derfor heller ikke så ofte her inne selv om noen temaer rundt bilen er interessante også for meg. Om du kaller det trolling, velbekomme. Diskusjoner om våre respektive bilpreferanser har like stor verdi som diskusjoner om engelske fotballag, så det går jeg ikke inn i.
Jeg synes vi skal avslutte. Det er ikke mer å oppklare.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Jan-Børre Olsen

Sitat fra: Contango på lørdag 27. august 2022, klokken 15:24
Jeg kritiserer det utgangspunktet du selv tydelig har klarlagt - at du ønsker å "forsvare bilens ære". Det oppleves også veldig tydelig i dine mange vurderinger og gjør de uinteressante for meg. Jeg hadde foretrukket om du tok et annet utgangspunkt. Jeg leser derfor heller ikke så ofte her inne selv om noen temaer rundt bilen er interessante også for meg. Om du kaller det trolling, velbekomme. Diskusjoner om våre respektive bilpreferanser har like stor verdi som diskusjoner om engelske fotballag, så det går jeg ikke inn i.
Jeg synes vi skal avslutte. Det er ikke mer å oppklare.
Hvis det er greit for deg, kan vi andre fortsette å diskutere etron?
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA