Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

E-tron 55 som familiebil med 3 barn?

Startet av vinglepetter, søndag 07. august 2022, klokken 11:45

« forrige - neste »

vinglepetter

Fungerer det?
2022- Tesla Model Y
2020-2022 BMW i3
2020-2022 Mercedes GLE 350de
2019-2020 Tesla Model X
2017-2019 Renault Zoe

elektro

Det er ikke plass til en voksen mellom to barneseter i e-tron. Punktum.  ::)

Bagasjeplassen er imidlertid bedre enn man skulle tro, om man utnytter frunken ved å flytte verktøy og dekkreparasjonssett, monterer nettingveggen, tar vekk kassetten med bagasjeromstrekket og fyller alle hulrom - også under bagasjeromsgulvet. Men disse tingene må du nesten låne en bil og prøve.

Når det gjelder rekkevidde, så kan det bli knapt vinterstid hvis dere kjører en stor andel motorvei med skiboks og ikke kan stoppe fem-ti minutter de gangene det trengs. Du kan lade over alt, unntatt på Circle K, med e-tron charging service kortet som følger med. I tillegg kan du lade på Tesla Superchargere. Ville personlig ikke sett på dette som en hindring. Vi synes det er den beste elektriske familiebilen hittil. Med to barn, that is..

Vet ikke om BMW iX40 har noe bredere bakseter. Og isofix foran. Plassen og rekkevidde er ellers på nivå med e-tron, så vidt jeg vet.

NIO ES8 har den ekstra plassen og rekkevidden dere trenger. Jeg ville absolutt gitt den en sjanse. På mange måter er det som en Model X og e-tron 55 quattro som har fått barn. Ville nok valgt 7-seteren, for de bakre setene er vel rette i ryggen til å bruke fast.

Alternativt en brukt Model X, 6-seter kanskje. Eller til og med 5-seter. Hvis dere kan leve med dørene og ha skiene i en «kiste» bak. (På begge disse bilene mangler bagasjeromsnett, for lastsikring. Men det finnes 3. parts løsninger.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Truls Antonsen

Vi kjørte med barn på 2-6-8 når vi fikk vår. Da var det 3 stk med barnesete, av forskjellig type.
Besafe x4 til 2-åringen på siden, og vi brukte Volvo-sete på 8 åringen på andre siden, og da gikk det akkurat med Cybex M-fix i midten. Litt knot, men de satt fint.
Gikk ikke lenge før det ble 2 Volvo-stoler, da fungerer det veldig greit...og nå er de 5-9-11, og bare 5-åringen bruker sete, i midten bak. Akkurat byttet fra Cybex-setet til Volvo-setet, etter lett klaging fra 11-åringen om skulderplass

Siden det er i skulderområdet beltestolene er størst, passer den fint i midten, da uten isofix, siden bakovervendt ikke tar noe plass i skulderområdet.

Med litt forbehold om kanskje ikke dagens sete er optimalt for å sitte i midten, så tenker jeg dette går helt fint. Ett nytt sete er i tilfelle ikke store investeringen.


Sent fra min SM-G991B via Tapatalk


PF

Vi har to cybex fremoverventeseter i vår (seks og ni år) og der er det ikke snakk om å ha noe som helst i midten.
Til nød klarer de minste venninnene å presse seg ned i mellom setene, men det er selv for de trangt og ubehagelig.

Så kan det være at andre seter løser problemet, men det har jeg ikke sjekket opp.

Vaduz

Jeg har liten tro på at etron er større enn Y innvendig. Da gjenstår det isofix foran, og da ville jeg kanskje bare brukt en bakovervendt beltestol de gangene det er aktuelt. Brukte det mye i S'en under pappa perm alene med barn i bilen. Veldig enkelt å få inn og ut.

Det høres kanskje litt ut som om dere har lyst på en etron og leter etter grunner til å bytte heller enn omvendt, så da ville jeg bare gått for en etron. De er jo ekstremt fine biler med flott design og mye «prestisje» i fremtoningen som mange liker godt. Pluss litt mer tradisjonelt interiør og fysiske knapper.

elektro

Sitat fra: PF på mandag 08. august 2022, klokken 07:46
Vi har to cybex fremoverventeseter i vår (seks og ni år) og der er det ikke snakk om å ha noe som helst i midten.
Til nød klarer de minste venninnene å presse seg ned i mellom setene, men det er selv for de trangt og ubehagelig.

Så kan det være at andre seter løser problemet, men det har jeg ikke sjekket opp.

Samme her. Hører ar BYD Tang skal være bred på andre seterad. I tillegg har den jo en ekstra seterad. Ev. masse bagasjeplass!

(Så lenge man finner en løsning for å sikre lasten. Merkelig at fleksibel nettingvegg ikke er påbudt.)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Radial

Y er betydelig mer romslig enn dagens e-Tron, spesielt i lengderetningen.

Se heller etter en 7-seter ala Nio es8 eller BYD tang.
Ville dog personlig satset på Nio, knakanes god familiebil med få svakheter.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

elektro

Sitat fra: Radial på lørdag 20. august 2022, klokken 22:20
Y er betydelig mer romslig enn dagens e-Tron, spesielt i lengderetningen.

Se heller etter en 7-seter ala Nio es8 eller BYD tang.
Ville dog personlig satset på Nio, knakanes god familiebil med få svakheter.

Betydelig mer romslig, hva tenker du på da? Baksetet eller bagasjerommet?

Det kan hende at baksetet oppleves mer luftig i Model Y, og at det er bedre plass til beina i midten, men det er høyere seter med mer lårstøtte for ungdommer og voksne i e-tron. Også bedre ventilasjon. Et interessant mål for dere, som jeg ikke har for hånden, er bredde i midten mellom isofix festene.

Bagasjerommet i e-tron er oppgitt tll 108 cm. i lengderetningen, TU målte Model Y til 109 cm. I e-tron er bredden oppgitt til 105 cm., mens Model Y er 95 cm.

Så er «sidelommene» dypere på Model Y, og brønnen under gulvet er større. Samtidige er det en del plass under hele bunnplata i e-tron. Innerst, under der har, jeg verktøyet og dekkreparasjonssett som følger med, sånn at man frigjør hele frunken. Da rommer den en duffelbag str. L, tre handleposer eller familiens slalomstøvler. Videre fyller jeg rommet under bunnplata med f.eks. til flytevester, sko, hengekøyer el. I den uttakbare brønnen har jeg gjerne flytende ting som kan tenkes å knuse/lekke/lukte. (Har tauekrok og slepetau lett tilgjengelig i kupé, sammen med en refleksvest.)

Til sist er Model Y mer avrundet bak, som en Sportback. Dette gir etter alle solemerker mindre plass til bagasje i høyden. Som bringer meg til et annet punkt; Hvordan kan man laste trygt i høyden i en Model Y uten bagasjeromsnett? Tesla reklamerer også med mye plass med setene nedslått, men det er samme problemstilling her.. Model Y  har heller ikke skiluke. Jeg har nye glede av 40:20:40 luken som gjør at far kan ta seg en skitur uten skiboks, og uten å ta ut barnesetene.

Jeg sier ikke at e-tron har mer plass enn Model Y, men heller ikke mindre, i praksis. e-tron har imidlertid noen klare fortrinn som familiebil, etter min mening. Innfesting av takstativ er for øvrig også mye bedre med rails.

At ingen av bilene kanskje optimale med tre barn, er en annen sak. :) Men er BYD Tang et alternativ, selv om plassen er god? Det må hver enkelt svare på. For meg blir den for kinesisk, selv om plassen og eksteriør og seter er OK. Det er mye for pengene. Prøvekjørte selv NIO ES8 forleden. Her er jeg heller ikke så imponert over kvaliteten på skjermene, enkelte små plastdetaljer bla. i armlenene. Fant heller ikke helt ut av Navi. Slet f.eks. med å finne NIO avd. Ensjø. Andre ankepunkter er knotete plassering av den bittelille spylevæsketanken, fravær av «Matrix» type lys (men gode lys) og mangel av lyktespylere. Vet ikke om det er spyling på ryggekamera? Neppe.. Og igjen er mangel av delingsnett en hodepine for meg. Baksetene er noe lave og de bakerste setene nesten ubrukelige pga. setevinkel.

Fremdeles er ES8 kanskje en nobrainer med tre barn, og kanskje min neste bil. De har biler for levering i år.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

turfsurf

Sitat fra: elektro på søndag 21. august 2022, klokken 10:13
Så er «sidelommene» dypere på Model Y, og brønnen under gulvet er større. Samtidige er det en del plass under hele bunnplata i e-tron. Innerst, under der har, jeg verktøyet og dekkreparasjonssett som følger med, sånn at man frigjør hele frunken. Da rommer den en duffelbag str. L, tre handleposer eller familiens slalomstøvler. Videre fyller jeg rommet under bunnplata med f.eks. til flytevester, sko, hengekøyer el. I den uttakbare brønnen har jeg gjerne flytende ting som kan tenkes å knuse/lekke/lukte. (Har tauekrok og slepetau lett tilgjengelig i kupé, sammen med en refleksvest.)

Til sist er Model Y mer avrundet bak, som en Sportback. Dette gir etter alle solemerker mindre plass til bagasje i høyden. Som bringer meg til et annet punkt; Hvordan kan man laste trygt i høyden i en Model Y uten bagasjeromsnett? Tesla reklamerer også med mye plass med setene nedslått, men det er samme problemstilling her.. Model Y  har heller ikke
Du glemmer at Model Y også har ett rom under gulvet foran brønnen, på samme hvis som etron har.

I praksis har vel Model Y like mye lastekapasitet opp til seteryggen (inkludert brønn/ekstrarom/frunk), som etron har opp til taket.

Og du som er så opptatt av sikkerhet, hvordan kan du finne på å laste opp til taket og miste sikt rett bakover? Det IMO en vesentlig sikkerhetsrisiko ved kjøring på motorvei og tett trafikk. Nei, det er bare unntaksvis jeg har lastet biler opp til taket bak.

Det er og grunnen til at jeg ville valgt sportback utgaven av etron og tilsvarende hos andre merker. Ingen reell forskjell på plass, bedre rekkevidde og man slipper visker på bakruten. Standard SUVer, stasjonsvogner og hatchback er det værste i så måte.

Ellers, for å være litt on topic, ingen av disse to har som påpekt god plass til tre barn. NIO ES8, Tang og TMX i personbilklassen og kassebilene er gode på det.

Når det er sagt så kjørte vi 5000km på sommerferie i år med 5 i TM3 uten at det var uholdbart. Hadde det dog vært barnestoler i bildet hadde jeg skrinlagt det.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

førategangtesla

Model y har vel også 40:20:40 nedleggbare seter.

elektro

Når det gjelder sikt bakover, så er det naturligvis noe man forsøker å oppnå. Det går som regel fint å få til i e-tron, helt eller delvis. Helt til man stopper og handler mat til julefeiring på hytta, eller lignende. Da er det fint å ha muligheten til å stappe hele bagasjerommet fullt på trygg måte.

Heldigvis kommer man langt med sidespeil. De fleste e-tron har også blindsonevarse, som registrerer trafikk som nærmer seg raskt bakfra, varsel- og nødbrems ved bevegelse bak bilen ved rygging, låste dører dersom det kommer en sykkel/kjørerøy bakfra osv. I tillegg til ryggekamera og omgivelseskamera.

Min drømmebil er dagens XC90 med motorisering fra XC40 P8 og infotainment fra Polestar 2. Men det hjelper vel trådstarter lite.. :P Jeg så en fin, blå BYD Tang med gittervegg bak andre seterad forleden. Usikker på om den var permanent. Usikkerhet ift. på hvordan dette kan løses i ES8, er kanskje hovedgrunnen til at jeg ikke har bestilt den enda.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

#12
Sitat fra: elektro på søndag 21. august 2022, klokken 12:35
Min drømmebil er dagens XC90 med motorisering fra XC40 P8 og infotainment fra Polestar 2.
Det er ikke troverdig at du har noen annen drømmebil enn e-tron ☺️.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

elektro

Sitat fra: Contango på søndag 21. august 2022, klokken 14:41
Sitat fra: elektro på søndag 21. august 2022, klokken 12:35
Min drømmebil er dagens XC90 med motorisering fra XC40 P8 og infotainment fra Polestar 2.
Det er ikke troverdig at du har noen annen drømmebil enn e-tron ☺️.

Jeg er klar over at enhver form for fremsnakk av e-tron er en rød klut for mange på elbilforum.no, ettersom bilen for noen er blitt et slags symbol på hvor ille det kan gå når "legacy automakers" skal lage elbil. Ekstra irriterende er det vel at bilen er en kjempesuksess og ble Norges femte mest solgte elbil gjennom alle tider, før den hadde vært i salg i tre år. Uansett prisklasse. Sammen med EQC og I-Pace, formelig feide e-tron bilene som frem til da hadde vært eneste alternativ i klassen av banen.

Jeg er fanget i en e-tron, fordi ingen annen bil etter min mening tilbyr en like god kombinasjon av komfort, kjøreegenskaper, fremkommelighet, plass, lastesystemer, utstyr/teknologi og opplevd kvalitet. Rekkevidden er tilfredsstillende og ladeytelsen er fascinerende god. I tillegg er forhandler- og servicenettverket solid. Og restverdien antakelig god, for biler levert uten moms.

Mange er bedre på én eller flere av de ovennevnte tingene, men ingen tilbyr etter min mening samme pakke. Jeg kan/vil personlig ikke gi avkall på noe av dette og bilen skal helst koste mindre. I alle fall ikke mer. Hadde jeg hatt tre små barn, måtte jeg imidlertid kanskje tenkt annerledes. Da blir det fort kinesisk. Har noen sjekket ut Voyah? Det kommer også en Xpeng G9.. Grillen på Hongqui blir imidlertid for meget for min del.

Jeg kan nevne, og har nevnt, en mengde ting ved e-tron som har forbedringspotensiale. Men siden enkelte der ute bruker så mye tid på å spre negativitet og unyansert, til dels feil, informasjon om bilen, føles det som folkeopplysning å si hvordan ting egentlig er. Om noen tolker det som "fanboyisme", så er det lite jeg får gjort med det. Men drømmen når det kommer til familiebil er altså en elektrisk XC90. Med MMI fra Polestar.

Hva slags bil kjører du @Contango? Hva har du erfaring med fra tidligere, og hva er din drømmebil?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Vaduz

Elektrisk xc90 med 50+ mil rekkevidde, 7 seter, forbruk som en iX, infotainment, selvkjøring og ladeintegrering som en tesla, pris rundt 800k og ytelsene til Rivian ville vært en fin bil:)
Men drømmen som kan bli virkelig (men ikke med det første), er en Rivian RS eller hva den heter. Evt en cybertruck om den noensinne kommer til Europa (har fremdeles reservasjonen, håpet er det siste som dør;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA