Forrige fredag demonterte jeg høyre bærebru siden jeg visste at det er håpløst å presse/slå ut en bærekule mens alt er montert på bilen.
Altså opp med bilen og skru ut skruen som holder bærekula på plass.

WD40 ble min beste venn...
Etter skruen var ut, satt jeg en støttebukk under senteret til bremseskiva for å så senke bilen, slik at fjærbeinet ble belastet og bærebrua avlastet for å få bolten til bærekula ut.
(Neste bilde er fra etter demonteringen for å vise støttebukken under bremseskiva)
Jeg skrudde vekk ABS sensoren og gjemte den i kanalen der styringa går på tvers gjennom bilen. Dessuten satt det en beskyttelse på den gamle bærekula som dekket den rundt 180 grader. Sikkert mot varmen fra bremseskiva og/eller mekaniske innvirkninger.
Ikke peiling hvor den havnet ... fikk ikke montert den på den nye.

Og så var det tid til å skru av stabilisatoren.
To M8x60 skruer. Men til tross WD40...se selv

Den høyre fikk jeg heldigvis skrudd ut likevel, men den venstre...Nope!
Måtte altså bore nedenfra og opp for å få ut driten. På det neste bildet ser man resten av den knekte bolten. Fikk den skrudd ut til slutt etter å boret gjennom den nedenfra.

OG SÅ kom høydepunktet.
Den M10x70 skruen som går gjennom gummihylsen.

Den var rustet fast i hylsen. Altså bore inn i hodet til skruen for å få slått det av og så banke bolten ut med mye frustrasjon. Bildet viser hull i hodet...

Men bolten gav seg til slutt. Vet ikke hvor ofte jeg traff hånda mi under bankingen...

Her er resultatet:

Sånn så det ut under bilen etter demonteringen.
NB! Drivakslingen må henges opp, siden den sklir ut av girkassen når fjærbeinet går ut av sin "loddrett" stilling.

Og så var det helg...

Siden det er høstferien her nå, drog jeg på mandag til skolen for å presse ut den gamle bærekula og inn med den nye. Dessuten ville jeg sjekke om vi har noen syrefaste bolter med samme strekkfasthet som jeg kan bruke til stabilisatorholderen og bærebruleddet.
Jeg brukte en 30mm kopp til å presse ut resten av bærekula.
Bolten fikk jeg slått ut med en hammer før det. Den har jo ingen motstand.

Finfortanningen ser ikke særlig "frisk" ut. Men likevel fungerte den ... ennå.

Den nye fikk jeg satt på plass med litt olje på gummihætta.

Etter å ha fått den nye bærekula inn i finfortanningen, eller de få tenner som er igjen i gebisset, brukte jeg først en trekloss til å presse den forsiktig inn.

Og så en passende kopp igjen.

Her er resultatet med nye bolter og ny bærekule.
P.S. De to M8 bolter er bare 55mm som ikke fungerer. Jeg måtte hente M8x60mm!

Her er bildet som viser den rette type bolt til stabilisatorfestet.
De 55mm bolter ble skadet i tuppen. Gjenget ble skadet. Fikk ikke ordentlig feste, selv om jeg har renset gjengene. Heldigvis var alle bolter syrefaste til slutt.

I hvert fall var det ikke en lang monteringstid.
Jeg støttet bilen under det stabilisatorfestet.
Ikke skru fast stabilisatoren i bærebrua.
La bærebrua henge ned.
Jeg fjernet også støttebukken under fjærbeinet.
Dermed var det avlastet.

Og så er det bare å løfte bærebrua med bærekula på plass med garasjejekken.
Siden fjærbeinet følger villig med "innover" igjen, må man få drivakslingen inn i girkassa også. Det "klikker" på plass uten store anstrengelser.

Deretter er det bare å skru fast stabilisatoren.

Og så er understellet på plass igjen.

Det gjenstod bare å montere hjulet, fjerne støttebukken under bilen og senke bilen på bakken.
Deretter måtte jeg få den todelte svarte løvbeskytteren under frontruta på plass igjen og panseret. Det hadde jeg demontert fordi jeg måtte jo komme fram til bremsevæske-beholderen. Den sitter godt skjermet under den svarte plasten.
Etter at vindusviskeren var på plass igjen inkludert spylervæskeslangen !!! kunne jeg testkjøre gjennom nabolaget.
Det fungerte alt veldig bra.
I morgen tidlig er etterkontrollen. Satser på at alt blir bra.