I vinter kan det bli billigere å kjøre fossil enn elbil

Startet av Moas, man 01. aug 2022, kl. 14:49

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Men hvem må lade på hytta mellom kl 08 og 11?

Dette viser hvor viktig det kan være å tenke litt på når man lader. Det er mye lettere å justere lading etter når strømmen er billigst, enn når diesel er billigst. Med strøm vet du hva prisen er minimum 11 timer i forveien. Med diesel kan prisen bli justert fra 19kr til 25kr fra du tar av til stasjonen til du begynner å fylle (Det er en forsinkelse på 120 sekunder fra prisen i masten blir gjeldende på pumpen ved økte priser. Ved reduserte priser er forsinkelsen på 30 sekunder hos Norges største drivstoffkjede)
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

Moas

Sitat fra: Lars C. Krogenæs på ons 17. aug 2022, kl. 14:20
Men hvem må lade på hytta mellom kl 08 og 11?
Enig, men hva om 7 kr/kWh om kort stund blir det "billige" tidspunktet og enda høyere priser blir "normalen"?

Det blir spennende å se fasiten. Winter is coming..
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Lars C. Krogenæs

Nå har vi jo strømstøtte hjemme, så dette gjelder kun på fritidsboliger.

Det som vil være verre, er for næringslivet, som nå sliter med strømregninger. Her er det foreløpig lite støtte å hente fra det offentlige. Dette rammer både strømkrevende næringer som bakere, datasentre, (krypto er det ikke synd på), samt næringer ofte forbundet med idrett og frivilligeht som idrettshaller, alpinanlegg etc.

Det er også spennende å se hva ladeoperatørene gjør.
Borettslag får strømstøtte til sine ladeanlegg, mens f.eks Ohmia ikke får støtte til sine anlegg, der de har gitt "fastpris" etter antall kjørte km.

Hurtigladeselskapene vil også måtte justere sine priser nok en gang.
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

daktari

Jeg vil tro at alle hurtigladeselskaper har lange, rimelige fastprisavtaler?

Hvis man er flere på hytta og må lade på 2kW for å unngå vanvittige effektariffer tar det jod dagesvis å lade opp...
Mine videoer av Autopilot 2
Mine I-Pace videoer
8 forskjellige elbiler siden 2017.

Electric cars in Norway

Ja, jeg håper hurtigladeselskapene har gode og lange fastpris avtaler. Det endret seg dette markedet da ble det mindre av denne type avtaler.

Denne nyheten er fra juni i år.

https://e24.no/olje-og-energi/i/V9Wdzd/fastprisavtalene-som-forsvant

elektro

Sitat fra: daktari på tor 18. aug 2022, kl. 00:12
Jeg vil tro at alle hurtigladeselskaper har lange, rimelige fastprisavtaler?

Hvis man er flere på hytta og må lade på 2kW for å unngå vanvittige effektariffer tar det jod dagesvis å lade opp...

Tipper f.eks. Mer har en god strømavtale gjennom sin eier. ;)

Ser egentlig ikke helt problemet med å lade med 2 kW på hytta. Er som regel der minst 36 timer som da gir rundt 65 kWh netto. Sammen med restsrrømmen man har med seg, er det som regel nok til å trille hjem igjen. Er det riktig langt til hytta, eller man er der en svipptur, får man heller bite i det sure eplet og toppe opp litt på en hurtiglader da. Mens man mimrer om gamledager. Skjønt, et firesifret kronebeløp blir det neppe. ;) Ikke trenger man å stå der og holde i den grisete saken heller.. *snufs*
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Merce

Sitat fra: Moas på ons 17. aug 2022, kl. 13:47PHEV ser som sagt ut til å fortsatt være et godt alternativ, altså ved høye ekstremt høye strømpriser og lave bensinpriser.

Nå må du huske at både diesel og bensinprisen også er meget høy historisk sett. Det er bare det at strømprisen er så hinsides..

Moas

Sitat fra: Merce på tor 18. aug 2022, kl. 09:01
Sitat fra: Moas på ons 17. aug 2022, kl. 13:47PHEV ser som sagt ut til å fortsatt være et godt alternativ, altså ved høye ekstremt høye strømpriser og lave bensinpriser.

Nå må du huske at både diesel og bensinprisen også er meget høy historisk sett. Det er bare det at strømprisen er så hinsides..
Jeg har sett priser på ca. 19 kr flere ganger de siste dagene. Er det høyt?
2022 tm3 rwd
2024 Aixam E

Håvar

Du kan ikke hele tiden ta høyeste strømpris og lading på hytta som utgangspunkt når du samtidig ser på laveste drivstoffpris gjennom uka. Drivstoff er billigst enkelte dager, men du kan ikke alltid velge når du skal fylle. Det må du gjøre i det øyeblikket du kjører forbi en bensinstasjon.

Og hvis du med elbilen lader hjemme før avreise og deretter kun på hytta for å komme hjem igjen blir minst halvparten av strømforbruket kompensert av staten. Du kan uansett ikke kjøre hjemmefra til hytta med dyr strøm ladet på hytta.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

elektro

Sitat fra: Moas på tor 18. aug 2022, kl. 09:03
Sitat fra: Merce på tor 18. aug 2022, kl. 09:01

Jeg har sett priser på ca. 19 kr flere ganger de siste dagene. Er det høyt?

Ja, det er høyt. :) Hvis bilen bruker 0,6 liter drivstoff per mil er det 1140 kroner tur/retur Oslo-Trondheim (100 mil). I tillegg må du betale 500 kroner i bompenger. Totalt 1640 kroner.

Hvis elbilen bruker 2 kWh per mil, og du betaler 2 kr. per kWh for den energien du "har med deg" hjemmefra (1/3), 4 kr. per kWh for AC lading på hotell (1/3) og 6 kr. per kWh for hurtiglading (1/3), er det 800 kroner. Med elbil er for tiden bompengene under 100 kroner. Totalt 900 kroner.

Og da har jeg tatt godt i. Selv har jeg f.eks. betalt under 1 kroner per kWh inkl. nettleie, moms og avgifter hjemme hittil i år, selv om jeg bor i Oslo. Jeg har fastpris. Andre har solceller. Andre igjen bor kanskje i Trondheim, hvor strømmen er gratis, og kjører turen motsatt vei.. Men la oss si 1 kr/kWt hjemme. AC lading hos f.eks. Recharge og Kople koster 3,50 kr/kWt. Med riktig kredittkort, betaler man bare 3 kroner. Hurtigladingen ville jeg tatt hos IONITY på Alvdal, der betaler jeg 1,57 kr/kWt, men medregnet abonnementsprisen blir det ca. 3 kr/kWt. Mange biler bruker mindre enn 2 kWt/mil, men la oss si en e-tron med litt dårlige forhold, som ender på 2,6 kWt/mil. Da blir totalen 700 kr. Nesten 1000 kroner spart..

PS! Bensin og Diesel på CK i Oslo koster i skrivende stund 21,99 kr/l
2024 Polestar 3 Dual Motor | 2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

geear

2,- per kWt kan være en saga blott og utopisk drøm fremover, for alt vi vet.

For min del, i Sør-Norge, har vel ikke prisen vært under 3,5 krone per kWt det siste døgnet, inkludert strømstøtte. Har normalt kjørt begge bilene uten lading hele uka og ladet til 80-90% i de billige periodene på lødager og søndager, men det har vært helt slutt i det siste, denne helga var det vel til og med dyrere enn i uka, hvis jeg ikke husker feil. Var nødt til å lade begge bilene i natt på laveste dippen, som var litt under 600 øre per kWt. Selv med strømstøtte er den nevnte turen din da tett på fossilbilpris for drivstoffet for 100 mil. Kostnadsforskjellen er da hovedsakelig bompenger. Og om man har valgt riktig elbil også hyggeligere servicekostnader og lavere (eller til og med negativt) verditap.

elektro

Det er helt urealistisk at vi i Norge skal ha en gjennomsnittspris på over 2 kr/kWt hjemme over tid. Tror jeg. Det er ikke politisk holdbart, når vi har alle forutsetninger for å være nesten selvberget med billig, ren strøm. I så fall blir det svært lønnsomt med solceller. 8)

Hva har folk i Sør-Norge betalt per kWt i gjennomsnitt, inkl. strømstøtte, hittil i år? Før støtten øker til 90%.. SSB viser vel bare snitt for hele Norge.

Ang. Trondheimsturen, så er den fortsatt billigere selv om den strømmixen man bruker koster 5 kr/kWt. Selv om det da er bompengene som utgjør den store forskjellen. Så lenge ikke drivstoffprisen overstiger 19 kroner da...

Selv om prisen er tilnærmet lik på langturene, eller til og med høyere enn bensin/diesel en enkelt gang eller to, er jo helt uinteressant. Det er jo årssnitt som teller. Her har Elbilforeningen og andre en stor jobb å gjøre. Det er MYE skremselspropaganda der ute.

Burger

Sitat fra: geear på tor 18. aug 2022, kl. 14:25
Tipper 2kr kwt er med strømstøtte for primærbolig, siden "har med deg hjemmefra" blir nevnt
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

RJK

Sitat fra: Burger på fre 19. aug 2022, kl. 17:16
Tipper 2kr kwt er med strømstøtte for primærbolig, siden "har med deg hjemmefra" blir nevnt
Kopierer mitt eget innlegg nettopp lagt inn på denne tråden:

https://elbilforum.no/index.php?topic=61575.new#new

Der er mange av oss allerede. Jeg har lading via borettslagets fellesanlegg, og betaler der 2,50 per kWh.

Med dagens strømpris på 4,41 inkl. mva+ fastavgifter er jeg allerede på ca halve prisen før vi regner strømstøtten inn i kalkulasjonen.

Med snitt på 2,99 siste 30 dager, blir da strømstøtten 1,90. Det gir 2,51 + nettleie og andre avgifter.

På Ionity betaler jeg 1,65 per kWh. Og pga at jeg har en Hyundai Kona som ikke er byttet batteri på ennå, så dekker i realiteten denne all ladingen jeg gjør på Ionity.

Min reelle kostnad er derfor kun 135,- per måned for den avtalen. Gitt at jeg lader 2x50 kWh per måned, så koster det meg 1,35 per kWh.

Uten kompensasjon vil det gi meg en sammenlagt pris på 3,- per kWh, og enda noe billigere per kWh dess mer jeg jeg lader. Lader jeg 4x50 kWh, så vil det si at Ionity-avtalen koster meg 0,675 + 1,65 = 2,325 per kWh.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

geear

Sitat fra: Burger på fre 19. aug 2022, kl. 17:16
Ja, men det tok jeg for gitt, selv med strømstøtte så har det vært rundt 3,50/kWt for min del de siste dagene. Må fortsatt betale moms på faktisk strømpris, som ikke strømstøtten dekker, og nettleie/avgifter.

Og nå virker det som at solceller virker mer og mer inn på prisingen, så prisene er typisk lavest midt på dagen når sola står høyest, i motsetning til slik det har vært med lave priser om natta.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA