Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mulig kaputt hovedbatteri til model Y

Startet av kensund, torsdag 28. juli 2022, klokken 21:24

« forrige - neste »

Jeronan

Sitat fra: Handyman på mandag 01. august 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.

Well the issue is that the 12V gets charged up during driving and then most of the warnings disappear, but when parked and hooked up to the wall box, it depletes overnight.

For now, I managed to prevent the 12V draining down again, by keeping the car powered off.

Service team said that the vehicle has two different ways to top up the 12V battery. So I am curious as to what this second method is then.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

geear

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 02. august 2022, klokken 08:15
Sitat fra: Handyman på mandag 01. august 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.

Well the issue is that the 12V gets charged up during driving and then most of the warnings disappear, but when parked and hooked up to the wall box, it depletes overnight.

For now, I managed to prevent the 12V draining down again, by keeping the car powered off.

Service team said that the vehicle has two different ways to top up the 12V battery. So I am curious as to what this second method is then.
12V batteriet lades også via DC-DC når bilen står parkert, dersom behov (under en gitt spenning), og det lades også under lading.

Handyman

Sitat fra: Jeronan på tirsdag 02. august 2022, klokken 08:15
Sitat fra: Handyman på mandag 01. august 2022, klokken 19:45
Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.

Well the issue is that the 12V gets charged up during driving and then most of the warnings disappear, but when parked and hooked up to the wall box, it depletes overnight.

For now, I managed to prevent the 12V draining down again, by keeping the car powered off.

Service team said that the vehicle has two different ways to top up the 12V battery. So I am curious as to what this second method is then.
Det er neppe det at du "kjører" som gjør at 12V-batteriet lades. Grunnen er nok bare at bilen er "på". Prøv å se om det tappes når sentry er aktiv, siden bilen da ikke sover.
Når de sier at det er to måter å lade batteriet på, så kan det er styringen de mener. Når Bilen er "på" så startes ladingen uansett, mens når bilen sover er det en overvåking av spenningen som trigger lading. Kanskje det er denne overvåkingen som ikke fungerer?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Jeronan

#18
Maybe. Back in Vestlandet last week, the car was hooked to a Tesla wallbox all night with slow charging overnight and yet the 12V slowly drained overnight.

Tesla K100 finally contacted me yesterday morning (took them long enough) and had to deliver it to the SC for further diagnosis. So car is parked at K100 now and got a Model3 loaner.

So now its a waiting game until they start on the car and find out what the problem is.

Since I also have gotten two times a message about the Charge port not detected, unable to charge. It could definitely be something like the High voltage regulator/loose connection or something in that direction.

But at this point it's all speculation, so just have to wait for an answer from the SC.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Jeronan

#19
They finally worked today on our Model Y troubleshooting and finished repairs regarding 12V issues and Charge port not detected warnings.

"During investigation detected, one HV connector was not pushed all the way in and secured, due to protection cover was not installed correctly. Reattached cover and reconnect connector - push/pull test passed, no more alerts visible during test."

Regarding charge port issue: "replaced the Charge port to HV battery (3-phase) cable."

So going to pick up the car tomorrow and hope everything will be fine for a good long while again. :P
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Ingeniøren

Sitat fra: Jeronan på torsdag 04. august 2022, klokken 19:22
They finally worked today on our Model Y troubleshooting and finished repairs regarding 12V issues and Charge port not detected warnings.

"During investigation detected, one HV connector was not pushed all the way in and secured, due to protection cover was not installed correctly. Reattached cover and reconnect connector - push/pull test passed, no more alerts visible during test."

Regarding charge port issue: "replaced the Charge port to HV battery (3-phase) cable."

So going to pick up the car tomorrow and hope everything will be fine for a good long while again. :P
:+1:
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

kensund

Great news for you  :+1:. Tesla Porsgrunn Will on monday have an senior technician to have a look on my car.
Hopefully mine is just as easy to fix!

Jeronan

Sitat fra: kensund på torsdag 04. august 2022, klokken 20:10
Great news for you  :+1:. Tesla Porsgrunn Will on monday have an senior technician to have a look on my car.
Hopefully mine is just as easy to fix!

Any news on what your problem was? Is it fixed?
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kensund

No - still no news from Tesla - they just says they have been running diagnostic on it - and have sent some logs to US.
They said last week the may have to take down the high voltage battery to investigate more..

Think im going to give them a call again now..

kensund

Took a phone to them today - they says its the driveunit.
It will arrive to Porsgrunn 27 August (from China).
Hopefully that will fix my car..

Jeronan

Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

kensund

Da kom bilen hjem igjen!!
Defekt driveunit var feilen..
8,1 timer brukte de for å bytte dette og 1 mnd og en uke på verksted..
Er tydeligvis litt delemangel - måtte bestilles fra Kina sa de.

Jaja får håpe den holder litt til nå da.

geear

Sitat fra: kensund på onsdag 07. september 2022, klokken 22:47
Da kom bilen hjem igjen!!
Defekt driveunit var feilen..
8,1 timer brukte de for å bytte dette og 1 mnd og en uke på verksted..
Er tydeligvis litt delemangel - måtte bestilles fra Kina sa de.

Jaja får håpe den holder litt til nå da.
Gratulerer, men det er ikke drive uniten de har skiftet, kun inverteren. Komplett drive unit mener iallfall jeg at er inkludert motor/reduksjonsgir (og mye dyrere enn kun inverteren).

kensund

Sitat fra: geear på onsdag 07. september 2022, klokken 23:00
Sitat fra: kensund på onsdag 07. september 2022, klokken 22:47
Da kom bilen hjem igjen!!
Defekt driveunit var feilen..
8,1 timer brukte de for å bytte dette og 1 mnd og en uke på verksted..
Er tydeligvis litt delemangel - måtte bestilles fra Kina sa de.

Jaja får håpe den holder litt til nå da.
Gratulerer, men det er ikke drive uniten de har skiftet, kun inverteren. Komplett drive unit mener iallfall jeg at er inkludert motor/reduksjonsgir (og mye dyrere enn kun inverteren).

Ja takk, du har selvfølgelig rett - Tesla skrev i chatten til meg at de bytta drive unit, men ser jo i pdf'en at det ikke stemmer.
Er dette en "vanlig" tesla feil?

geear

Ikke som jeg vet, og har fått inntrykk av at det ikke er så mange vanlige feil på Y/3 i det hele tatt. Det var/er noe helt annet med gjengangere på X/S.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA