Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Mulig kaputt hovedbatteri til model Y

Startet av kensund, torsdag 28. juli 2022, klokken 21:24

« forrige - neste »

kensund

Etter 20.000 feilfrie km ville ikke min LR gå i drive idag tidlig. Heldigvis er dette siste feriedag så jeg var heldigvis i Norge.

Fikk bare masse feilmeldinger på skjermen.
Etter litt masing på Tesla kom det en bergningsbil som tok den til Tesla Porsgrunn.
De har ikke fått sett på den men de mistenker at hovedbatteriet har tatt fløyten.
Drev å ladet bilen om natten og den stoppet på 95%.

Selv mistenker jeg 12v (eller er det 14v på min?)


førategangtesla

Kjedelig.

Godt at du har kommet deg til Norge. Får håpe at det ordner seg raskt og effektivt.
Oppdater gjerne når du får beskjed om feilen.

Lykke til.

kensund

Takk, håper dette er en banal feil!
Fikk en litt sliten lånebil (model s) som jeg synes bråka no veldig i forhold.

Tekniker skulle ta en kjapp titt idag og se om de fant ut noe mer..
Men de sa jeg må forvente mange uker uten min Y nå.
Det hadde vært veldig lite feil på Y, det gjør det nesten bare enda surere at nå er uten den.
Var trist stemning på vei hjemover uten vårt nye familie-medlem..

lars667

Hvor gammel er den? Av de første som kom i Norge?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

kensund

Ja er en long range, fikk den i september i fjor.
Så er Shanghai utgave.

k1

Sitat fra: kensund på fredag 29. juli 2022, klokken 12:50
Takk, håper dette er en banal feil!
Fikk en litt sliten lånebil (model s) som jeg synes bråka no veldig i forhold.

Tekniker skulle ta en kjapp titt idag og se om de fant ut noe mer..
Men de sa jeg må forvente mange uker uten min Y nå.
Det hadde vært veldig lite feil på Y, det gjør det nesten bare enda surere at nå er uten den.
Var trist stemning på vei hjemover uten vårt nye familie-medlem..

Du har fått tilsvarende lånebil??

kensund

Tilsvarende.. Tja de hadde vist bare en model s inne..

Prøvde å mase på både en x eller en y - men måtte altså nøye meg med en sliten s.


k1

 :+1:
Du får ha en mager trøst i at du kjører gratis bil nå da, uten å legge km på din egen Y (selv om den da står ubrukt og har verditap)..
Var egentlig bare nysgjerrig på om de var blitt kjipe med lånebil på slike ting også.

kensund

Joda du har jo rett idet.
Bare at denne S'en lader så seint a gitt.
Får bare rulle inn geipen og håpe at min Y ikke blir stående lenge..

Hadde vel ett lite håp at jeg fikk testa en X - men kan jo egentlig ikke klage med en S. Selv om jeg synes den virker "mindre"..

Kim-

Det som pleier å funke for å få X er å si at du har sterkt behov for hengerfeste  ;)
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

kensund

Hehe ja har jo faktisk det da.
Har jo en avtale inne for det på Y'en - skal egentlig monteres nå første uka i August..

Kanskje det er verdt å ta den vinkelen ja

Jeronan

#11
Exact same issue here with our Model Y.  Just on last day of our holiday as well, after 25k KM (mostly) troublefree km's.

Couldn't get the car into drive last Thursday (with same messages you got), so had to wait for 4 hours in Vestlandet before the local berging came in person car to boost the 12V battery. I then managed to drive it to Tesla SC in Ålesund, who replaced the 12V battery and said it was just that and I was on my way again.
Since it was too late to start the long drive back home, we waited till the next morning and lo and behold! Same problem again. 12V battery was drained again!  >:(

Luckily after half an hour I managed to get the car into drive, drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo, packed the car and start driving home (as I have to work from monday and didn't want to be stuck in Vestlandet with the closest SC 2 hours away).   We managed to get home and now I am waiting for Mobile Service to call me back on an update.
They think Ålesund SC messed up with reapplying the firmware after 12V swap as they see in the system that the 12V isn't recognized, but that seems to be too simple as its clearly the main pack that no longs keeps the 12V charged up. Which is the real issue as to why it drains overnight when parked.

4 weeks ago I had to brake hard on the E6 on way home and suddenly I got a message that the charge port is not detected, unable to charge.
Since it was just before our planned Summer holiday, Tesla mobile service came and preventively replaced the entire charge port.
But last Thursday after they replaced the 12V battery in Ålesund, we stopped in Moa for dinner and when we drove off the parking lot and hit a small hole in the ground, the car shaked a bit and I got the exact same message again about "Charge Port not detected, unable to charge", which went immediately away again.

So my gut feeling tells me these two issues are related.  ::)

Now its a waiting game to get them to contact me, with the car standing in our car port with the same message again that the 12V battery needs to be replaced.  :-\
It seems to have helped to power off the car on friday and leave it alone over the weekend, as it seems the 12V has luckily not drained much with no additional "Not all electrical features are supported" message popping up (yet), like last week.
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Handyman

Sitat fra: Jeronan på mandag 01. august 2022, klokken 10:48
.. drove around for 20 mins to charge up the 12V via the dynamo....
Tesla har ikke dynamo (ingen andre elbiler heller etter det jeg vet), og man lader ikke 12V-batteriet bedre ved å kjøre rundt.
Batteriet lades av en 400V->12V DC/DC-converter uten bevegelige deler, så lenge fremdriftsbatteriet er innkoblet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kim-

Sett på sentry mode så sovner ikke bilen og hovedbatteriet vil alltid gi strøm til hjelpebatteriet
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

kensund

Parkerte ved ett feriehus, ladet på en eldre salto lader, og hadde selvsagt på sentry.

Ladet bilen der fra søndag til torsdag, brukte bilen hver dag..
Det merkelige er at feilen kom på torsdag morgen..

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA