Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tesla dårligst ut i test med berøringsskjermer

Startet av automat, torsdag 28. juli 2022, klokken 13:13

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: automat på mandag 01. august 2022, klokken 08:58
Mere skjermsjokk:
Gir skjermer skylda for 100.000ulykker.
Dette er typisk misbruk av statistikk. Tror man at fikling med gammeldags bilradio (tuning), CDer, kassetter, varmeapparat osv ikke førte til ulykker? Alt annet vi gjør enn å operere ratt og pedaler og følge med på vei & trafikk er en distraksjon som kan føre til ulykker. Bare det å bruke speilene feil i tett trafikk er farlig nok.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på mandag 01. august 2022, klokken 11:40
Sitat fra: automat på mandag 01. august 2022, klokken 08:58
Mere skjermsjokk:
Gir skjermer skylda for 100.000ulykker.
Dette er typisk misbruk av statistikk. Tror man at fikling med gammeldags bilradio (tuning), CDer, kassetter, varmeapparat osv ikke førte til ulykker? Alt annet vi gjør enn å operere ratt og pedaler og følge med på vei & trafikk er en distraksjon som kan føre til ulykker. Bare det å bruke speilene feil i tett trafikk er farlig nok.

Jeg husker at en vanlig oppgitt grunn ved ulykker opp gjennom årene var fikling for å finne riktig kassett eller CD ja. Tror ikke søking på en skjerm etter et album på Spotify er verre enn å lete gjennom hele hanskerommet etter akkurat den CDen...
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Syklist

Lete i hanskerommet etter kassetter eller CD'er et dårlig sammenlikningsgrunnlag som er direkte trafikkfarlig. Bedre å sammenlikne med leting etter kassetter og CD'er i midtkonsollen.  :-\

Men det er helt klart at min gamle Saab med CD-skifter i bagasjerommet, audiokontroller på rattet og generelt optimal ergonomi var tryggere med tanke på å holde blikket på veien enn dagens biler med pekeskjermer.  Stemmekontroll kan brukes i endel tilfeller, men fysiske knapper er lettere å betjene med fingrene uten å flytte blikket fra veien.

Tesla skjermen reagerer lynraskt, som er en stor fordel sammenliknet med berøringsskjermer hos mange andre bilmerker, slik som f.eks. PSA/Stellantis gruppen.

Men det er ikke spesielt trygt å rote med navigasjon eller Spotify på via skjermen i Model 3.  Selv bruker jeg Autopilot om jeg må fikle med skjermen.  (Egentlig de eneste tilfellene hvor Autosteer er nyttig...)   

Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

Autowinder

Åpenbart at testere (og TryggTrafikk som har dette som fanesak) og mange brukere ikke er kjent med stemmekommander på Tesla. Trykke på høyre styrehjul på rattet og si Vis Kart, Vis reise, vis service osv gir jo raskt riktig visning på skjermen. Tipper Tesla kommer til å legge inn bedre og mer komplette kommandoer fremover. Kanskje legge dette først i brukermanualen og andre steder så det blir bedre kjent. Kanskje mandatory opplæringsvideoer også på eierprofilen som må ses før utlevering av bil.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Syklist

Enig at stemmekommandoer er bra, selv om den ikke alltid forstår alt.   "Vis dekktrykk", "klima auto" etc fungerer bra.

Men i sommer når LTE var nede, virket ikke stemmekommandoene. Mener at dette ble prosessert lokalt i bilen med tidligere programvare, men det er mulig at jeg husker feil.
Tesla Model 3 LR 2021
Opel Corsa-e Edition 2020
x Tesla Model 3 SR+ 2020

RJK

Sitat fra: Syklist på onsdag 10. august 2022, klokken 10:07
Lete i hanskerommet etter kassetter eller CD'er et dårlig sammenlikningsgrunnlag som er direkte trafikkfarlig. Bedre å sammenlikne med leting etter kassetter og CD'er i midtkonsollen.  :-\

Men det er helt klart at min gamle Saab med CD-skifter i bagasjerommet, audiokontroller på rattet og generelt optimal ergonomi var tryggere med tanke på å holde blikket på veien enn dagens biler med pekeskjermer.  Stemmekontroll kan brukes i endel tilfeller, men fysiske knapper er lettere å betjene med fingrene uten å flytte blikket fra veien.

Tesla skjermen reagerer lynraskt, som er en stor fordel sammenliknet med berøringsskjermer hos mange andre bilmerker, slik som f.eks. PSA/Stellantis gruppen.

Men det er ikke spesielt trygt å rote med navigasjon eller Spotify på via skjermen i Model 3.  Selv bruker jeg Autopilot om jeg må fikle med skjermen.  (Egentlig de eneste tilfellene hvor Autosteer er nyttig...)
Erru gæern? Å måtte krype i bagasjerommet for å skifte CDer i CD-skifteren er jo ekstremsport til sammenligning...

:laugh: :laugh: :laugh:
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Elmo

Sitat fra: Syklist på onsdag 10. august 2022, klokken 13:17
Men i sommer når LTE var nede, virket ikke stemmekommandoene. Mener at dette ble prosessert lokalt i bilen med tidligere programvare, men det er mulig at jeg husker feil.
TM3 har alltid vært avhengig av mobilnett for å tolke stemmekommandoer.
Hvordan det er med S X Y vet jeg ikke.
Seat Mii 2020/01 og Tesla Model 3 AWD/FSD 2019/03 med FW: 2025.14.1
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

knegg

Sitat fra: Elmo på onsdag 10. august 2022, klokken 19:20
Sitat fra: Syklist på onsdag 10. august 2022, klokken 13:17
TM3 har alltid vært avhengig av mobilnett for å tolke stemmekommandoer.
Hvordan det er med S X Y vet jeg ikke.
Og fra nå av vil stemmekommandoer forsvinne etter 8 år på nye biler, hvis ikke du abonnerer.
2020 Model 3

Autowinder

TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA