Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Motorhavari og forsikring

Startet av DagUp, lørdag 24. august 2024, klokken 14:42

« forrige - neste »

Eladdin - Elbilfareren

Huff da?
Hva er det jeg leser? Påstås det virkelig at en elbil har defekt motor etter bare 4 år, heldigvis innenfor 5 år, for etter 5 år koster 'den umulige hendelsen ettersom det ikke er så mange deler i bevegelse' 150k kroner? -og jaggu har det sneket seg inn et innlegg om en komplisert feil på et HV-batteri og styreenheter på en annen relativt ung elbil?

Jammen bra en ikke havnet i uløkka, og gikk på en smell og kjøpte bensinbil. Det ville nok ha medført 3 motorhavarier pga knekte stempler, 7 katalysator-bytter, 4 turbohavarier og 5 utslitte bensintanker i løpet av de første 4-5 årene.

"Hurra for de ufeilbarlige, enkle elbilene som garantert er økonomisk bærekraftig lenge etter bilens levetid, og myyyyyye lenger enn alt av fossilbiler", hilsen elbilfanatikersamskipnaden.
Elbil er verdens beste bil. 🥰😇
Elbil er best.
Lenge leve elbil, Hurra, Hurra, HurrAAAAA!

Radial

#31
Jeg er vel ikke direkte overrasket over at biler som eTron kan ha korte liv etter garantiens utløp.

Den var den første av sitt slag i markedet, men med ett litt voldsomt innsalg av VAG-holdninger, der fokus på holdbarhet ikke er særlig prioritert.

Denne motorfeilen er ett eksempel på det, sammen med battericeller og BMS-styring.
Vil hevde flere gamle TMS og TMX har lignende historier, med dyre løsninger som ikke var designet for å vare.

På en annen måte finner man igjen dette fenomenet i senere tids fossiler også, særlig hos VAG.
VAG longlife motorer som gjerne bruker mer olje enn diesel etter 100k, eller DSG'er som trenger full overhaling etter 150k, Haldex-systemer som alltid havarerer, mm
Denne "typen" havarier er altså ikke unike for elbiler, men en konsekvens av ett tankesett om at det ikke trenger å vare lenger enn 100k, og der er VAG veldig store...
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:31Jeg er vel ikke direkte overrasket over at biler som eTron kan ha korte liv etter garantiens utløp.

Den var den første av sitt slag i markedet, men med ett litt voldsomt innsalg av VAG-holdninger, der fokus på holdbarhet ikke er særlig prioritert.

Denne motorfeilen er ett eksempel på det, sammen med battericeller og BMS-styring.
Vil hevde flere gamle TMS og TMX har lignende historier, med dyre løsninger som ikke var designet for å vare.

På en annen måte finner man igjen dette fenomenet i senere tids fossiler også, særlig hos VAG.
VAG longlife motorer som gjerne bruker mer olje enn diesel etter 100k, eller DSG'er som trenger full overhaling etter 150k, Haldex-systemer som alltid havarerer, mm
Denne "typen" havarier er altså ikke unike for elbiler, men en konsekvens av ett tankesett om at det ikke trenger å vare lenger enn 100k, og der er VAG veldig store...
Det har vel alltid vært slik opp gjennom årene med diesel / bensin motorer men det er jo elmotor dette her. Færre komponenter, skulle jeg tro?

Radial

Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Radial på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:31Jeg er vel ikke direkte overrasket over at biler som eTron kan ha korte liv etter garantiens utløp.

Den var den første av sitt slag i markedet, men med ett litt voldsomt innsalg av VAG-holdninger, der fokus på holdbarhet ikke er særlig prioritert.

Denne motorfeilen er ett eksempel på det, sammen med battericeller og BMS-styring.
Vil hevde flere gamle TMS og TMX har lignende historier, med dyre løsninger som ikke var designet for å vare.

På en annen måte finner man igjen dette fenomenet i senere tids fossiler også, særlig hos VAG.
VAG longlife motorer som gjerne bruker mer olje enn diesel etter 100k, eller DSG'er som trenger full overhaling etter 150k, Haldex-systemer som alltid havarerer, mm
Denne "typen" havarier er altså ikke unike for elbiler, men en konsekvens av ett tankesett om at det ikke trenger å vare lenger enn 100k, og der er VAG veldig store...
Det har vel alltid vært slik opp gjennom årene med diesel / bensin motorer men det er jo elmotor dette her. Færre komponenter, skulle jeg tro?

Joda, men et kjede er aldri sterkere enn svakeste ledd..om det er 100 eller 3 ledd.

Her står altså motorens levetid og faller på En pakning, fordi den ble vannkjølt istedenfor oljekjølt (de fleste andre bruker passiv oljekjøling).
I slike tilfeller legger man inn failsafe løsninger, som oljetrykksbryter på fossilmotorern feks, men her er det egentlig ingenting 🙂 ett typisk tilfelle av at det bare skal vare 100k/5år og da er man fornøyd.
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Electric cars in Norway

Sitat fra: Radial på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:55
Sitat fra: Electric cars in Norway på mandag 28. oktober 2024, klokken 15:25
Sitat fra: Radial på mandag 28. oktober 2024, klokken 11:31Jeg er vel ikke direkte overrasket over at biler som eTron kan ha korte liv etter garantiens utløp.

Den var den første av sitt slag i markedet, men med ett litt voldsomt innsalg av VAG-holdninger, der fokus på holdbarhet ikke er særlig prioritert.

Denne motorfeilen er ett eksempel på det, sammen med battericeller og BMS-styring.
Vil hevde flere gamle TMS og TMX har lignende historier, med dyre løsninger som ikke var designet for å vare.

På en annen måte finner man igjen dette fenomenet i senere tids fossiler også, særlig hos VAG.
VAG longlife motorer som gjerne bruker mer olje enn diesel etter 100k, eller DSG'er som trenger full overhaling etter 150k, Haldex-systemer som alltid havarerer, mm
Denne "typen" havarier er altså ikke unike for elbiler, men en konsekvens av ett tankesett om at det ikke trenger å vare lenger enn 100k, og der er VAG veldig store...
Det har vel alltid vært slik opp gjennom årene med diesel / bensin motorer men det er jo elmotor dette her. Færre komponenter, skulle jeg tro?

Joda, men et kjede er aldri sterkere enn svakeste ledd..om det er 100 eller 3 ledd.

Her står altså motorens levetid og faller på En pakning, fordi den ble vannkjølt istedenfor oljekjølt (de fleste andre bruker passiv oljekjøling).
I slike tilfeller legger man inn failsafe løsninger, som oljetrykksbryter på fossilmotorern feks, men her er det egentlig ingenting 🙂 ett typisk tilfelle av at det bare skal vare 100k/5år og da er man fornøyd.
Ja det du skriver gir mening.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA