Får vi bilene våre før 1. januar 2023?

Startet av cstromme, tirsdag 26. juli 2022, klokken 10:23

« forrige - neste »

RJK

Sitat fra: drumfrodo på onsdag 30. november 2022, klokken 15:26
Prøvde å lage en oversikt for å regne ut nøyaktige endringer i prisen som følge av vektavgift og mva. på beløp over 500 000, alt annet likt. Får da følgende resultat for billigste og dyreste variant av Model X Plaid.

Regner med at du må legge til mva også for vektavgiften når bilen alene gir mva. Kommer selve bilen på under 500 K, så må man mva-beregne den delen som fører totalprisen over 500 K. Det er ihvertfall vanlig at avgiftene inngår i totalsummen før man beregner mva.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

drumfrodo

Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 15:32
Prøvde å lage en oversikt for å regne ut nøyaktige endringer i prisen som følge av vektavgift og mva. på beløp over 500 000, alt annet likt. Får da følgende resultat for billigste og dyreste variant av Model X Plaid.

Regner med at du må legge til mva også for vektavgiften når bilen alene gir mva. Kommer selve bilen på under 500 K, så må man mva-beregne den delen som fører totalprisen over 500 K. Det er ihvertfall vanlig at avgiftene inngår i totalsummen før man beregner mva.

Generelt er gjengs prinsipp at det ikke skal være avgifter på avgifter, slik at vektavgift osv. ikke skal være mva-belagt i tillegg. Jeg er følgelig ikke helt enig i din påstand om at avgifter som regel inngår i totalsummen før man beregner mva. Dette er bakgrunnen for at jeg gjorde utregningene av prisforskjellen slik at vektavgift og dokumentavgift + vrakpant holdes utenfor mva-beregning.  Men jeg er ikke ekspert på området, så om noen kan vise til dokumentasjon på hvordan dette faktisk vil fungere hadde det vært opplysende :)

RJK

Sitat fra: drumfrodo på onsdag 30. november 2022, klokken 16:04
Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 15:32

Generelt er gjengs prinsipp at det ikke skal være avgifter på avgifter, slik at vektavgift osv. ikke skal være mva-belagt i tillegg. Jeg er følgelig ikke helt enig i din påstand om at avgifter som regel inngår i totalsummen før man beregner mva. Dette er bakgrunnen for at jeg gjorde utregningene av prisforskjellen slik at vektavgift og dokumentavgift + vrakpant holdes utenfor mva-beregning.  Men jeg er ikke ekspert på området, så om noen kan vise til dokumentasjon på hvordan dette faktisk vil fungere hadde det vært opplysende :)
Fra denne kan du se at mva beregnes av utsalgsprisen, enten du regner pris eks mva og legger til 25 % (ganger med 1,25), eller trekker fra 20 % (ganger med 0,8).

https://www.smartepenger.no/94-nyhet/1980-staten-tar-60-prosent-av-drivstoffprisen

Trekk fra avgiftene, så ser du hva som er reell pris på bensinen fra bensinstasjonen. I tilfellet med pris på 16 NOK, så er mva 3,20, co2-avgiften (1,37) og veibruksavgiften (5,01) på til sammen 6,38+mva på 3,20=9,58. Bensinstasjonens pris uten avgifter er altså 16,00 minus 9,58 = 6,42 kr.

Ved 17,00 øker mva med 20 øre som er lik 25 % tillegg på 1 krone. De andre avgiftene er faste avgifter i kr, så nå utgjør avgiftene 9,78. Pris eks mva og avgifter blir da 17 - 9,78 = 7,22 eller 0,80 kr.

Tilsvarende kan du og regne på strømprisen. MVA blir beregnet etter at avgiftene er lagt på prisen.

Prinsippet om å ikke betale avgift av en avgift gjelder det aller meste, men med mva så er denne regelen borte.
Bosted Oslo

drumfrodo

Nettopp ja, så mva. er tydeligvis i en særstilling kan det se ut til - fremstår jo noe provoserende at staten momsbelegger egne avgifter, men det ser jo utvilsomt ut som dette faktisk er tilfellet da. I stand corrected :) Så det betyr at man må regne med å betale mva. av både vektavgift, dokumentavgift og vrakpanten dersom grunnprisen på selve bilen er minimum 500 000 kr, korrekt?

RJK

Når jeg beregner ved hjelp av Skatteetatens kalkulator for privatimport, så betaler du i utgangspunktet mva kun av bilens verdi, som er den oppgitte prisen du har betalt i utlandet. Da kommer vrakpant og engangsavgiften i tillegg, men ikke med i mva-beregningen. Mva må betales ved grensepassering, mens engangsavgift kun kommer på når du faktisk skal registrere kjøretøyet. Det ser ut til at prisen da er uten mva på toppen.

Hvordan dette stiller seg når det er en bilforhandler//grossist/importør tar inn bilen og selger den ferdig registrert, skal andre som kjenner dette bedre, få svare på. Men er det slik som med disse avgiftene ved import, så kan det hende vektavgiften heller ikke får mva.

Men dette er tydeligvis komplisert, og det riktige svaret vet vi altså ikke før myndighetene har kommet med reglene for avgiftsberegningen. Dette kan altså bikke begge veier, men jeg ser for meg at denne regjeringa ikke har noe problemer med å slenge mva på avgiftene. Ihvertfall når de sammen med bilprisen bikker de magiske 500 K.

8)
Bosted Oslo

drumfrodo

Sitat fra: RJK på onsdag 30. november 2022, klokken 22:46
Når jeg beregner ved hjelp av Skatteetatens kalkulator for privatimport, så betaler du i utgangspunktet mva kun av bilens verdi, som er den oppgitte prisen du har betalt i utlandet. Da kommer vrakpant og engangsavgiften i tillegg, men ikke med i mva-beregningen. Mva må betales ved grensepassering, mens engangsavgift kun kommer på når du faktisk skal registrere kjøretøyet. Det ser ut til at prisen da er uten mva på toppen.

Hvordan dette stiller seg når det er en bilforhandler//grossist/importør tar inn bilen og selger den ferdig registrert, skal andre som kjenner dette bedre, få svare på. Men er det slik som med disse avgiftene ved import, så kan det hende vektavgiften heller ikke får mva.

Men dette er tydeligvis komplisert, og det riktige svaret vet vi altså ikke før myndighetene har kommet med reglene for avgiftsberegningen. Dette kan altså bikke begge veier, men jeg ser for meg at denne regjeringa ikke har noe problemer med å slenge mva på avgiftene. Ihvertfall når de sammen med bilprisen bikker de magiske 500 K.

8)

Etter å ha lest litt mer rundt dette, så kan det vel virke som at strøm- og drivstoffpriser er litt i særklasse her mtp. at mva. beregnes etter at andre avgifter er lagt på prisen først, mens for biler er ikke dette nødvendigvis tilfelle. Er vel også en grunn til at Tesla oppgir prisen på bilen først, og så legger på engangsavgift (dokumentavgift) og vrakpant som egne tillegg. Så det virker logisk at det samme vil være tilfelle med vektavgiften, og at mva. bare blir beregnet av selve bilprisen fra produsenten. Men, som du sier, vi kan ikke vite dette 100% før myndighetene offentligjør det endelige regelverket som skal gjelde fra 01.01.2023. (Som forutsetter at regjeringens budsjett vedtas endelig i Stortinget først, men det virker være en ren formalitet nå).

cstromme

Har de levert biler med 7 seter (eller 5) i USA etter refresh? Er det en grunn til at de insisterer på å kun sende 6-setere til Norge?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

drumfrodo

Sitat fra: cstromme på torsdag 01. desember 2022, klokken 11:57
Har de levert biler med 7 seter (eller 5) i USA etter refresh? Er det en grunn til at de insisterer på å kun sende 6-setere til Norge?

For Long Range ja, for Plaid nei. Du kan se her, fra side 2000+ og utover i denne (ekstremt lange) forum-tråden, så ser du at det er mange 7- og 5-setere Refresh Long Range utlevert (men ventetiden på LR er ekstremt lang også for amerikanerne, sammenlignet med Plaid). https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/refreshed-2021-model-x-and-model-x-plaid-waiting-room.219586

Ang. kun 6-setere til Norge nå så er vel det bare som en effekt av at det kun er Plaid-biler. Ser noen (ytterst få) sier de har fått tildelt VIN på sine Long Range-bestillinger, men er det bekreftet at det faktisk er en Long Range man får tilbud om å motta (og ikke Plaid)..? Den eneste refresh X som finnes i Norge p.t. er dog en Long Range, registrert på Tesla, som tilsynelatende skal ha 5 seter ifølge SVV: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/kjop-og-salg/kjoretoyopplysninger/sjekk-kjoretoyopplysninger/?registreringsnummer=7SAXCCE50NF357752
(Teslastats.no har feilaktig angitt denne bilen som en Plaid i sin oversikt over registreringer, men det stemmer ikke med VIN, og heller ikke dataene som SVV har på bilen. Så dette er en Long Range refresh, da tydeligvis med 5 seter).

polarbear1

Hei, er det noen som vet hva som være max nyttelast for nye TMX Plaid? Ifølge NAF side sider ser det ut til å være 507kg (samme som tidligere modeller?), men ifølge amerikanske brukerhåndboken på Tesla sin hjemmeside er det bare 433kg. Tesla sier de ikke kan svare før første bil er blitt registrert i Norge.

ELTesla

Nyttelast for TMX Plaid er 431 kg
Maksvekt tilhenger m/brems 2 250 kg

Jarv!s

Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

RJK

Sitat fra: Jarv!s på tirsdag 13. desember 2022, klokken 19:22
Litt vell irriterende...

https://itavisen.no/2022/12/13/tesla-model-x-og-s-leveres-i-januar-mars/
Intet som antyder at dette avviker fra den lovnaden de kom med litt tidligere, om at bestillinger mottatt før en viss dato ville få levering i år.

Jeg tolker dette som at det gjelder nye bestillinger etter den datoen, selv om noen kanskje er veldig heldig og får en som ikke tas i mot, eller de har sendt noen flere enn bestilti håp om at de finner kjøpere likevel:

"Tesla har estimert levering januar 2023 til mars 2023 for nye Model X og S.

Leveres snarere enn antatt"
Bosted Oslo

zorrobazz

Nå går Plaid X og S ut fra Drammen som varme smørbrød ihvertfall :-) Gleder meg til neste uke da kommer julegaven... :) :+1:

Cobos

Helt Espa boller er det ikke på utleveringen. Er vel levert 200 omtrent totalt i Norge... Men jeg fikk min idag, og bortsett fra at jeg mistet den med en gang til foliering og lakkforsegling er jeg kjempefornøyd :) Bare å glede seg.
Oslo
Model S85D
Hatt Model S fra 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA