Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Får vi bilene våre før 1. januar 2023?

Startet av cstromme, tirsdag 26. juli 2022, klokken 10:23

« forrige - neste »

btsvennes

Sitat fra: jazzwheel på torsdag 04. august 2022, klokken 09:15
Sitat fra: kodax på onsdag 03. august 2022, klokken 14:15
Jepp, og en X uten å kunne legge ned 2.rad er uaktuelt for min del.
Jeg bestilte i juni i fjor og får min i november-desember i år, sier de. Men ser at det står "kun 6 seter" ved nybestilling nå, og det er altså med to store seter på 2. rad som ikke kan legges ned? I praksis får jeg da dårligere maks kapasitet enn i min nåværende Model S.

edit: Fant igjen nå at det i min opprinnelige bestilling står "Interiør med fem seter", så da får jeg vel det.

Jeg bestilte med 7 seter, men dette ble endret til 6 seter i bestillingen. Det har aldri blitt produsert en eneste Model X Plaid med 5 eller 7 seter. Da må man gå for Model X Long Range som ikke leveres før i 2023 for vårt vedkommende.
2023 Tesla Model Y Performance (til salgs)
2023 Tesla Model X Plaid
2015 Tesla Model S P85D(+) -> P85D(+) -> P90D(+) 677XX Solgt

jazzwheel

Interessant, jeg valgte nemlig 5 seter når jeg bestilte Plaid'en. Når jeg trykker View Design Details står det fortsatt "Interiør med fem seter" så ingen endring der.
Jeg fikk faktisk ettermontert nye seter i en Model S for noen år siden, da setene jeg fikk utlevert ikke stemte med bildene og bestillingsdetaljene. Spent på hva Tesla gjør nå.

ELTesla

Regner med at du får muligheten til å endre til 6 seter, eller å avbestille.

cstromme

Sitat fra: geear på torsdag 04. august 2022, klokken 09:49
Sitat fra: cstromme på onsdag 03. august 2022, klokken 20:44
Dette er jo helt tullete.

Altså... Jeg bestilte for 1 år siden, en bil til kroner 1.191.532. Men denne får jeg ikke før i 2023? Da vil prisen med mva på alt over 600k komme på kroner 1.339.415.

Hvis jeg speccer opp samme bil nå, men med Plaid, så er prisen på denne 1.339.832. Altså bare 417 kroner mer siden den blir levert i år.
Er jo ikke Tesla sin feil at det er momsfritt før 1. jan og moms etterpå... det får slike funky utslag over hele fjøla.

Nei selvfølgelig ikke. Men de har jo produsert bilene lenge nå, og da må det vel på over 1 år være mulig å få sendt noen hit til landet og?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

jazzwheel

Det er vel moms på alt over 500k, slik at det blir 1.364.415,- ?

Thob

Sitat fra: ELTesla på torsdag 04. august 2022, klokken 10:49
Regner med at du får muligheten til å endre til 6 seter, eller å avbestille.

Ja man får endre til 6-seter uten ekstra kostnad. Fikk nettopp tlf fra Tesla om det. 5 og 7-seter er nok langt unna

drumfrodo

Sitat fra: Thob på onsdag 10. august 2022, klokken 14:16
Sitat fra: ELTesla på torsdag 04. august 2022, klokken 10:49
Regner med at du får muligheten til å endre til 6 seter, eller å avbestille.

Ja man får endre til 6-seter uten ekstra kostnad. Fikk nettopp tlf fra Tesla om det. 5 og 7-seter er nok langt unna

Hvilken konfigurasjon hadde du bestilt opprinnelig? Jeg bestilte 5-seter i svart/svart med EAP og 20-tommer hjul 08.02.2021 Jeg går og venter utålmodig på tilsvarende telefon fra Tesla om endring til 6-seter for levering. Har fått mail om levering i november/desember, og på kontosiden står det foreløpig bare "leveringsdato: Bestemmes senere".



drumfrodo

Mistet tålmodigheten og ringte selv før helga, og fikk gitt bekreftelse om at jeg ønsket 6-seter levert.
I dag ble konfigurasjonen oppdatert i kontoen, til uendret pris - så de er heldigvis konsekvente her.

Pris på 5-seter bestilt tidlig i 2021 er 26k billigere enn dagens 6-seter, mens det den gangen kostet 54k ekstra for 6-seter. Så "grunnprisen" er egentlig 28 000,- lavere nå, hvis man tar utgangspunkt i at 6-seter har samme ekstrakostnad (selv om dette nå er "inkludert" som eneste opsjon på Plaid).

Men endringer på farger osv. er blitt dyrere - og spesielt 22-tommere har økt (fra 46k til 53k). Tilvalg for EAP/FSD ser dog ut til å ha samme pris.

Levering skiftet bare fra "TBD" til "des 2022 - feb 2023" etter oppdatering med 6-seter, men med teksten "Leveringstidspunktet oppdateres ut fra tilgjengelig konfigurasjon. Vi kontakter deg for å avtale levering når VIN er tildelt." Krysser fingrene for at de holder det som stod i mailen (mellom novemer og desember i år).

ELTesla

Noen som vet hva de gjør med de som allerede har bestilt med 6 seter.
Det kostet vel rundt 54K ekstra tidligere. De som har bestilt med 6 seter får jo det de har bestilt, men det blir jo da rimeligere å bestille ny bil i konfiguratoren. (Hvis den kommer før nyttår da)

cstromme

Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 16. august 2022, klokken 14:06
Mistet tålmodigheten og ringte selv før helga, og fikk gitt bekreftelse om at jeg ønsket 6-seter levert.

Hvilket nummer ringte du?
Tesla Model X 100D 2023 Ultra Red
Tesla Model X 75 2017 (SOLGT)
Tesla Model S 85 2014 (SOLGT)

drumfrodo

Sitat fra: cstromme på tirsdag 16. august 2022, klokken 18:12
Sitat fra: drumfrodo på tirsdag 16. august 2022, klokken 14:06
Mistet tålmodigheten og ringte selv før helga, og fikk gitt bekreftelse om at jeg ønsket 6-seter levert.

Hvilket nummer ringte du?

Ringte først nummeret på nettsiden, kom da til salgsavdeling i Oslo - fikk så beskjed om at jeg måtte snakke med lokal salgsavdeling (Trondheim), så da ringte jeg dit (Googlet nummeret). Samme automatsvar først på begge nummer, men etter å ha valgt tastevalg 4 "Spørsmål om levering" så kom jeg til riktig salgsavdeling på det lokale nummeret.

Hrc

Fikk telefon og endring fra 5 til 6 seter i dag jeg også. Samme pris som opprinnelig bestilling.

drumfrodo

Sitat fra: ELTesla på tirsdag 16. august 2022, klokken 14:31
Noen som vet hva de gjør med de som allerede har bestilt med 6 seter.
Det kostet vel rundt 54K ekstra tidligere. De som har bestilt med 6 seter får jo det de har bestilt, men det blir jo da rimeligere å bestille ny bil i konfiguratoren. (Hvis den kommer før nyttår da)

De får helt sikkert bilen til den prisen som gjelder ved bestilling i dag, for tilsvarende oppsett (farger, hjul osv.) som de hadde bestilt. Hvis prisen har gått opp får man beholde prisen i bestillingsavtalen, men hvis prisen har gått ned får man den nye prisen også på gamle bestillinger - det har stort sett vært praksis hos Tesla såvidt jeg har fått med meg. Og sistnevnte er jo stort sett generell praksis for varer/tjenester uansett leverandør - noe annet ville være ganske uhørt. Å beholde gammel pris ved prisoppgang er vel litt mer så som så når det gjelder ander bilprodusenter har vi sett - så akkurat der er Tesla da ganske reale overfor kundene. (selv om det verserer rykter om at man blir nedprioritert i køen hvis man har en gammel bestilling til en mye lavere pris enn gjeldende...)

drumfrodo

Nå har konfiguratoren blitt oppdatert med mulighet for å legge til vinterhjul i bestillingen:
https://www.tesla.com/no_no/modelx/design#overview

Felgene er beskrevet som 20-tommers Cyberstream, altså samme som 20-tommers standard-hjulene. Dog synes jeg de ser en liten tanke annerledes ut på bildet (?), men det kan være grafisk bedrag. 22-tommerne ser ikke 100% ut som på grafikken i virkeligheten de heller, ut fra bilder/videoer av de som har fått bilene - så grafikken på nettsidene er ikke nødvendigvis helt presis.

Synes prisen var noe stiv til å være momsfri osv., men det har vel brukt å være sånn på vinterhjul fra Tesla. Hvis man nå velger 22-tommers sommerhjul på bilen, og legger til disse vinterhjulene, stiger prisen på bilen med 90 tusen....

drumfrodo

Ai ai! Når jeg logget inn på kontoen nå har jeg plutselig mulighet til å velge utleveringssted, evt. innbyttedetaljer, finansierings-oppsett, registreringsinfo og forsikring etc. Ting går fremover i prosessen i hvert fall, håpet om bil før jul stiger... :D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA