Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Plutselig knakk bære­armen på Teslaen

Startet av Bmw_Tryne, mandag 25. juli 2022, klokken 05:54

« forrige - neste »

Hallgrim86

Har faktisk jobbet med å finne verktøy til dette, ryker i sveisen! Sveisen er laget av et veldig sprøtt/hardt materiale, dette slipper opp når det vibrerer.

Ifølge bilopprettere er det bekymringsverdig at de ryker der de gjør.

Bmw_Tryne

Pussig da at Tesla ikke kaller inn bilene det gjelder og retter opp? Skulle ikke det være normalt fra ett seriøst merke?
Bmw 530i G30

Ingeniøren

Handler vel om en uerfaren produsent som har valgt feil aluminiumslegering eller underdimensjonert oppheng. Greit de er arrogante og skylder på feil bruk, det vet vi er standard taktikk, men hvor er myndighetene her...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: Bmw_Tryne på mandag 25. juli 2022, klokken 07:42
Pussig da at Tesla ikke kaller inn bilene det gjelder og retter opp? Skulle ikke det være normalt fra ett seriøst merke?
Det har vært en recall på dette. Denne bilen er sikkert ikke omfanget av den.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. juli 2022, klokken 17:49
Sitat fra: Bmw_Tryne på mandag 25. juli 2022, klokken 07:42
Pussig da at Tesla ikke kaller inn bilene det gjelder og retter opp? Skulle ikke det være normalt fra ett seriøst merke?
Det har vært en recall på dette. Denne bilen er sikkert ikke omfanget av den.

Ikke en bil i artikkel, men flere. Ikke et enkelttilfelle, men mange Teslaer som knekker. Var det ikke en recall på Y også, mener de også knakk - men hovedsaklig foran?

Edit, jo det var det. Vedvarende problem dette?

https://www.tu.no/artikler/tesla-norge-tilbakekaller-flere-model-y-er-hjulopphenget-kan-sprekke/515738

Bilen som stoppet i lier var først inne til recall, så var han inne til sjekk pga synlige sprekker og vibrasjoner - men Tesla sa alt i orden.

Så røk det på E18.

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 25. juli 2022, klokken 18:05
Var det ikke en recall på Y også, mener de også knakk - men hovedsaklig foran?

Dette gjelder ikke bærearmen.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Hallgrim86

Sitat fra: turfsurf på mandag 25. juli 2022, klokken 18:14
Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 25. juli 2022, klokken 18:05
Var det ikke en recall på Y også, mener de også knakk - men hovedsaklig foran?

Dette gjelder ikke bærearmen.

Det er støpegodset som er for dårlig og ryker. Samme problem, men en annen del.

turfsurf

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 25. juli 2022, klokken 18:27
Det er støpegodset som er for dårlig og ryker. Samme problem, men en annen del.
Det er helt forskjellige deler og underleverandører.

Det første ser ut til å være designfeil, det andre produksjonsfeil hos underleverandør.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

elektro

Uten at jeg er hverken bilmekaniker eller ingeniør, så vil jeg tro at dette har noe med de ekstreme ytelsene å gjøre, kombinert med den høye vekten, som krever helt spesielle materialer/konstruksjoner.

Tesla blir lovprist av enkelte for ar det ikke er 1/10 sekunds «delay» fra du trykker på gasspedalen til alle kreftene blir levert, som det er på de fleste andre elbiler. Vel, det er kanskje en grunn til at det er sånn?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Ingeniøren

#10
Sitat fra: elektro på tirsdag 26. juli 2022, klokken 10:49
Uten at jeg er hverken bilmekaniker eller ingeniør, så vil jeg tro at dette har noe med de ekstreme ytelsene å gjøre, kombinert med den høye vekten, som krever helt spesielle materialer/konstruksjoner.

Tesla blir lovprist av enkelte for ar det ikke er 1/10 sekunds «delay» fra du trykker på gasspedalen til alle kreftene blir levert, som det er på de fleste andre elbiler. Vel, det er kanskje en grunn til at det er sånn?

Det er vel det man skal dimensjoner for samt legge til en god sikkerhets marging. Mener det sto at Tesla hadde sagt det ikke var farlig. Det er det, om du mister styring på et hjul i høy hastighet. Noen ganger kan fokuset på lav vekt ta litt overhand.

Ut fra bilder jeg har sett så tror jeg heller det er knyttet til korrosjon - litt andre forhold i saltlaken i Norge om vinteren kontra California. De først helikopter plattformene man laget i Nordsjøen røk og før man fant en aluminiums legering som tålte klimaet. Håper Tesla lærer av dette og og ikke bare snakker det bort. Vi gjør alle feil og bør lærer av det....

2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Moas

Sitat fra: elektro på tirsdag 26. juli 2022, klokken 10:49
Tesla blir lovprist av enkelte for ar det ikke er 1/10 sekunds «delay» fra du trykker på gasspedalen til alle kreftene blir levert, som det er på de fleste andre elbiler. Vel, det er kanskje en grunn til at det er sånn?
På min SR+ 2022 modell så er det er det en merkbar forsinkelse i normal modus i hvert fall. I tillegg kan man selvfølgelig velge "chill" hvis man ønsker.
2022 3 RWD/SR+ den siste 3-er m/p-sensorer, blink- og girspake
Laveste nypris tm3: 20: 384, 21: 399, 22: 349, 23: 369, 24: 379

RIP EV: Think, Saxo, eGolf, Soul, Kona, Mazda osv.

elektrolux

Vi fikk nye armer på recall på vår 2013 model
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ingeniøren

Strengt tatt har vel heller ikke Tesla noen ansvar ut over 5 år....annet enn å beholde et godt kundeforhold.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Autowinder

Også goodwill er undervurdert i dagens marked...
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA