Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Rapidgate..?

Startet av ThomasEL, søndag 24. juli 2022, klokken 21:52

« forrige - neste »

ThomasEL

Teslabjørn kjører 1000km testen sin med Enyaq coupé.

Svært overraskende ser den ut til å #Rapidgate🧐


https://m.youtube.com/watch?v=q5qPivaCpek
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Jeg tenker det er litt feilbruk av begrepet, da effekten han tapte var fra forventet ca 110 kW til 95. Han fikk uansett peak på hver lading med 175 kW før tempen på batteriet traff max på ca 40%.
Dette på en dag med sub 30 grader varmt, bilen viste 34 grader utvendig temp på parkeringen.

Rapidgate på Leaf som opprinnelse for begrepet var jo i størrelse 50% på 2. lading og enda mer påfølgende ladinger.

Har vi noen videoer eller dokumentasjon fra andre merker på 1000 km-test i ca 30 grader?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

ThomasEL

Enig i det, @Daktari👍
Rapidgate på Leaf er i en annen liga!

Videreformidlet bare videoen her, det er nok tvilsomt om strupingen av ladefart får så enormt stor betydning for folk flest her.

Men noe underlig at den ikke klarer å holde temperaturen nede med såpass kraftig bruk av kjøling som skanneren indikerer. Spørs om den viser helt riktige verdier...
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

02jan

#3
Kjørte deler av samme rute samme dag med min &0x. Mellom Gøteborg og Varberg til Nittedal (Oslo). Med full ferielesset bil og 60% Bat.kap ved start. Anslår temp ute på 33-30 grader.
Var mye ladekø på «alle» hurtigladere mellom GB og grensen. Spesielt 50kw ladere mye kaos. Mye kø igjennom GB.

Opplevde også noe høyt forbruk, dvs tung bil, klima jobbet nok på fult i 32 grader både kupe og batteri. Asfalten var veldig varm og følte at jeg reiv litt i dekkene med pådrag. Lå i forsvarlig hastighet (110 sone), dvs venstrefilen forbi sakte trafikk.
Møtte som sagt en Mambagreen RS ved ionity ved Strømstad område. Selv fikk jeg på 40kw på 24 minutter , helt ok det for min del. 
Men brukte mye strøm på kjøringen den dagen.
Legger ved hva jeg lå på i norsk sommertemp og vei - Lillehammer til Lom og tilbake til Lillehammer. Ca 1.3 kwt pr mil , men da i 16-18 grader og lite bruk av AC.

Veldig interessant å følge Bjørn med sjekk av hvordan klima styres også med tanke på batteri kjøling.

Men hvorfor har man ikke på AC når den står og lader ? Jeg trykker på start knappen (ikke pedal), da har man tilgang til klima og infortainment.


Edit : litt tekst just + få inn vedlegg
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Ja, det er interessant at man må bruke mye energi på kjøling av bil og batteri når det lir såpass varmt. Like mye som i kulda?

Interessant poeng med økt rullemotstand ved myk asfalt. Leste nettopp om at asfalten smeltet i UK slik at de stoppet endel fly.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

erato

Vurderte det slik når jeg bestemte meg for å vurdere elbil at lading av en mil i minuttet var tilstrekkelig for min bruk. Ser ut som om det er godt innafor (med betydelige marginer) ved normalt sommervær og ikke fullstappet bil med takboks osv (som vil være tilfelle for oss) og også bør være mulig på vinterføre (i hvert fall om vi får preheating av batteriet ved planlagte ladestopp, noe som jeg regner med vil komme etter hvert).

Venter på en iv80x, 2023 modell med 3.0 SW.


ThomasEL

Og her kommer en separat video der Bjørn kun snakker om dette med Rapidgate i Enyaq.

Heldigvis er hans konklusjon at det viser det seg å være et nærmest neglisjerbart problem i praksis👍


https://m.youtube.com/watch?v=T9AFLui2U-Y
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

daktari

Jepp, bra oppsummering og fin kurve. Problemet med å bruke AC mens man lader er også neglisjerbart i praksis, med bare 1-2 min forskjell 10-90.

Vil tro man ser nye av det samme på mange biler. Min erfaring fra 2017/18 med Tesla viser litt av samme bildet, med forbehold om unøyakyighet manuell registrering av data.

Frem til vinteren kommer vet vi derimot ikke hvordan VAG har fikser kuldepåvirkning på ladefarten, og der bør noe gjøres.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

02jan

Forstod ikke helt hvorfor man ikke skulle bruke AC når man ladet en Enyaq, var det for å sikre at batteriet ikke "kokte" ? 

Slik som i testen 30-34 grader temp ute og steikvarm asfalt og sterk sol, vill det ikke være en ulempe, ikke ha ac mens lader, for så kjøle ned kupe mens man kjører (bruker ekstra energi på å få ned innetemp ned mot behaglige 19/20 ?

Ble litt bekymret for hvordan helsen på batteriet ivaretas, er det slik at batteriet på enyaqen ikke har aktiv kjøling ? Mener høyeste temp jeg så på min forrige elbil BMW i3 var 36 grader.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

På en varm dag er det best å slå på AC i noen minutter på slutten av ladingen for å kjøle ned kupé før avreise. MEB-bilene har aktiv kjøling av batteri, men det virker som de ikke klarer dette samtidig med kjøling av kupé - i alle fall dersom kupé trenger mye kjøleeffekt.

Det betyr i praksis at det er mest behagelig å vente på lading et annet sted enn i bilen under slike forhold.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

02jan

Aha da forstår jeg hvorfor han i testen stod med dører åpne og ac avstengt.

Men med familie i bil og steike sol, så er det uaktuelt å gjøre slik, må ha kjøling i kupe. Alt. sende de ut og inn i butikk mens jeg lader blir kostbar lading.
Forstå nå hvorfor man ikke kan vise batteritemp. i skjermen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

daktari

Sitat fra: 02jan på tirsdag 26. juli 2022, klokken 14:44
Forstod ikke helt hvorfor man ikke skulle bruke AC når man ladet en Enyaq, var det for å sikre at batteriet ikke "kokte" ? 

Slik som i testen 30-34 grader temp ute og steikvarm asfalt og sterk sol, vill det ikke være en ulempe, ikke ha ac mens lader, for så kjøle ned kupe mens man kjører (bruker ekstra energi på å få ned innetemp ned mot behaglige 19/20 ?

Ble litt bekymret for hvordan helsen på batteriet ivaretas, er det slik at batteriet på enyaqen ikke har aktiv kjøling ? Mener høyeste temp jeg så på min forrige elbil BMW i3 var 36 grader.
Bilen har aktiv kjøling og holder tempen under 50 grader.

Den kjøler både batteri og kupé, men kupé prioriteres slik at batteriet må lades tregere.

BMWen lader vel 1/3 så raskt max og generer ikke noe særlig temp antagelig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Sitat fra: daktari på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:48
BMWen lader vel 1/3 så raskt max og generer ikke noe særlig temp antagelig.
Sidespor: i3 med minste batteri lader 45 kW på et 22 kWh batteri (brutto), dvs ~2C. Det blir omtrentlig like mye varmgang per kilo batteri som når Enyaq med 82 kWh brutto lader med 164 kW (som også er 2C).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

daktari

Sitat fra: Orbit på tirsdag 26. juli 2022, klokken 23:07
Sitat fra: daktari på tirsdag 26. juli 2022, klokken 22:48
BMWen lader vel 1/3 så raskt max og generer ikke noe særlig temp antagelig.
Sidespor: i3 med minste batteri lader 45 kW på et 22 kWh batteri (brutto), dvs ~2C. Det blir omtrentlig like mye varmgang per kilo batteri som når Enyaq med 82 kWh brutto lader med 164 kW (som også er 2C).
Men det er vel strømmen som genererer varmen?

På Enyaq ca 4-500A hvis spenning ca 350-450V mens i3 22kWh tar imot bare 120A hvis spenningen er 360V?
Hv
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA