Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Klager inn sensorfeilen i varmeapparat på eGolf til Forbrukerklageutvalget

Startet av Marla0111, søndag 24. juli 2022, klokken 14:47

« forrige - neste »

Marla0111

Hei.

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

jan-c

Jeg har ikke den kompetansen du søker etter, og kan ikke hjelpe der.
Men, jeg heier på deg  :+1:
2015: e-Golf
2018: e-Golf
2023: ID.5 GTX

thrain

Veldig bra. Mange som har rapportert om dette her på forument. Send dem en personlig melding, sikkert mange som har mulighet til å dele dokumentasjon og erfaringer.

hybrid88

Jeg deler gjerne mine erfaringer etter en lang kamp mot møller og flere verksteder. Dette virker som en innøvd sak. Kanskje alle forhandlerne har vært på kurs hos møller for å lære seg hva de skal si. Fordi jeg gikk på mange samtidig og alle kom med den samme driten.
Etron 55
E-golf
911 GT3

grønnskolling

Har du noen oppdatering?

Sitat fra: Marla0111 på søndag 24. juli 2022, klokken 14:47Hei.

Jeg har også en e-golf 2015 modell der sensorene gikk i stykker i november i fjor og jeg måtte ut med 18k for å reparere de da jeg endelig fikk time hos Møller 2 måneder senere (!). Garantien hadde selvsagt akkurat gått ut, men ikke reklamasjonsfristen på 5 år. Ifølge loven har jeg da reklamasjonsrett hvis feilen gjelder en mangel på bilen. Men det var ikke Møller enig om.

Jeg synes det er hårreisende at de tar seg så godt betalt av så mange forbrukere på en kjent mangel som egentlig burde ha blitt fikset gratis. Jeg klaget det inn til Forbrukertilsynet men ble ikke enig med Møller i meklingen. De ville absolutt ikke innrømme at det er en mangel på bilen og ville bare gi meg et lite beløp som goodwill. Men dette handler ikke om penger lenger for meg, men om prinsippet - det går ikke an å produsere en bil med en mangel og så tjene penger på å fikse den i etterkant..

Jeg ønsker nå å ta saken videre til Forbrukerklageutvalget. De anbefaler at jeg får en skriftlig uttalelse fra en sakkyndig om at denne feilen faktisk er en mangel bilen er produsert med, slik at jeg står litt sterkere med min sak. Er det noen her som er bilmekaniker eller lignende og kan hjelpe meg?

Det en sakkyndig skal gi opplysninger om er:
«1. Hva er galt?
2. Hva er den sannsynlige årsaken til feilene (normal/unormal slitasje, uhell, manglende vedlikehold, produksjonsfeil eller lignende)?
3. Uttalelsen bør si noe om hvorvidt feilene er upåregnelig sett hen til delenes levetid og bilens alder.
4. Når er det sannsynlig at feilen oppsto?
6. Illustrer gjerne med bilder
Dersom det er andre forhold som er egnet til å belyse saken ber vi om at den sakkyndige redegjør for disse»

Det handler bare om en skriftlig uttalelse - det er ikke nødvendig med noe oppmøte eller noe sånt.

Jeg håper virkelig noen her vil hjelpe meg - hvis jeg vinner denne saken vil det være en skikkelig seier for oss som forbrukere, og alle andre som sliter med samme problem eller noe lignende i framtiden kunne ha støttet seg på denne saken.

Hilsen Julia

eisa01

Ser ut til å være denne saken, og det gikk ikke...

SitatSelv om det legges til grunn som sannsynliggjort at feilen er en kjent feil ved denne type bil, finner ikke utvalget det godtgjort at årsaken til defekte sensorer på klagerens bil skyldes en produksjonsfeil ved varmeapparatets sensorer. Det er etter dette ikke godtgjort en kjøpsrettslig mangel ved bilen.

Men, en sak behandlet dagen etter (!) fikk medhold
SitatKlageren har videre fremlagt flere e-poster fra Gumpens Auto Grenland AS. Det fremgår av e-postene at feilen skyldes en elektrisk/intern feil i sensoren. Det fremgår videre at feilen må forventes «når bilen blir en del år, men denne bilen er ikke spesielt gammel og har i tillegg veldig lav km.stand». Gumpen Auto Grenland AS bemerker også at: «Dette er ikke påvirkelig av kunde og delen er ikke slitasjeutsatt og noe vi regner som 'fabrikasjonsfeil'»

Ser ut som man bør bruke 3. parts verksted som er villig til å komme med en uttalelse

Kan søke flere her: https://www.forbrukertilsynet.no/forbrukerklageutvalget/forbrukerklageutvalget-sok-i-vedtak

Hansi

Takk for at du prøvde @Marla0111.

Har du direkte lenke til saken hvor man fikk medhold @eisa01?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

eisa01


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA