Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Nekte utlevering?

Startet av philip lauritzen, søndag 24. juli 2022, klokken 08:14

« forrige - neste »

philip lauritzen

Har bestilt meg en Kina M3 LR. Har funnet vin nummer og det står utlevering 03 aug til 23 aug. Står nok på en parkeringsplass nede i kina.

Etter å ha lest opp og ned om enhanced autopilot og hvor "dårlig" denne er for prisen, så ønsker jeg å avbestille denne.... noen som vet om dette går ann selv om konfugurasjonen er låst og bilen produsert? Det er jo tross alt bare programmvare. Og ja... jeg har prøvd å få tak i tesla, men de virker veldig opptatte om dagen.

Så til det viktigste spørsmålet.

Under utleveringen skal jeg ha med meg en kamerat som jobber som detailer. Jeg tipper han kommer til å finne en hel del skavanker. Jeg skjønner jo at dette er en billigbil langt under par i forhold til hva andre klarer å produsere, men jeg skal se bort ifra småfeilene ved bilen. Hva gjør jeg derimot hvis jeg finner noe som er skikkelig ille?

Skjevt panser, dugg i lykter osv osv. Rett og slett noe jeg ikke vil ta imot. Kan jeg nekte å ta imot bilen og be om en ny svart mod 3? Eller sier tesla bare "stakkars deg, hade bra" og jeg må bestille en ny en?

hvordan fungerer det?

førategangtesla

#1
Etter hva jeg har forstått så kan du kansellere når som helst også dagen på utlevering. Burde være mulig å droppe EAP går jeg utifra, da må du snakke med Tesla.

Du kan somsagt kansellere når som helst (tror jeg) men du kan ikke be om en ny bil/annen bil, da må du gå gjennom prosessen på nytt og legge bestilling. Hvis de har en inventorybil inne kan det kanskje ordnes noe.

Finner du feil på bilen så skal selvfølgelig dette rettes, men godt mulig at det du ser på som småfeil kan være innenfor tesla sine specs, men større feil skal jo rettes. Det er viktig å få dette frem dagen du skal motta bilen.

Contango

Sitat fra: philip lauritzen på søndag 24. juli 2022, klokken 08:14
Jeg skjønner jo at dette er en billigbil langt under par i forhold til hva andre klarer å produsere, ...
Er på vår 6e Tesla. Har hatt med sparkel, lakk, tape og verktøy hver gang vi hentet. Måttet skru fast paneler, feste hjulene ordentlig, sparkle og spraylakke panelgaps samt stifte fast løse interiørdetaljer hver gang. Hender at ett eller flere hjul bare detter av i fart når vi bruker bilene, men det lærer man seg fort å håndtere. Litt irriterende med panseret som aldri låses ordentlig fast og stadig går opp og blokkerer frontruten på motorveien, men derfor har man frontkameraet selvfølgelig. Vi bruker de fem første som delebiler og det holder #6 sånn nogenlunde i drift.
Hvis dette passer inn i virkelighetsforståelsen din så blir du nok temmelig lettet når du henter bilen. Det mest fornuftige i innlegget ditt er ønsket om å kansellere EAP, og da må du snakke med Tesla og høre hva de sier.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

førategangtesla

Det er sikkert ikke dumt å ha med en kamerat som er detailer hvis du selv ikke er kyndig med tanke på lakken. Men jeg tror nok at mye av dette med dårlige panel gaps osv henger endel igjen fra tidligere og at man ikke trenger å forvente at man skal motta et dårlig eksemplar. Selvfølgelig betyr det ikke at man ikke skal sjekke bilen, finner man noe så sier man ifra slik at det kan rettes.

Jeg synes du skal slappe av og glede deg til du skal motta bilen, sannsynligvis så er bilen tipp topp  :)

Dette med autopilot har jeg også vært litt frem og tilbake på, men jeg har lagt inn bestilling på en tesla model y performance med vinterdekk og dette blir jo gode 650 tusen, så jeg bestemte meg for å kun ha standard autopilot, iallefall i starten. Det går jo ann å kjøpe senere. Jeg har bestemt meg for å legge full PPF på bilen og en runde med fluidfilm hos funderud antirust for å holde bilen best mulig så jeg får se etterhvert om jeg føler behov for noe mer.

filtvet

Tror du de noen sinne får til FSD når de ikke engang klarer på lage TACC?

Nei, fsd og eap er bortkastede penger.

geear

Sitat fra: philip lauritzen på søndag 24. juli 2022, klokken 08:14
Har bestilt meg en Kina M3 LR. Har funnet vin nummer og det står utlevering 03 aug til 23 aug. Står nok på en parkeringsplass nede i kina.

Etter å ha lest opp og ned om enhanced autopilot og hvor "dårlig" denne er for prisen, så ønsker jeg å avbestille denne.... noen som vet om dette går ann selv om konfugurasjonen er låst og bilen produsert? Det er jo tross alt bare programmvare. Og ja... jeg har prøvd å få tak i tesla, men de virker veldig opptatte om dagen.

Så til det viktigste spørsmålet.

Under utleveringen skal jeg ha med meg en kamerat som jobber som detailer. Jeg tipper han kommer til å finne en hel del skavanker. Jeg skjønner jo at dette er en billigbil langt under par i forhold til hva andre klarer å produsere, men jeg skal se bort ifra småfeilene ved bilen. Hva gjør jeg derimot hvis jeg finner noe som er skikkelig ille?

Skjevt panser, dugg i lykter osv osv. Rett og slett noe jeg ikke vil ta imot. Kan jeg nekte å ta imot bilen og be om en ny svart mod 3? Eller sier tesla bare "stakkars deg, hade bra" og jeg må bestille en ny en?

hvordan fungerer det?
Har du lest litt i overkant mye på nett, kanskje?  :o

Av det jeg har sett og eid (eier eller har eid Teslaer produsert i USA, Kina og Tyskland), så er det Shanghai-fabrikken som leverer høyest kvalitet av alle. Er nøye og fant ikke en eneste feil på Y LR. På ingen måte bak andre bilprodusenter hva gjelder panelåpninger og finish.

Bilen står neppe på en p-plass i Kina hvis du har fått VIN og utleveringsvindu. Er nok på båt.

Når det gjelder EAP, så sender du enten en mail til deliveryNO@tesla.com, ringer de, eller sender de en SMS på nummeret du har fått meldinger fra rundt konfigurering/utleveringsvalg osv. De svarer der også. Forøvrig kan EAP ha en verdi om du kjører mye (lange strekk) på flerfeltsvei og ønsker å ligge på AP mye, da kan filskifteautomatikken være verdt pengene, ellers er alternativet å avbryte AP for hvert eneste filskifte.

Hallgrim86

Få noen til å demonstrere filskifte for deg hos Tesla. Si du går for det om funksjonen virker? De burde klare å få til en demo-tur med deg. Be de å ta et filakifte på motorvei og se hvordan det går  :)

Når du har prøvd det tar du en vurdering på hva du trenger av funksjoner.

philip lauritzen

Sitat fra: Hallgrim86 på mandag 25. juli 2022, klokken 18:18
Få noen til å demonstrere filskifte for deg hos Tesla. Si du går for det om funksjonen virker? De burde klare å få til en demo-tur med deg. Be de å ta et filakifte på motorvei og se hvordan det går  :)

Når du har prøvd det tar du en vurdering på hva du trenger av funksjoner.

EAP ble avbestilt av en hyggelig kar fra Tesla drammen.

uansett om filskifte hadde fungert eller ikke, så er det ALDRI verd 30k har jeg funnet frem til. Jeg syntes oppriktig synd på tesla, som blir kvalt av EU regler da det kommer til dette.

Blir heller en god ferie i stede!

Contango

Sitat fra: philip lauritzen på mandag 01. august 2022, klokken 08:27
Jeg syntes oppriktig synd på tesla, som blir kvalt av EU regler da det kommer til dette.
Fint at du fikk ordnet det, men det har svært lite med EU regler å gjøre at funksjonaliteten til EAP og FSD er så dårlig.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

philip lauritzen

Sitat fra: Contango på mandag 01. august 2022, klokken 09:19
Sitat fra: philip lauritzen på mandag 01. august 2022, klokken 08:27
Jeg syntes oppriktig synd på tesla, som blir kvalt av EU regler da det kommer til dette.
Fint at du fikk ordnet det, men det har svært lite med EU regler å gjøre at funksjonaliteten til EAP og FSD er så dårlig.

njaa, for å sette det litt på spissen

Se på beta fsd i Usa. Imponerer ved flere tilfeller.
Hadde det ikke vært noe regelverk annet en at "fører er ansvarlig og skal være oppmerksom", så hadde fsd og eap vært svært funksjonell i norge.

Navigert mellom trafikk på motorvei for å komme fort frem, tatt avkjøringer, kjørt på svingete landeveier osv selv på kun EAP. og det hele uten å røre rattet.

Dette er ikke tilfellet i dag...

Holder det ikke at man er oppmerksom og selv juridisk ansvarlig?
men EU vil vel ikke ha liv på samvittigheten, eller kvele tysk bilindustri (som ligger langt bak)
2 ting som jeg mener er feil...

Contango

10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

Vaduz

Jeg tok med EAP pga summon (som jeg bruker av og til ved trang parkering) og filskifte som jeg bruker hele tiden. Hadde følt at jeg byttet litt for mye ned fra min nåværende FSD model s. Men FSD er jeg enig ikke er verdt prisen når de ikke kom en meter lenger på de fire årene jeg har hatt bilen:p

Gleder meg veldig til ny bil i alle fall, Shanghai Y/3 er ekstremt fine biler, blir et hakk opp fra freemont S'en som også har vært fantastisk. Kanskje jeg bare må beholde den, sjekke fsd status en gang i året:p

Contango

Jeg ser her inne at enkelte har fått Summon til å fungere for seg. På min FSD bil var det bare nøling og frenetiske rattutslag med tilhørende bevegelse mot sideveggen i garasjen - når den i det hele tatt var villig til å røre på seg. Ser at at andre har hatt samme opplevelse. Hva den funksjonen faktisk er i stand til er uklart for meg.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en Enyaq i bestilling.

geear

Summon funket fint sent 2017 og 2017, med AP2.5, men så ble det bare avbrudd på grunn av avstand til nøkkel. Måtte legge nøkkelen PÅ bilen for å få den til å kjøre (noe som endte med at vi kjørte avgårde slik og mistet en nøkkel 🤪), og da smart summon kom, med punktmål i kart, så fungerte det også helt i starten så lenge nøkkelen lå på bilen, men så sluttet alt å fungere. Sjelden den ville gjøre noe som helst annet enn å legge inn speilene og blinke med lysa før den avbrøt.

Når det gjelder autopark så funket det, men var altfor tregt, som på alle andre bilmerker, og er dermed kun en gadget/show-ting. Har enda til gode å prøve en autopark som ikke er så treg at den irriterer mer enn den gjør bra.

philip lauritzen

Artig nok!

Nå var leveringsdagen her en gang for alle

Og bilen jeg ble presentert nektet jeg å ta utlevering av.

Karen fra tesla som ordnet med utlevering ringte meg 1 time før utlevering og sa at det var 2 hakk i fremfanger som de ønsket å lakkere. Han lurte på om det var ok at dette ble lakkert inn i ettertid?

Helt greit for meg tenkte nå jeg.

Så kom jeg ned og fikk se. Var ikke vare støtfanger det var hakk i. Også hakk i sidepanel som tesla mente de kunne bytte i ettertid.

Du kan ikke vise dette vedlegget.

Samt at hele frontfangeren var skrapet opp under av å ha blitt losset av/på båt/trailer.   Dette var vist bare småskrammer mente teslas representant. Jeg så nå grunninga og tenkte mitt.

Men da jeg fant bakre jekkfeste som skadet etter uviss herjing så så jeg meg mett på feil.

Ydmyk og hyggelig kar på utleveringen altså. Vi ble enige å registrere bilen tilbake på de, og sette meg i kø på en ny bil.

Så får man bare håpe jeg får beholde prisen, samt at kanskje noen avbestiller og jeg kan få bil fort. Men jeg må vel vente til 2023 mistenker jeg.

Hilsen oppgitt mann....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA