Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Hvilken hjemmeladeboks anbefaler dere?

Startet av skiboks, onsdag 20. juli 2022, klokken 20:04

« forrige - neste »

skiboks

Hvilken hjemmelader anbefaler dere? Tesla sin v3 eller er andre ladere bedre? Feks om man skal ha flere elbiler av andre merker senere? Har mulighet til 3fas it nett.

DagfinnN

TWC 3. Rimelig med lang kabel som har knapp for ladeluke. Superlett å konfigurere den til å virke på alle bilmerker. Jeg har 2, den på hytta har 3 fase og jeg lader der våre Teslaer med 11 kwt.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Handyman

TWC gen 3. Easee er også en bra lader, men koster fort det dobbelte dersom du skal ha bryter på støpselet.
Bryter på støpselet er et must når man har Tesla, hvis man da ikke har en "smartløsning" (eks. smarthus) man kan mekke en løsning med.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Motorwatt

Jeg har TWC 2, men vurderer Easee. Luke kan styres med Keyfob, smartklokke, smarthusløsning, kabel med knapp, etc. Sammen med Tibber er dette en unik løsning, og får nå også smartlading med det nye nettleie-systemet.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

ruslebiff

Vær obs på at easee ikke støtter å bli konfigurert til lading under 11A på tre fas it. Fant ut dette på den tungvindte måten selv (byttet ut min TWC med easee), og det betyr at lastbalansering og effektregulering ikke vil fungere optimalt. Zaptec go skal visstnok ikke ha disse problemene.

Motorwatt

#5
Takk, og nytt for meg. Lastbalansering har jeg ikke bruk for, men kan ikke effektregulering gjøres i Tesla-appen/bilen nå? Skjønner at det kan bli litt klønete.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Handyman

TWC gen 3 skal oppgraderes og få smarte funksjoner. Nøyaktig hva det blir er uklart. Håper den får et API slik at man kan sette maks effekt (kapasitestrinn) som grense, og at TWCen bruker resterende kapasitet til å lade.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

ruslebiff

Jo, det kan gjøres i bilen. Men det vanskeliggjør løsninger for å begrense effekten styrt fra huset, f.eks ifbm ny nettleie hvor man ønsker å ligge under visse terskelverdier.

Easee er klar over feilen, men de har ennå ikke bekreftet at de vil løse den. Hadde derfor gått for zaptec go om jeg hadde kjøpt lader på nytt.

Motorwatt

#8
Fikk denne fra Tibber nylig:

74% av dere med elbil i garasjen, lader elbilen smart. Sammen med et begrenset og lukket  brukerutvalg tester vi i sommer ut en funksjon som vi kaller effektbalansering. Den passer på at smartladingen ikke overstiger en gitt forbruksgrense per time for hjemmet, slik at du ikke trenger å betale mer i nettleie enn nødvendig. Er du spenn klar for å få denne løsningen i hus? Pass på at du har installert en smart ladeboks hjemme, for eksempel en Easee *, og sanntidsmåleren vår: Tibber Pulse

* Fungerer selvsagt også med Zaptec Go..
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA