Elbil i det glohete Sør-Europa?

Startet av ThomasEL, man 18. jul 2022, kl. 23:10

« forrige - neste »

ThomasEL

Sitat fra: geear på tor 21. jul 2022, kl. 07:36
ThomasEL, Du er nok den mest bekymrede elbileieren i Europa, tror ikke det er så mange av dere, så dette går nok helt fint.  ;D

Hehe, du har nok rett i det🤣🤣
Helt siden jeg installerte mitt første solcelleanlegg som 13 åring på mine foreldres hytte (for over 30 år siden), så har jeg nok vært litt fanatisk på dette med batterihelse🤪

Men når det er sagt:
Det er nok svært motvillig jeg ville tatt med meg en fin og ny bensindrevet Audi heller ned hit🤪
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

ThomasEL

Sitat fra: turfsurf på tir 19. jul 2022, kl. 18:05

...
Og for noen få uker en sommerferie er det helt tåpelig å være redd for batteriet. Spesielt for biler med vannkjøling. Synes mere synd på fossilbilene som koker...

Jeg ser poenget ditt, @Tursurf, og er vel egentlig litt enig...

Men det spørs jo litt hvor man legger lista. Hvis man har som mål å ikke ha mer enn et par prosents degradering etter et par år, så krever det en mer skånsom batteribehandling enn hvis man aksepterer 8-10 prosent.

På samme måte som at det finnes e-tron eiere som kjører bilene fortere enn 30km/t på grusvei:
Det går helt fint å gjøre det, og bilene er definitivt laget for å tåle det! Men de som gjør det, må akseptere mer steinsprut enn de som kjører under 30km/t.

(Men innser at jeg noen ganger tenker for mye på de som en gang skal kjøpe bil av meg, og litt for lite på hva som er praktisk for meg her og nå🤪🤣)
Skoda Enyaq 85X Sportline Max (2026)

Audi e-tron 55 AS (solgt)
Skoda Citigo (solgt)
Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

janbanan

Jeg tror dette går helt fint, også for de som har elbil i varmere strøk.
Jeg antar at rekkevidden her i kalde nord taper seg mer i vinterkulden (men som du får tilbake om sommeren), enn det du vil erfare som følge av degradering på batteriet i land der sommertemperaturen kan stige til 40 grader i de varmeste månedene.
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Ingeniøren

Sitat fra: janbanan på fre 22. jul 2022, kl. 11:56
Jeg tror dette går helt fint, også for de som har elbil i varmere strøk.
Jeg antar at rekkevidden her i kalde nord taper seg mer i vinterkulden (men som du får tilbake om sommeren), enn det du vil erfare som følge av degradering på batteriet i land der sommertemperaturen kan stige til 40 grader i de varmeste månedene.

Godt poeng  :+1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og Sunstyle integrerte solceller på taket

elsykkel

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA